پایان خشکسالی و آغاز سیلاب در جنوب کرمان/ یک نفر جان باخت

مردم جنوب کرمان در حالی دو سال در انتظار بارش باران بودند که طی دو روز گذشته در برخی از این مناطق تا ۱۱۰ میلیمتر بارندگی روی داد و موجب سیلابی شدن رودخانه ها شد.

پایان خشکسالی و آغاز سیلاب در جنوب کرمان/ یک نفر جان باخت

داستان خشکسالی و سیل همچنان در جنوب کرمان ادامه دارد، در برخی از مناطق جنوبی استان کرمان طی دو سال آبی گذشته حتی یک قطره باران بر زمین نباریده بود اما طی دو روز اخیر سامانه بارشی که وارد استان شده بود انتظار مردم و کشاورزان را به پایان رساند و باران اکثرمناطق استان کرمان به خصوص جنوب استان را فراگرفت.

برای نخستین بار در شرق استان نیز در سال جاری باران بارید و آسمان شهرهای ریگان و فهرج که اکثرا شاهد طوفان شن و بارش خاک بود امروز شاهد بارندگی مطلوب شد.

رودخانه های فصلی فهرج و ریگان نیز جاری شدند در غرب و مرکز استان برف در شهرهای بافت و رابر زمین را سفید پوش کرد.

پایان خشکسالی و آغاز سیلاب در جنوب کرمان/ یک نفر جان باخت

بیشترین خسارتها در استان کرمان در جنوب کرمان روی داده است و خسارتهای قابل توجهی در جنوب کرمان به جای مانده است قطعی برق تعدادی از روستاها، در محاصره سیلاب قرار گرفتن و تخریب برخی از راههای روستایی و خسارت به زیر ساختهیا شهری و روستایی و البته آب گرفتگی شدید شهرهای جنوبی روی داده است.

در حال حاضر امداد رسانی به سیل زدگان در جنوب کرمان آغاز شده است. اما در حالیکه در برخی از شهرستانهای مردم سجده شکر به جای آورده اند خبرهای بدی هم به گوش می رسد، گرفتار شدن یک خودرو در سیلاب موجب کشته شدن یک زن شده است.

۸۶ روستای رودبار در محاصره سیلاب قرار گرفتند/ آغاز امداد رسانی به سیل زدگان

فرماندار رودبار جنوب اظهارداشت: بر اثر سیلاب امروز ۸۶ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته اند و تلاش برای بازگشایی راه این روستا ها ادامه دارد.

ابوذر عطار پور افزود: این روستا ها اکثرا در مسیر آبسردوئیه، مظفرآباد، عباس آباد و قلعه گنج هستند و راه دسترسی کهنوج به این روستاها نیز بسته شده است.

وی بیان کرد: تا کنون ۲۰۰ خانه روستایی که بر اثر سیلاب خسارت دیده اند شناسایی شده است و امداد رسانی به آنها ادامه دارد ضمن اینکه دو خودرو نیز در سیلاب گرفتار شده اند که نجات یافتند.

در حوزه جازموریان نیز راه ۱۶ روستا بسته شده و در بخش کوهستان نیز دسترسی به ۲۳ روستا امکان پذیر نیست

وی بیان کرد: در حوزه جازموریان نیز راه ۱۶ روستا بسته شده و در بخش کوهستان نیز دسترسی به ۲۳ روستا امکان پذیر نیست.

وی به مردم عشایر و دامداران هشدار داد به صورت جدی از مسیل ها فاصله بگیرند.

وی از تشکیل ستاد بحران در این شهرستان خبر داد و گفت: امداد رسانی به سیل زدگان ادامه دارد.

همچنین اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کهنوج هم در اطلاعیه ای از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

در این اطلاعیه آمده است؛ به علت طغیان رودخانه محورهای کهنوج آبسردوئیه -رودبار و همچنین کهنوج -مظفرآباد- رودبار تا اطلاع بعدی مسدوداست و رانندگان باید از محور کهنوج پل بهادرآباد وبالعکس تردد کنند.

خسارت به شبکه برق و آب برخی از روستاها

فرماندار قلعه گنج نیز گفت: خطوط آب رسانی و شبکه برق برخی از روستاها صدمه دیده است و تلاش برای حل مشکلات پیش آمده ادامه دارد.

عطاء ناوکی بیان کرد: مسیر آب رسانی به روستای چاه دادخدا خسارت جدیدی دیده است و آب آشامیدنی روستاهای اطراف قطع شده است.

وی بیان کرد: در روستای شمس آباد ۳۸۰ خانوار دچار سیلاب شده اند اما به دلیل بسته شدن راهها و سیلاب گسترده امدادرسانی به این افراد به کندی پیش می رود اما متوقف نشده است.

فرماندار قلعه گنج بیان کرد: ۲۰ روستا نیز در مناطق دیگر دچار سیلاب شده اند.

بسته شدن برخی ار راههای روستای کهنوج

گفته می شود ساعاتی قبل چند تیر برق در مسیر سیلاب دچار شکستگی شده اند و برق برخی از مناطق قطع است، همچنین سیل بند روستای چاه آموزی نیز شکسته و ۱۵ خانوار دچار خسارت شده اند.

۶ روستای نرماشیر در محاصره سیل

در شهرستان نرماشیر نیز ۶ روستا دچار سیلاب شده اند، فرماندار نرماشیر خواستار امداد رسانی به سیل زدگان شد و به خبرنگار مهر گفت: این روستاها در محاصره سیلاب هستند و امکان تردد به این مناطق مهیا نیست.

رضا مشکی بیان کرد: گروه های امدادی در منطقه مستقر هستند و به محض مهیا شدن شرایط کار امداد رسانی آغاز می شود.

در شهرستان جیرفت نیز یک خبر بد منتشر شده است و به دلیل گرفتار شدن یک خودرو در منطقه پیر چوگان یک زن جان خود را در سیلاب از دست داده است و چهار نفر دیگر سه نفر دیگر از سرنشینان این خودرو به بیمارستان منتقل شده اند.

بارندگی مجدد از روز جمعه شروع می شود

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان گفت: بارندگی ها تا صبح فردا ادامه دارد و از فردا هوا به شدت سرد می شود.

حمیده حبیبی اظهارداشت: در برخی از مناطق حجم بارندگی در بازده زمانی محدود بسیار بالا بوده است بطوریکه در دهبکری طی دو روز ۱۱۰ میلیمتر باران باریده است.

وی افزود: در بسیاری از مناطق استان که طی سال گذشته و سال جاری بارش حداقلی داشتیم در این دو روز بارندگی روی داده است.

در برخی از مناطق حجم بارندگی در بازده زمانی محدود بسیار بالا بوده است بطوریکه در دهبکری طی دو روز ۱۱۰ میلیمتر باران باریده است

وی گفت: سامانه بارشی از فردا از استان خارج می شود اما از روز جمعه سامانه بارشی جدید وارد استان کرمان خواهد شد.

وی از بارش برف در ارتفاعات استان کرمان به خصوص در سیرجان، بافت و رابر خبر داد و بیان کرد: مردم باید خود را برای کاهش شدید دما آماده کنند.

وی با اشاره به تدوام بارندگی در انتهای هفته جاری از مردم خواست از مسیر سیلاب ها فاصله بگیرند زیرا سیلاب به صورت ناگهانی در بستر رودخانه هایی که سال ها خشک شده بودند جاری می شود.

کرمان در حالی با خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند که در طول سال امکان استحصال آب های بارندگی های مقطعی را نیز ندارد و این بارش ها اکثرا به سیلاب های خسارت بار تبدیل می شوند.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها