هشدار رییس صندوق بین‌المللی پول به کشورهای نفتی: شوک‌های تازه اقتصادی در راه است

به گفته کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول هم اکنون نمی توان پیش‌بینی درستی از قیمت نفت در بازار جهانی ارایه داد.

هشدار رییس صندوق بین‌المللی پول به کشورهای نفتی: شوک‌های تازه اقتصادی در راه است

لاگارد با اشاره به احتمال ایجاد شوک های دیگر در بازار نفت گفت: کشورهای تولید کننده نفت باید برنامه‌های مالی و اقتصادی خود را طوری تنظیم کنند که آمادگی مواجهه با شوکی دیگر را داشته باشند زیرا موج های منفی زیادی اقتصاد دنیا و بازار نفت را هدف قرار داده است. از جمله این موج‌های منفی جنگ تجاری اخیر در دنیا و سیاست افزایش تعرفه های تجاری است که بازار را دچار تلاطم کرده است.به گفته وی عوامل بی ثبات کننده زیادی هم در فضای اقتصادی و هم در بازار نفت وجود دارد.

وی با اشاره به این مطلب که هنوز شمار زیادی از کشورهای صادر کننده نفت نتوانستند از تبعات اقتصادی ناشی از شوک منفی قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ رهایی یابند گفت: تاثیر آن بحران روی اقتصاد دنیا و اقتصاد کشورهای صادر کننده نفت غیر قابل اغماض است ولی خارج از وضعیتی که کشورهای صادر کننده نفت را درگیر کرده است باید به این مساله توجه کرد که بازار انرژی امروز دنیا با نوسان های زیادی روبرو است که یکی از دلایل این نوسان ها افزایش توان تولید نفت در امریکای شمالی و تغییر سیاستهای این منطقه در قبال کشورهای صادرکننده نفت به خصوص کشورهای خاورمیانه و احتمال از بین رفتن فضای تجارت آزاد در دنیا است.

رییس صندوق بین‌المللی پول این سخنان را در کنفرانسی در شهر دوبی بیان کرد و افزود: آینده بازار نفت روشن نیست زیرا فاکتورهای بر هم زننده ثبات در این بازاربسیار زیاد است. در این شرایط کشورهای خاورمیانه باید سیاستهای بودجه ای خود را تغییر دهند تا در صورت ایجاد شوکی دیگر در اقتصاد کمترین آسیب را ببینند.

وی در ادامه سخنرانی به نسبت بدهی دولتی در کشورهای خاورمیانه به تولید ناخالص داخلی کشورها اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۸ میلادی متوسط میزان بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی در کشورهای خاورمیانه برابر با ۶۴ درصد بوده است ولی در سال ۲۰۱۸ به مرز ۸۵ درصد رسید. در بسیاری از کشورهای دولتی میزان بدهی دولتی از مرز ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی هم گذشته است ولی نتوانسته‌اند طرحی برای کاهش وابستگی به درآمد نفت در خود ایجاد کنند. این اقتصادها بیشترین اسیب پذیری را در برابر شوک های نفتی دارند.

او در انتهای سخنرانی خود بر ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد به فروش نفت اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای وارد کننده نفت به خصوص کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا وابستگی خود به سوختهای فسیلی را تقلیل دهند. این کشورها با تولید سوخت‌های پاک توانسته‌اند بخش زیادی از نیاز انرژی خود را تامین کنند. این خواسته در توافق پاریس مطرح شد و کشورهای پایبند به این توافق هم در همین جهت حرکت کردند. در این وضعیت اقتصادهای صادر کننده نفت، اگر از وابستگی اقتصادشان به نفت نکاهند، در سالهای پیش رو با کاهش تقاضا روبرو می شوند و فشار زیادی به اقتصادشان وارد می شود که این مساله نگران کننده است.

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها