تلاش پامپئو برای دور کردن مجارستان از روسیه و چین

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به مجارستان اظهار امیدواری کرد، تقویت تعامل آمریکا با دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان منجر به این شود که دولت وی به آمریکا نزدیک‌تر شده و از زیر نفوذ روسیه و چین خارج شود.

تلاش پامپئو برای دور کردن مجارستان از روسیه و چین

این در حالی است که وزیر خارجه مجارستان به رغم تلاش‌های پامپئو تاکید کرد بوداپست از ریاکاری عظیم غرب خسته است. با این حال مجارستان به عنوان نزدیک‌ترین دوست روسیه در اتحادیه اروپا با پامپئو در خصوص پیگیری روابط نظامی نزدیک‌تر موافق بوده و خود را هم‌پیمان طبیعی برای سیاست‌های ملی‌گرایانه مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قلمداد کرد.

در جریان این سفر پامپئو در ضیافت شامی با ویکتور اوربان حضور پیدا کرد. این نخستین بار بعد از هفت سال است که وزیر خارجه‌ای از جانب دولت آمریکا به بوداپست سفر می‌کند. این سفر همچنین اولین توقفگاه از تور سفرهای پامپئو به اروپای مرکزی است. این دیپلمات ارشد آمریکایی در ابتدای سفرش با نمایندگان گروه‌های جامعه مدنی مجارستان ملاقات داشت و این گروه‌ها از پامپئو به دلیل حمایتش از آنها تحسین کردند. با این حال قابلیت این گروه‌ها در مجارستان برای حمایت از حقوق بشر و شفافیت به طور مداوم محدود می‌شود.

مایک پامپئو در ادامه این سفر خطاب به مقام‌های دولت اوربان گفت: صراحتاً نگرانی‌ها درباره مجارستان را مطرح کرده و همچنین آشکارا از بابت افزایش نفوذ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و همچنین نفوذ چین بر مجارستان اظهار نگرانی کرد.

تلاش پامپئو برای دور کردن مجارستان از روسیه و چین

پامپئو خاطر نشان کرد: ما نباید به پوتین اجازه دهیم مابین دوستان در ناتو اختلاف به وجود آورد. روسیه خودکامه هرگز دوستی برای آزادی و حاکمیت کشورهای کوچک‌تر نخواهد بود. پامپئو با اشاره به بی‌توجهی‌های باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا نسبت به اروبان گفت: این آمریکا بود که مجارستان را به سمت آغوش کسانی که ارزش‌های یکسانی با ما ندارند، سوق داد و وعده داد برای اعمال نفوذ مثبت بر منطقه رقابت کنند.

پامپئو در صبحت‌های در کنار پیتر سیارتو همتای مجارستانی خود در یک کنفرانس خبری مشترک خاطرنشان کرد: آمریکا حمایت‌هایش را برای کمک به مجارستان در مبارزه‌اش با فاسد افزایش خواهد داد و در عین حال به رسانه‌های مستقل در این کشور کمک خواهد کرد. در عین حال مقامات دو کشور گفتند که مذاکراتشان برسر یک توافق همکاری دفاعی را که به موجب آن ارتش آمریکا اجازه عملیات آزادانه‌تر در مجارستان پیدا می‌کند، به نتیجه رسانده‌اند.

سیارتو گفت: این توافق هفته آینده به یک کمیته پارلمان مجارستان ارائه خواهد شد و همچنین قول داد که مجارستان خرید سلاح‌های آمریکایی را افزایش دهد. انتظار می‌رود که نزدیک‌تر شدن روابط نظامی آمریکا با مجارستان به مذاق پوتین که سال گذشته میلادی دو بار به مجارستان سفر کرد، خوش نیاید. با این حال وزیر خارجه مجارستان انتقاد از دیپلماسی مجارستان را رد کرد و گفت: این کشور کمتر از ۱۰ میلیون نفری در جایگاهی نیست که به سیاست جهان شکل دهد.

وی اظهار کرد: در خصوص روسیه من به وزیر خارجه آمریکا هم گفتم که یک ریاکاری عظیم و اصلاح سیاسی در حوزه سیاسی اروپا وجود دارد.

او تاکید کرد: مجارستان در زمینه ۸۵ درصد از نیازهای انرژی خود به روسیه اتکا داشته و خاطرنشان کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه سال گذشته میلادی در یک اجلاس اقتصادی مهم در شهر سن پترزبورگ شرکت کرد.

سیارتو گفت: ما به صورت مشروع از این مساله خسته‌ایم که شما معمولاً ما را به عنوان کسی که روابط تنگاتنگ با روسیه دارد به تصویر می‌کشید. با این حال سیارتو اظهار داشت که امیدوار به داشتن روابط نزدیک‌تر با آمریکا در دولت ترامپ است و اظهار داشت که اوربان جهان بینی وطن پرستانه مشابهی با دونالد ترامپ از جمله در زمینه مهار مهاجرت، تاکید بر هویت مسیحی و مخالفت با سازمان‌های چندجانبه دارد.

دفتر ویکتور اوربان چند روز قبل از سفر پامپئو در بیانیه‌ای به شدت به جورج سوروس میلیاردر آمریکایی مخالف ترامپ حمله کرده و او را متهم کرد به اینکه تلاش دارد مجارستان را تبدیل به یک کشور مهاجران کنند.

در خصوص چین سیارتو خاطرنشان کرد: مقاطعه کاران بریتانیایی و آلمانی در توافق مجارستان با شرکت مخابراتی هوآوی چین برای ساخت شبکه نسل پنجم تلفن همراه مشارکت دارند.

پامپئو اظهار داشت که نسبت به فعالیت‌های هوآوی که مقامات ارشدش در کشورهای کانادا و لهستان دستگیر شدند، نگرانی دارد.

پامپئو گفت: اگر تجهیزات آنها در همان مکانی باشد که ما سیستم‌های آمریکایی مهمی داریم. کار برای ما به منظور شراکت در کنار آنها دشوارتر خواهد شد. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برای آنها فرصت‌ها و ریسک‌های استفاده از این تجهیزات را شناسایی می‌کنیم و پس از آن، آنها باید تصمیمشان را بگیرند.

آمریکا نسبت به احتمال تسلط چین بر موج بعدی تحولات تکنولوژی در جهان و تبعات شدید این اتفاق برای محافظت از اطلاعات فردی و امنیت زیرساختی هشدار داده است.

پامپئو در کنفرانس خبری مشترکش با سیارتو همچنین گفت: دست دادن با پکن همیشه با بندهای محدودیت آمیز همراه است که مجارستان را به لحاظ اقتصادی و سیاسی بدهکار چین قرار می‌دهد.

سیارتو خاطرنشان کرد: جهان جای بهتری نخواهد شد اگر برخی از کشورها وقتشان را صرف مداخله در امور سیاسی کشورهای دیگر کنند و بوداپست می‌تواند هم روابط شفافی با مسکو و پکن و هم غرب داشته باشد.

او تاکید کرد: در ظاهر انتقادهای زیادی وجود دارد اما در زیر این ظاهر تجارت زیادی مابین اروپا و روسیه به ارزش چند میلیارد یورو در جریان است. همکاری با روسیه یا چین به ما آسیبی وارد نخواهد کرد و ما را تبدیل به شریکی کمتر قابل اعتماد برای ناتو نمی‌کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها