بانک‌ها توان پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را دارند؟ / شناسایی منابع جدید قرض الحسنه

وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی قدم به قدم به صحن علنی مجلس نزدیک می‌شود و این سوال مطرح است که آیا بانک ها توان پرداخت آن را خواهند داشت؟

بانک‌ها توان پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را دارند؟ / شناسایی منابع جدید قرض الحسنه

خبر ثابت ماندن وام ازدواج در سال ۹۸ به یکباره همه را شگفت زده کرد، وامی که از سال ۹۶ در همان رقم ۱۵ میلیون تومان برای هر فرد باقی مانده بود و انتظار می‌رفت با افزایش نرخ تورم این عدد پس از ۲ سال افزایش یابد.

وام ازدواج برای اولین بار در سال ۸۸ پراخت شد، آن زمان مبلغ وام برای هر کدام از زوجین سه میلیون تومان بود، این مبلغ به مدت هفت سال تغییری نکرد تا اینکه در لایحه بودجه ۹۵ مبلغ وام ازدواج از سه میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

درد و دل ۲ زوج جوان از وام ازدواج ۱۵ میلیونی!
واکنش‌ها به پایین بودن نرخ وام ازدواج نسبت به شرایط اقتصادی حال حاضر به حدی بالا گرفت که به سراغ یک زوج جوان رفتیم تا از زبان آن‌ها به بررسی نیاز‌های اساسی یک خانواده نوپا بپردازیم.

ناصر علیدوستی و سپیده شفاهی بعنوان یک زوج جوان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، می‌گویند: قطعا جوانانی که برای تهیه این وام ثبت نام می‌کنند نیاز اساسی به آن دارند با توجه به اینکه روزانه شاهد افزایش قیمت اجناس مختلفی در بازار‌ها هستیم باید تسهیلات هم متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

علیدوستی می گوید: در کدام منطقه تهران می‌توانیم با ۱۵ میلیون تومان وام به علاوه پس انداز، منزلی را اجاره یا رهن کنیم، باید نرخ مسکن کنترل می شد و حالا که این اتفاق نیفتاده است دولت باید کمی بر میزان تسهیلات ازدواج بیفزاید.

خانم شفاهی به گرانی لوازم ساده خانگی اشاره کرده و می‌گوید: در شرایط فعلی، مبلغ ۱۵ میلیون تومانی وام ازدواج، صرف تهیه یک یخچال و اجاق گاز معمولی می‌شود یک زوجی که با مشکلاتی زیادی نظیر کار و تامین هزینه ازدواج دست و پنجه نرم می‌کند، مانند زوج های جوان سایر کشور‌های دنیا به حمایت‌های دولت چشم می‌دوزد.

گفته‌های این ۲ زوج جوان منجر شد تا سری به بازار طلا و جواهر بزنیم تا از قیمت‌ها مطلع شویم، البته نرخ افزایشی در کالا‌های بادوام هم بیانگر صحت صحبت‌های این ۲ جوان بود.

رشد سالانه حداکثر ۱۰ درصدی افزایش سقف وام ازدواج، منطقی است

پس از واکنش‌های بسیار، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دست به کار شده و پیشنهادهای مختلفی مبنی بر افزایش نرخ وام ازدواج مطرح کردند، این پیشنهادها جدی شده و به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ رسید. پس از چکش کاری‌های بسیار بالاخره وام ازدواج توسط کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ اعلام شد وام ازدواج جوانان در سال ۹۸ از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش می یابد همچنین بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج در اقساط ۶۰ ماهه (۵ ساله) تعیین شده است.

اما در پس این خبر نگرانی‌های بسیار زیادی بوجود آمد که آیا این افزایش ۲ برابری وام ازدواج، متناسب با منابع قرض الحسنه بانک‌هاست؟ آنهم بانک هایی که در معرض تورم و حجم نقدینگی قرار گرفته اند!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها