کلینتون: تصمیم ترامپ برای تعلیق آی‌ان‌اف با روسیه هدیه به پوتین است

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خارج کردن ایالات متحده از توافق تسلیحاتی با روسیه، آن را هدیه‌ای به رئیس‌جمهوری روسیه دانست.

کلینتون: تصمیم ترامپ برای تعلیق آی‌ان‌اف با روسیه هدیه به پوتین است

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین گفت در آغاز دولت اوباما "ما باید عملکرد بهتری نشان می‌دادیم" و اعلام می‌کردیم که روس‌ها در حال خیانت به این پیمان هستند.

کلینتون در مراسم دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج تاون و مؤسسه سیاست و روابط عمومی جورج تاون گفت: دولت ترامپ در شرایطی از پیمان قوای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بابت خیانت در این پیمان پاسخگو نشد. دیپلماسی عمومی بیشتری باید روی این مساله انجام شود.

کلینتون گفت: آخرین چیزی که جهان اکنون نیاز دارد یک رقابت تسلیحات هسته‌ای است.

آمریکا علناً روسیه را به نقض پیمان آی‌ان‌اف از دست‌کم سال ۲۰۱۴ متهم کرده است. رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و میخائیل گورباچف، آخرین رهبری شوروی در سال ۱۹۸۷ این پیمان را به امضا رساندند. طبق آن، تولید موشک‌های بالستیک و کروز زمین پرتاب متعارف و هسته‌ای با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر ممنوع بود.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم علناً به روسیه درباره نقض این پیمان هشدار داده بودند. دولت روسیه مرتباً این اتهامات را رد می‌کند.

کلینتون چهارشنبه تاکید کرد: ما تصاویری در اختیار داریم و علناً مطالب زیادی از خیانت آنها می‌دانیم و باید عملکرد بهتری می‌داشتیم تا نه تنها برای مردم آمریکا بلکه برای مردم روسیه و اروپا و سایرین هم بسیار واضح مشخص می‌کردیم. خروج از آی‌ان‌اف غیر منتظره بودن این منطقه را افزایش می‌دهد. ما باید فوراً جلسه‌ای برگزار کنیم، مدارکمان را بیاوریم و تلاش کنیم تا آنها را به مسیر بازگردانیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها