ارزش سهام عدالت 4 برابر شد/ 49 میلیون ایرانی یک قدم تا مالکیت سهام عدالت

پس از گذشت 12 سال سرانجام طرح سهام عدالت به ایستگاه پایانی خود که همان انتقال مالکیت شرکت‌های مشمول به سهامداران است، نزدیک شد.

ارزش سهام عدالت 4 برابر شد/ 49 میلیون ایرانی یک قدم تا مالکیت سهام عدالت

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه دولت برای آزادسازی سریعتر سهام عدالت و انتقال مالکیت آن به مردم خبر داد. در این زمینه فرهاد دژپسند از آزادسازی سهام عدالت در سال جدید، خبر داد و گفت: تلاش داریم سهام عدالتی را که مردم دارند آزاد کنیم تا اگر دوست دارند آن را بفروشند.

وی در پاسخ به این پرسش که برای سال نو یا پیش از آن چه خبر خوشحال‌ کننده‌ای برای مردم دارید، اظهار داشت: تلاش داریم تا سهام عدالت را آزاد کنیم تا مردم اگر دوست دارند آن را بفروشند و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.اکنون بیش از یک‌سال از ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت توسط دولت به مجلس می‌گذرد و به نظر می‌رسد خبر خوشی که وزیر اقتصاد داده است نشان دهنده نهایی شدن سازوکار آزادسازی این طرح بزرگ در کشور است.

طرح سهام عدالت که از سال 1385 آغاز شد حال پس از 12 سال مراحل شناسایی اولیه مشمولان، ثبت نام قطعی و پرداخت سود را گذرانده است و درآستانه مرحله چهارم خود یعنی آزادسازی سهام قرارگرفته است. موضوعی است که سال‌هاست مشمولان منتظر اجرایی شدن آن هستند تا سهام عدالت خود را به ارزش دارایی‌های خود بیفزایند و مدیریت آن را خود به عهده بگیرند.برهمین اساس دولت با هدف اجرایی شدن این مرحله در قالب لایحه آزادسازی سهام عدالت پیشنهادات خود را به نمایندگان مجلس ارائه داد، لایحه‌ای که به گفته محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یک سال است که در کمیسیون ویژه مجلس خاک می‌خورد.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه سهام عدالت در مجلس و دلیل طولانی شدن فرآیند بررسی آن گفته است: این لایحه هم‌اکنون به کمیسیون ویژه اصل 44 ارجاع داده شده و دلیل طولانی شدن آن ناشی از وجود اختلاف پایه‌ای در مورد نحوه واگذاری سهام عدالت است. پورابراهیمی پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد تا پایان امسال بتوان کمک کرد تا لایحه آزاد‌سازی سهام عدالت به نتیجه مشخصی دست یابد، اما هم‌اکنون این لایحه در کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی رفته و مانده است.

مسیرهای دوگانه برای آزادسازی سهام عدالت
حال که بیش از یک‌سال از ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت به مجلس می‌گذرد، دولت امیدوار است دراین مدت نمایندگان درخصوص چگونگی و سازوکار این آزادسازی به نتیجه نهایی رسیده باشند و برهمین اساس، وزیر اقتصاد از تلاش دولت برای آزادسازی هرچه سریعترسهام عدالت خبر داده است. اما راهکار دیگری نیز وجود دارد که در صورت لزوم می‌توان از آن برای نهایی کردن سریعتر لایحه دولت استفاده کرد. دراین باره یک مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی به «ایران» می‌گوید: احتمال دارد که موضوع آزادسازی سهام عدالت به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سپرده شود تا در کوتاه‌ترین زمان و با تصویب سران سه قوه به قانون تبدیل شود.

سازوکار درحال طراحی است
از زمانی که دولت لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه کرده است سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار درحال طراحی سازوکارهای لازم هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود درصورتی که آزادسازی به قانون تبدیل شود در کوتاه‌ترین زمان بخشی از سهامداران عدالت برگه‌های سهام خود را دریافت کنند. طبق پیشنهاد دولت آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله یا «ای تی اف» انجام خواهد شد و مشمولان برگه‌های سهام یا یونیت خود را به صورت عمومی یا تخصصی (براساس نوع فعالیت شرکت‌های مشمول سهام عدالت) دریافت خواهند کرد.
هم‌اکنون حدود 10 میلیون نفر در بورس تهران سهامدار هستند که با افزوده شدن 49 میلیون سهامدار عدالت درمجموع تعداد سهامداران بازار سرمایه به نزدیک 60 میلیون نفر خواهد رسید.

ارزش سهام عدالت 4 برابر شد
طبق آخرین محاسبات صورت گرفته ارزش واقعی سهام عدالتی که هم‌اکنون به سهامداران اختصاص یافته چهار برابر شده است. بدین ترتیب کسی که سهام یک میلیون تومانی در اختیار دارد ارزش سهامش به نزدیک 4 میلیون تومان افزایش یافته است. این درحالی است که تحت پوششان کمیته امداد و بهزیستی با اعمال تخفیف 50 درصدی از سوی دولت بدون پرداخت مابه‌التفاوت صاحب سهام کامل یعنی یک میلیون تومان به ازای هر نفر شده‌اند.

کسانی که جزو این قشر نیستند درصورتی که مابه‌التفاوت اعلامی در صورتحساب خود را پرداخت نکرده باشند معادل 532 هزار تومان سهام دارند که ارزش روز سهام آنها نیز به بیش از دو میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.
آن‌طور که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است پس از آزادسازی سهام عدالت کسانی که سهام خود را نفروشند و آن را نگهداری کنند همچنان سود سالانه را دریافت خواهند کرد.از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.در 17 اسفند سال 95 نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورتحسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت‌ شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند. بسته به میزان دارایی و ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان، به آنها سود سهام عدالت تعلق گرفت. اولین مرحله از سود سهام عدالت که مربوط به سال مالی 95 بود، در سال 96 توزیع شد و آن دسته از مشمولانی که اقدام به تسویه مانده بدهی سود سهام عدالت خود کرده‌اند و همچنین مشمولان کمیته امداد و بهزیستی که مالک تمام سهام هستند، در سال گذشته 150 هزار تومان سود دریافت کردند و مابقی هم بین 70 تا 80 هزار تومان سود گرفتند.بابت سال مالی 96 نیزسود سهام عدالت عموم مردم تا 100 هزار تومان و مشمولان کمیته امداد و بهزیستی هم حدود 200 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایران

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • حمیدرصاکیایی
    0

    سلام تکلیف ما که اصلا ثبت نام نکردیم چی میشه؟کی میتونیم ثبت نام کنیم؟

    نظرات شما -
    • عبدالله
      0

      این دوست مون چرا منفی داد

  • مصطفی شیروانی
    0

    آن دسته از مردم که برای سهام عدالت چند سال پیش ثبت نام کرده اندمانند خودم هیچ جوابی هم دریافت نکردم چند بارهم به کافی نت رفتم اما جوابی بهم ندادن.میشه مارا راهنمایی کنید.که کجا بریم؟

  • علی اکبر حیدری
    0

    سهام عدالت کارگران فصلی کی واریز میشه

  • مجتبی عبدلی
    0

    سلام من تا حالا موفق نشدم سهام عدالت ثبت نام کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید

  • علیپور
    0

    ما که سهام عدالت ثبت نام نکردیم تکلیف ماچیه ؟

  • معصومه
    0

    سلام.چرا به یه سری از مردم سهام تعلق گرفت و به یه سریا نه؟ ما نه حقوق بالایی داریم. به زور زندگی رو میگذرونیم. چرا باید دولت به یه سریا پول بده و به یه عده دیگه نه. خونشون غلیظتره؟

  • اکبر نجفی
    0

    سلام علیکم اگر طرح آزاد سازی سهام اجرا بشه.سهام عدالت رو به مردم بدهند. مردم میتونند از اون بمانند پول نقد استفاده کنند یا اینکه فقط میتونند بفروشند خواهشمندم جواب بدین

  • مسعودسیلی
    0

    برای واگذاریه سهامم چکارکنم

  • معصومه عیوضی مع
    0

    با سلام من تحت پوشش بهزیستی هستم من سایر اقشار زدن امسال سود سهام دریافت نکردم از جایی هم در آمد ندارم از پا معلول میباشم ب کمک عصا راه می رم

  • حتم
    0

    پس از ۱۲ سال ناز ..شعار .تبلیغ ۲ میلیون وپساز ۲۰ سال ۴ میلیون..تا بمیریم ۶ میلیون.دولت روی فیش آب و برق و گاز . و جریمه از گرده مردم درش میاره ...تا۱۰۰ دیگه به پای عربستان .امارات و قطر نمی رسیم

  • فرهادی
    0

    اصلا مسئول مربوط به سهام عدالت به وظایفی که داره عمل نمیکنه اقای پوری حسینی بنده بهمراه مادرم مددجوی کمیته امداد هستیم اما سهام ما حدود۵۰۰تومانه سودی هم به ما ندادن و کسی پاسخگو نیست تخفیف ۵۰درصد هم برای ماداده نشد ایمیل سایت سهام عدالت پیام دادم مسدودش کردین کسی اعتراضی نکنه شماره اتونم الکیه اصلا به اعتراض مردم توجه نمیکنید اون دنیا باید جواب پس بدین چرا انجام وظایفتون ناقصه بخدا واگذارتون کردم همین براتون کافیه

  • فرهادی
    0

    درضمن برای دریافت سهام متوفیان اینقدر شرایط سخت گذاشتین تا ملت بیخیال بشن همه رو به جیب بزنید برید گردش کنید و به دارایی هاتون اضافه بشه اخه ۵۰۰ تا ۱ م تومان الان چه ارزشی داره میتونه کمک خرجی باشه واسه همسر مرحوم پدر یا مادر مرحوم و در اخر برادر یا خواهر مرحوم شرط حصر وراثت در این کار جایز نیست اصلا من برای گرفتن سهام پدرمرحومم باید امضای ده خواهر برادر متاهل و دوندگی اداره ها رو به جون بخرم الان اون باید به من که مجردم و مادر پیرم که مریضه برسه انصافتون کجاست شما اصلا ایمان ندارید ??????

  • سهیلا جعفری
    0

    ماهنوز نتونستیم درسهام عدالت ثبت نام کنیم لطفا راهنمایی کنید؟؟؟؟؟

  • عربزاده
    0

    خدا کنه این وعده دیگه مثل بقیه وعده ها نباشه

  • احمد فتحعلیزاده مینق
    0

    سلام.ماهم تابه حال نتونستیم درسهام عدالت ثبت نام کنیم لطفا یک فرصت بدهید تاماهم ثبت نام کنیم.باتشکر

  • حسن کامرانی
    0

    سلام من بیست و پنج سال در یک شرکت کار کردم جوانیم را با حقوق نا چیز بخور نمیر.حالا اخراجم کردن با زن و بچه ومشکلات بیکارم سهام عدالت هم ندارم.چکار کنم حکومت عدل علی.یا صاحب الزمان ادرکنی

  • ا طا
    0

    به خدا مردم به مسخره گرفتین

  • علیرضا
    0

    سلام من که تحت پوشش بهزیستی هستم سهام عدالت من اگه بخوام بفروشم چقدر میتونم بفروشم چرا به فرزند های من سهام عدالت تعلق نگرفته

  • منصور پورجعفرابادی
    0

    با سلام.میخاستم.بگویم که من یک شخص تنها ودارای ۴۸سال سن .که در استان کرمان شهرستان سیرجان زندگی میکنم.سهام عدالت ندارم.ونمیدانم بایستی کجا مراجعه کنم.واز سال ۱۳۸۴دارم پاک و بدون مواد زندگی میکنم.خواهشمندم من را راهنمایی کنید.با تشکر فراوان از شما۰۹۱۳۶۲۱۳۸۶۶وتلفن ایرانسل۰۹۳۸۷۶۸۳۸۷۶

  • نیما
    0

    حالا بشه صد برابر کو پول!!!!!فقط حرف و حرف

  • عیدمحمدعرب
    0

    باسلام مستمری بگیرتامین اجتماعی هستم چون درمعدن شخصی کارمیکردم ماراثبت نام نکردن مابایدچکارکنیم باین حقوق بخورنمیری که مامیگیریم آیانبایدماهم سهام عدالت داشته باشیم چه بایدبکنیم لطفاراهنمایی کنید

  • ح
    0

    کی آزاد میشه زودتر آزادش کنید بفروشیم خب همش اشعار ندید ممنون

  • سید باقرحسینی
    0

    سلام چرا سود سهام کارگران ساختمان را پرداخت نکرده اند کاگران از بهزیستی کمیته امداد واجبترن اونا لاقل یه ماهانه می گیرن وکسیا که وضع خوبی دارن بهشون کمک میکنن ولی به ما نه کار که نیست لطفا یه کم به فکر این قشر باشید

  • ادریس بیواره
    0

    سلام ایااونای که سهام عدالت ندارند نمی تونند ثبت نام کنکد

  • دهه شصتی
    0

    باسلام من پدرم گفت من چون بلد نیستم باعابر بانک کار کنم و دو بارهم عابر بانکم رو دادم دست غریبه ها و پولم رو دزدیدند سهامم رو به نامت میکنم ازطرفی هم سرطان داره وزمین گیرشده اما از وقتی به نام من شد سودش رو براش واریز نکردند اما برای مادرم ۱۷۵هزارواریز کردند پدرم هم تحت پوششه یعنی ارزش سهامش یک ملونی هست خواستم بدونم چون به اسم من که فرزند ارشدش هستم واریزنشده دلیلش چیه.

  • محمود رجائی مقدم
    0

    با سلام و ارادت بنده ۷۵ سال سن دارم خودم مریض و همسرم نیز بهمچنین بنده بعلت گرفتاری و مریصی نتوانستم اسم نویسی کنم حال وصع ما چه خواهد شد

  • هلناوهلیا
    0

    ممنون دولت تدبیروناامیدی.تواین وضع گرونی دلم خوشه۵۰۰ تومن سهامم شده۲میلیون.

  • الهام
    0

    مگه کسی مجبورتان کرده دروغ بگید ؟ 12 سال ندادین و دزدیدین بقیه اش هم روش

  • معصومه عیوضی
    0

    با سلام خدمت دست اندرکاران من تحت پوشش بهزیستی هستم من بهزیستی نزدن ب کجا مراجعه کنم

  • رضا
    0

    آقای وزیر اقتصاد و دارائی : پس سهام عدالت من کو ؟ اگر بر اساس عدالت است چرا به من این سهام داده نشده ؟ چرا هیچ کاری برای انبوء امثال من که حقشان از این بابت پایمال شده انجام نمیدهید و همچنان به سر دادن شعارهای !!! ادامه میدهید ؟ مگر ما تابعیت این کشور را نداریم؟ لطفا در این مورد اظهار نظر بکنید؛ نه اینکه خوشحال و سرمست چهار برابر شدن ارزش آن !!!! راستی امثال شما سهام عدالت!!! دریافت کرده اید ؟

  • صفر
    0

    ماکه ثبت نام کردیم بهمون ندادن باید چکار کنیم لطفا راهنمایی کنین

  • نوری جان دیاله
    0

    کسانی که سهام عدالت ندارد یعنی متولدین این چند سال کی باید صاحب سهام عدالت شوند

  • - نصرت توسلی
    0

    من قبلا از فوت پدرم تحت پوشش کمیته امداد بودم که مبلغ ان500هزار تومان بود الان رفتم مستمر بگیر پدرم شدم سهام من چقدر ارزش دارد ممنون جواب دهی

  • اکبر شادکانی
    0

    ماکه یک کارگر ساده هستیم وسهام عدالت نداریم جه باید کرد لطفا راهنماییم کنید

  • مسعودمحمدزاده
    0

    من مسعودمحمدزاده هستم سلام جناب اقای وزیر اقتصادودارایی من هم عدالت نمیگیرم یعنی ثبت نام نمکنن من باید چکار کنم خدای الان من یگ کارگر هستم مریضی سرع دارم درامدی هم ندارم یک روز کار هست چند روز باز نیست کار چون سره گذر میرم برای کار متاهل هستم یگ فرزند پسر دارم خداوکیلی اجاره خونه ماهی 300هزارتومان میدم خداوکیلی با مخارج گرونی نمیتونم خرج زنو بچمو دربیارم تحت بهزیستی رفتم بکنم بامریضی که دارم من الان بهزستی. الکی بهونه دراوردن که قبلولم نکردن حالا من از مسعولین خواهش میکنم که کمکی بهم کنن خواهش میکنم. تقاضای من رانادیده نگیرید چون من واقعلا به اون خدای که میپرستم به کمک مالی نیازمند هستم خدا خیرتون بده عرض دیگری ندارم مسعود محمدزاده هستم ازاستان خرااسان رضوی شهرستان تربت حیدریه. 29سالمه به شماره ملی8 070383473 وشماره همراه 09365913263و09150269704وشماره کارتم6277601010805859باتشکر از شما منتظره کمکتون هستم خداخیرتون بده.

  • رسول
    0

    با 17.5 در صد سود سالیانه چطور میشود ارزش سهام 4 برابر شده باشد. سود سهام عدالت در طول 10 سال اول کمتر از 5.5 درصد شده است. چه کسی دروغ میگوید و چرا این دروغ را میگویند

  • عباس
    0

    ما که سهام عدالت ثبت نام نکردیم باید چکار کنیم روز به روز سود را افزایش میدهین ما که راضی نیستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها