در گفت و گو با خبرفوری مطرح شد:/تکرار/

علت اصلی قاچاق سوخت چیست؟/ قاچاقچیان سوخت تا سی کیلومتری دریا لوله کشیده اند

بارها اعلام شده که دلیل قاچاق، جایگاه داران یا فروشندگان فراورده های نفتی هستند اما در واقع این عمل از جای دیگری صورت می گیرد ما در روز سی هزار لیتر قاچاق سوخت داریم.

علت اصلی قاچاق سوخت چیست؟/ قاچاقچیان سوخت تا سی کیلومتری دریا لوله کشیده اند

بیژن حاج محمد رضا رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فروشندگان فراورده های نفتی سراسر کشور در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری در مورد سهمیه سوخت بنزین کامیون داران گفت: ما علاوه بر کارت سوخت برای کامیون داران یک سهمیه روزانه هم در نظر گرفتیم، همچنین یک قیمت آزاد هم وجود دارد که اگر کسی سوخت با قیمت آزاد خواستار بود بتواند دریافت کند.

وی ادامه داد: برای گازوییل هم کارت سوخت و هم سهمیه بندی داریم و البته جایگاه به گونه ای نیست که هر زمان هر مقداری خواست دریافت کند، گازوئیل سهمیه خاصی دارد و از این سهمیه خاص می تواند استفاده کند.

حاج محمد رضا در ادامه در مورد بحث کمبود سوخت در کشور گفت: ما در کشور نه تنها کمبود سوخت نداریم، بلکه با ورود ایران به داخل شبکه پالایشگاه خلیج فارس حتی می توانیم بنزین هم صادرات داشته باشیم.

وی در مورد تولید بنزین کشور گفت: ما حدود 40 میلیون یورو بنزین اضافه در روز تولید می کنیم و امکان صادرات هم داریم، اما در مورد گازوئیل به دلیل اینکه این سوخت مخصوص وسایل نقلیه حمل و نقل سنگینی است که اکثرا قدیمی هستند، میزان مصرف گازوئیل آنها از وسایل نقلیه جدید بیشتر است لذا در مورد تولید و تامین سوخت گازوئیل مشکل داریم.
رییس هیات مدیره فروش فرآورده های نفتی ایران در مورد مشکلات جایگاه داران عرضه گازوئیل گفت: مشکل گازوئیل در کشور جدی است و البته یکی از مشکلات ما اختلاف عمل با شرکت ملی پخش در عرضه نفت و گاز است ، ما درشهرهای بزرگ به هیچ عنوان به جایگاه های داخل شهر نفت و گاز عرضه نمی‌کنیم ، چرا که نفت و گاز برای جایگاه های بیرونی شهر است، اما شرکت ملی پخش بدون مشورت با ما و بدون توجه به مشکلات وسایل نقلیه که با آن رو به رو هستند، اقدام می کند در نتیجه مقادیر سهمیه ای که برای جایگاه ها تعیین می شود دچار چالش می شود.

وی در مورد اختلاف جایگاه داران با شرکت پالایش ملی پخش گفت: از یک طرف اعلام می کنند قاچاق بنزین داریم، اما از طرف دیگر افتتاح چندین جایگاه هم هر روز داریم، حتی مینی جایگاه ها را اضافه کرده اند در این بین خودروهایp2 که طبق سفارش به منازل بنزین می برند در خیابان ها رها شده اند که آنها هم روی ماشین هایشان جمله "فروش سیار بنزین" نوشته اند و همه این موارد باعث بروز مشکلات برای فروشندگان فرآورده های نفتی شده است.

حاج محمد رضا گفت : موارد یاد شده مسائلی است که ما به شرکت ملی پخش اعتراض کرده ایم اما متاسفانه جوابی از آنها نگرفته ایم.

رییس هیات مدیره جایگاه داران در مورد قاچاق سوخت گفت: یکی از موارد مورد اعتراض ما بحث قاچاق سوخت و بنزین است، بارها اعلام شده که دلیل قاچاق جایگاه داران یا فروشندگان فراورده های نفتی هستند اما در واقع این عمل از جای دیگری صورت میگیرد.

وی افزود: ما بارها اعتراض کردیم که قاچاق سوخت هایی مانند بنزین یا نفت و گاز نمی تواند از جایگاه ها باشد برای مثال اگر بخواهیم اسم 20، 50 یا 100 لیتر نفت و گازی که همسایه کشور برای مصرف از ما می گیرد قاچاق بگذاریم باید گفت همه در حال قاچاق هستند، اما اگر ما بگوییم قاچاق این است که از 15 کیلومتری ساحل تا 30 کیلومتری وسط دریا لوله کشیده اند و روزانه چندین تانکر 30 هزار لیتری را در این مسیر خالی و می فروشند آن وقت بررسی نمی‌کنند که این قاچاق است.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق سوخت اصلا ربطی به جایگاه داران ندارد، چرا که روزی 15 یا 20 هزارلیتر سهمیه می دهند ولی پایان هر ماه میلیارد ها جریمه کسری مخزن به دلایل واهی می نویسند تمام این موارد باعث نارضایتی جایگاه داران شده است، آن وقت با این وضعیت چگونه میتوان نوک پیکان قاچاق سوخت را به طرف جایگاه داران گرفت؟

رییس هیات مدیره فرآورده های نفتی کشور در پایان گفت: سهمیه جایگاه ها محدودتر از هرگونه قاچاق است، حتی قبل از اینکه گازوئیل به جایگاه ها برسد مشتریان در صف آن ایستاده اند، چگونه می توان با این وضعیت قاچاق هم کرد؟

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی
    0

    علت اصلی کنترل خوب نکردن از مرزهاست چه فرق میکند سوخت باشد یا گوشت یا مواد مخدر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها