همه چیز درباره آینده رابطه تجاری ایران و عراق زیر سایه‌ فشار آمریکا/ برنده‌ دوئل ایران و آمریکا در عراق کیست؟

نیویورک تایمز معتقد است که رابطه‌ی تجاری ایران و عراق به خصوص در زمینه انرژی(برق و گاز) آنقدر زیاد است که عملا نقشه های آمریکا را زیر سوال می‌برد.

همه چیز درباره آینده رابطه تجاری ایران و عراق زیر سایه‌ فشار آمریکا/ برنده‌ دوئل ایران و آمریکا در عراق کیست؟

به گزارش خبر فوری ، ارتباط فشار آمریکا بر کشور و دولت عراق برای قطع رابطه تجاریش با ایران و فرصت دادن و همکاری با نیروهای آمریکایی جهت نفوذ در ایران، موضوع بسیاری از رسانه های خارجی شده است.

نیویورک تایمز اخیرا مقاله‌ای را در رابطه با ارتباط ایران و عراق و تلاش شدید دولت ترامپ برای بر هم زدن این رابطه نگاشته است. طبق این گزارش، آمریکای ترامپ پس از خروج از برجام و تغییر فاز اروپا در این رابطه(یعنی بقای توافق هسته ای با ایران) که تقریبا جدی ترین تقابلش با آمریکا بوده است، در زمینه‌ سیاست خارجی تغییر رویکرد داد.

تمام تلاش ترامپ برای خروج از برجام و بازگشت تحریم ها، فلج کردن اقتصاد ایران تحت این تحریمها بود. اما به نقل از نیویورک تایمز اکنون بسیاری از اروپایی ها از طریق ایجاد کانال مالی موسوم به اینستکس( اینجا بخوانید ) رابطه‌ اقتصادی خود را با ایران توسعه داده اند. همچنین چین، روسیه و بالاخص هند (که در زمینه‌ نفت و منابع طبیعی تجارت گسترده ای را با ایران آغاز کرده است( اینجا بخوانید ))، ارتباط اقتصادی خود با ایران را حفظ کرده اند.

با وجود این شرایط، آمریکا برای پیش برد اهداف خود یعنی تضعیف اقتصاد ایران، بر روی عراق تمرکز کرده است. ترامپ علی رغم مخالفت تیم اطلاعاتی اش، سیاست خود در خاورمیانه را تغییر داده است. او نیروهای خود در سوریه را از آنجا خارج کرد و طبق برخی حدس و گمانها قصد دارد آنها را در عراق پیاده کند( اینجا بخوانید ). همچنین، آمریکا چندین و چند پایگاه نظامی در عراق دارد. ترامپ از این طریق قصد دارد بر عراق فشار آورد تا اولا ایران را تحریم مالی کند و ثانیا از طریق اطلاعاتی و نظامی به عنوان مستشار آمریکا وارد عمل شود.

ترامپ مدتی پیش در مصاحبه ای با یکی از شبکه های آمریکا، از حضور طولانی مدت نیروهای ایالات متحده در عراق گفت و تاکید کرد که آمریکا پایگاه نظامی پرهزینه‌ای در عراق ساخته‌ است. ترامپ در این رابطه گفت: "این پایگاه بهترین موقعیت را دارد که به جای عقب کشیدن، بتوانیم تمام بخش‌های مشکل‌دار خاورمیانه را زیر نظر داشته باشیم، و خیلی‌ها این موضوع را نمی‌فهمند."

نیویورک تایمز معتقد است که رابطه‌ی تجاری ایران و عراق به خصوص در زمینه انرژی(برق و گاز) آنقدر زیاد است که عملا نقشه های آمریکا را زیر سوال می‌برد. روابط تجاری ایران و عراق همیشه خوب و مساعد بوده است. طبق آمار، صادرات عراق در سال 2017 و 2018 به مراتب بیشتر از سال 2016 بوده است( اینجا بخوانید ).

در این زمینه همچنین مدتی پیش، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به صادرات 8 میلیارد و 750 میلیون دلاری ایران به عراق در سال 2018 گفت که ایران در این سال در صادرات به عراق جای ترکیه را هم گرفت( اینجا بخوانید ).

نیویورک تایمز معتقد است عراقی‌ها نگرانند که اگر زیر بار حرف ترامپ رفته و واردات انرژی از ایران را قطع کنند دچار کمبود شدید برق به خصوص در بصره شوند و حوادثی مانند تظاهرات و خشونتهای سال گذشته که به بهانه‌ کمبود برق رخ داد، به وقوع بپیوندد.

به همین دلیل هم است که مقامات عراقی یکپارچه در مقابل اظهارات ترامپ مبنی بر دخالت درایران از طریق عراق و قطع رابطه‌ تجاری این کشور با ایران ایستاده اند. عادل عبدالمهدی(نخست وزیر عراق) در واکنش ضمنی به اظهارات دونالد ترامپ درباره پایگاه‌های نظامی در عراق تاکید کرد که بغداد استفاده از خاک خود را از سوی هیچ کشور دیگری نمی‌پذیرد( اینجا بخوانید ).

همچنین، بهاءالدین النوری سخنگوی فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق گفت که به‌احتمال زیاد رأی‌گیری درباره قانون اخراج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق از آغاز فصل دوم پارلمان آغاز خواهد شد و عراق نیازی به حضور این نیروها ندارد( اینجا بخوانید ).

تاکید ترامپ در امور عراق در حالی است که بسیاری از متحدان منطقه ای آمریکا هم این تغییر سیاست خارجی در خاورمیانه را اشتباه می‌دانند. عرب نیوز(متعلق به عربستان سعودی) طی گزارشی تاکید کرد که سیاست ترامپ در خاور میانه بسیار گنگ و بد بوده و موجب ضعف عربستان و متحدانش شده است. چرا که علی رغم تلاشهای آمریکا متحدین ایران در سوریه و عراق در حال نزدیکی بیشتر به یکدیگر و خروج متحدین آمریکا و عربستان هستند .
عرب نیوز مدعی است که که بشار اسد با رهبر گروه حشد الشعبی موافقت کرده است تا همکاری میان گروه‌های سوری و عراقی نزدیک به ایران در شمال سوریه بیشتر شود. اگر این اقدام صورت بگیرد عملا مرز بین عراق و سوریه محو می‌شود و ایران تبدیل به قدرت اصلی و محور اتحاد سوریه، عراق، ایران شود( اینجا بخوانید ).

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده رابطه ایران و عراق به کجا می‌رسد و آیا این آب در هاون کوبیدن های آمریکا به پایان می‌رسد یا ترامپ همچنان بر روش خود در خاورمیانه تاکید می‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • امريكار
    0

    حر حرف امريكا است ولي بايد جلو أو ايستاد وبه زانو دراوردش اگر مهره امريكا نباشيد كه شك دارم

  • م
    0

    سلام یعنی اگر توخاک عراق و ایران این دوکشور مسلمان درمقابل 4 تاامریکایی احمق نتونن به نیازهای روزمره خودشون کمک کنند باید هردوکشور را بی عرضه نامید

  • سیدعلی موسوی
    0

    احسنت به مسئولین«وزارت امورخارجه»وآ فرین بر مسئولین عراقی وسوری که اجازه نمیدهند این منبع فتنه وآ شوب«آ مریکا»درخاورمیانه«لنگر»انداخته ومنابع رابه تاراج و...ببرد.

  • خاجانی
    0

    3بابا ول کنید این کشورهای گرسنه همسایه را .رفت وآمد کنید بسه چهل سال ظلت وخاری .ملت به ستوه آمدند کاری نکنید عزتو احترام خودتونو از دست ندهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها