آب شیرین‌کن‌ها یکی از عوامل آلاینده دریاها هستند

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب شیرین کن‌ها یکی از عوامل اصلی آلاینده دریا هستند.

آب شیرین‌کن‌ها یکی از عوامل آلاینده دریاها هستند

ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در رابطه با اینکه یکی از عوامل آلودگی دریاها آب شیرین‌کن‌ها هستند، اظهار کرد: آب شیرین‌کن‌ها یکی از عوامل آلاینده دریا هستند که برخی از آن‌ها به صورت اسمز معکوس کار می‌کنند، به این صورت که آبی که شیرین می‌کنند تلخابه یا شورابه‌ای دارد که به عنوان آب برگشتی همراه با مواد شیمیایی و شورتر از آب دریا است.

وی افزود: شدت آلایندگی به میزان خطرناک بودن آلاینده‌ها و اینکه در چه محیطی ریخته می‌شوند و چه چیزی در معرض این آلودگی‌ها قرار می‌گیرد، بستگی دارد.

الماسی گفت: اگر این آلاینده‌ها در محیط ساحلی تخلیه شوند و حجم و شوری آب زیاد باشد، محیط های ساحلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از آب شیرین‌کن‌ها با تبخیر آب عمل می‌کنند و آلودگی آب شیرین حاصل از آن‌ها با حرارت همراه است یعنی آب، آب شیرین‌کن گرم‌تر از آب محیط است و آلودگی حرارتی دارد.

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علی رغم آلودگی‌های موجود در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و سیمان از این صنایع استفاده می‌کنیم، چراکه برای توسعه کشور به این صنایع نیاز داریم، اما باید گفت که هر توسعه‌ای نیازمند ارزیابی اثرات زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه برای استفاده از آب شیرین‌کن‌ها نیز باید اثرات زیست محیطی آن‌ها بررسی شود، افزود: برای استفاده از آب شیرین‌کن‌ها نیز باید بدانیم که از این وسیله در چه نقطه‌ای و با چه حجمی استفاده می‌شود و همچنین آب برگشتی حاصل از آن در چه منطقه‌ای تخلیه خواهد شد.

الماسی گفت: باید برای اجرای هر پروژه‌ای تمهیداتی در نظر گرفته شود، چراکه هر پروژه‌ای هزینه‌هایی در بر دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها