ستاری عنوان کرد:

دانش‌بنیان در مسیر تأمین نیازهای محوری و کالاهای تحریمی کشور قرار گرفته است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها سال آینده به سوی نیازهای محوری و اولویت‌دار کشور با عرضه و فرآوری کالاها و خدمات ایران‌ساخت  به ویژه کالاهای تحریمی حرکت می‌کند.

دانش‌بنیان در مسیر تأمین نیازهای محوری و کالاهای تحریمی کشور قرار گرفته است

به گزارش خبر فوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس از نیازمحور شدن و کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، به عبور از گردنه دشوار تحریم ها خبر داد و گفت: برای سال آینده برنامه جدی داریم که شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، نیازها و اولویت های کشور به ویژه کالاهای تحریمی را تامین کنند.

به گفته ستاری بیش از ۶۰۰۰ استارتاپ ۴هزار دانش بنیان اکنون به یک بازوی قدرتمند برای حل نیازهای کشور بدل شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه دانش بنیان اکنون یک مفهوم جدایی ناپذیر از اقتصاد و زندگی مردم شده است گفت: تحولی که شرکت‌های دانش‌بنیان خلق کرده‌اند، جهشی خارق العاده را در اقتصاد و زیست جامعه ایجاد کرده است، به طوری که مردم هرروز یک محصول یا خدمت تازه دریافت می کنند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اقتصاد دانش بنیان اکنون صاحب یک خانواده صمیمی است، این خانواده هررکز گسترده تر می شود و در تلاش است تا کشور را به پیشرفت رهنمون کند.

ستاری تاکید کرد: راه برای گسترده شدن این شبکه باید هموار شود و این کار با گستراندن زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری، شدنی است.

مشتی از خروار

به گفته رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، بخش بسیار کوچکی از دستاوردهای کشور در حوزه دانش بنیان را ارائه می کند. این در حالیست که دامنه اثر شرکت های دانش بنیان وزن قابل توجهی در سپهر اقتصاد کشور پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از نهال های استارتاپی گفت که اکنون پابه پای شرکت های دانش بنیان، ارزش آفرینی می کنند و میوه شیرین این کسب و کارهای میلیاردی که همواره تعدادشان رو به افزایش است، به مذاق اقتصاد و جامعه خوش آمده است.

او در ادامه بیان کرد: آینده کشور در دستان کسب و کارهای نوآورانه و خلاقی است که بذرشان در زیست بوم کارآفرینی کاشته شده است و اکنون، بارور شده است. این نهال های جوان استارتاپی علاوه بر رشد نمایان، زمینه ساز پرورش استارتاپ های دیگری می شوند.

ستاری، راه حرکت بی وقفه ی دانش بنیانی و استارتاپی ها برای تامین نیازهای جامعه را وجود هم دلی و باور مشترک به این کسب و کارها دانست: خوشبختانه اکنون جامعه این باور مهم رسیده است که باید پشتیبان و همراه اقتصاد دانش بنیان باشد طعم خوشایند این کسب و کارها را چشیده است. برای سال آینده شرکت های دامش بنیان و استارتاپ ها نیز روند روبه رشد و تاثیرگذاری بیش تری درداقتصاد را پیش بینی می کنم.

کیمیای نوآوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان مثالی ضرورت گذار اقتصاد کشور از خام فروشی و توجه به ارزش افزوده حاصل از نوآوری گفت: اگرچه یک بشکه نفت خام حداکثر ۵۰ دلار فروخته می شود، شرکت های دانش بنیان یک ویال چند گرمی داروی زیست فناوری را با قیمت های چندین برابر یک بشکه نفت در بازارهای جهانی به فروش می رسانند؛ این موضوع، حاکی از اهمیت سوار شدن نوآوری روی محصول برای خلق ارزش افزوده است. این نوآوری وقتی وارد دیگر حوزه های فناوری چون هوافضا، فناوری اطلاعات، نانوفناوری یا سلول های بنیادی شود ارزش افزوده بسیار بالایی به ارمغان می آورد.

ستاری ادامه داد: در تلاش برای تحقق این ارزش افزوده در همه بخش های فناوری هستیم زیرا کشور از دوران خام فروشی و گذران با درآمد نفتی گذشته است؛ سطح زندگی و توقعات جامعه تغییر یافته و نسل جوان و خلاق، برای بروز توانمندی هایش نیازمند مجالی برای کار نوآورانه و فناورانه است.

رییس ستاد فرهنگسازی دانش بنیان تاکید کرد: ما نه تنها به یک دولت نوآور بلکه به جامعه ای نیاز داریم که تشنه و خواهان نوآوری باشد؛ زمانی که حضور بخش خصوصی در پژوهش پررنگ شود و جامعه تاثیر پژوهش، دانشگاه و نوآوری جوانانش را ببیند جایگاه و اهمیت نوآوری را لمس می‌کند.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها