خبرفوری گزارش می‌دهد؛ /تکرار /

پشت‌پرده ثبت نام اینترنتی گوشت تنظیم بازار/ آیا از نیاز مردم سوء استفاده شده؟

بعد از افزایش قیمت گوشت و بروز مشکلات عرضه گوشت تنظیم بازار و صف‌های طولانی گوشت، ثبت نام اینترنتی گوشت به عنوان راه‌حل ارایه شد که در این بین چگونگی انتخاب سایت و  توزیع گوشت ابهاماتی را به همراه داشت.

پشت‌پرده ثبت نام اینترنتی گوشت تنظیم بازار/ آیا از نیاز مردم سوء استفاده شده؟

ساره جعفرقلی- قصه زمانی به اوج رسید که مردم برای خرید گوشت به قیمت مناسب ساعتها در صف ایستادند در بعضی مواقع موفق به خرید گوشت نشدند و در برخی صفها هم کار به دعوا و زد و خورد رسید در این بین ارایه اینترنتی گوشت تنظیم بازار به عنوان یک راه حل برای فرار از مشکلات ارایه شد اما در این میان نقاط مجهولی وجود داشت؛ بعد از اعلام خبر ثبت نام اینترنتی در یکی از بخشهای خبری صدا و سیما در ابتدا به سراغ سایت اعلام شده رفتیم ، انتخاب سایتی که در ابتدای راه فعالیت قرار دارد و جزو سهامی خاص و بخش خصوصی محسوب می شد سوال برانگیز بود مهم این بود که آیا این انتخاب از طریق مناقصه بوده است یا حتی انتخاب به چه دلیل بوده است، چرا باید در یک بخش خبری و بحث تنظیم بازار گوشت گوسفند از سایتی نام برده شود که اصلا گوشت گوسفندی را غیر موجود داشت!

در ابتدا از سردبیر این بخش خبری چند و چون ماجرا را پرسیدیم که آیا این خبر تبلیغات بوده است یا خیر؟ متاسفانه وی اعلام کرد که بی خبر است و نمی داند که در بخش خبری که سردبیر است چه خبری خوانده شده است!

نگارنده برای شفافیت بیشتر اینبار به سراغ تمام روابط عمومی های سازمانهای مسوول اعم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن، سازمان تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده رفت که هر کدام از این سازمانهای مربوطه از ماهیت این سایت و نحوه توزیع و ثبت نام اینترنتی بی خبر بودند.

نکته قابل توجه این بود که با وجود گذشت چند روز از اعلام خبر باز هم سایت گوشت گوسفندی را ناموجود داشت و تنها گوشت گوساله برزیلی یخ زده و مرغ یخ زده جزو تنظیم بازار داشت.

این بار سراغ شماره های تماس سایت مذکور رفتیم و بالاخره توانستیم با مدیت تامین منابع سایت به گفتگو بشینیم و از وی در مورد ماهیت سایت و نحوه توزیع گوشت جویا شویم .

پشتیبانی امور دام به سراغ ما آمد

شراره کریمی مدیر تامین مجموعه در گفتگو با خبر فوری اظهار کرد: شرکت امور پشتیبانی امور دام به سراغ ما آمد و از ما خواست که در قالب یک تفاهم نامه عرضه گوشت تنظیم بازار را به صورت اینترنتی انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت سه روز هنوز از عرضه این گوشتها خبری نیست پس چرا خبر آن اعلام شده گفت: گوشت گوسفندی از روز سه شنبه شانزدهم بهمن ماه قرار است که در سایت قرار گیرد ولی محصولات پروتئینی دیگر شامل مرغ و گوشت گوساله یخ زده و تخم مرغ وجود دارد که دو سه هفته است که به صورت رایگان به درب منازل ارسال می شود وهمچنین از سه شنبه هم گوشت گوسفندی موجود می شود( این گفتگو در دو مرحله انجام شد که در زمانی که ایشان گفتند باز هم گوشت گوسفندی در سایت موجود نشد.)

مدیر منابع تامین شرکت در باره ماهیت این سایت گفت: ما یک مجموعه سهامی خاص هستیم و شرکت ما کاملا خصوصی است اما هیچ منفعتی از این بازار ندارد و کار کاملا دولتی است و تنها برای ما جنبه تبلیغات برای حفظ عزت مردم است تا کسی در صف منتظر نماند، مردم سفارش اینترنتی می دهند و ما با ماشین های یخچال دار و به صورت رایگان در منزل به آنها تحویل می دهیم.

عکاسی کار ما را عقب انداخته است

وی یکی دیگر از دلایل تاخیر در عرضه گوشت گوسفندی را عکاسی می داند و گفت: پنجشنبه یازدهم بهمن ما در بخش خبری اعلام شد که سایت ما حاضر است که به صورت اینترنتی گوشت تنظیم بازار عرضه کند. خوب جمعه تعطیل بودیم و البته کار ما به عکاسی نیاز دارد و عکاسی زمان بر است ما امروز دو گروه برای عکاسی از محصولات گوشت گوسفندی فرستادیم و اینکه این عکس ها به دست ما برسد و ما بخواهیم بارگذاری کنیم خیلی زمان می برد.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا این خبر فقط برای تبلیغات بوده است یا خیر گفت: این طور نیست شرکت پشتیبانی امور دام به سراغ ما آمده است چرا که ما در ایران تنها سامانه ای هستیم که امکان کنترل کد پستی و کد ملی را برای آنها فراهم کرده ایم یعنی هر خانوار در طول ماه با یک کد پستی و یک کد ملی یک بار می تواند از این محصولات خریداری کند و هر فردی که سهمیه اش را خریداری می کند بار دوم در این ماه نمی تواند خریداری کند و باید تا ماه آینده صبر کند.

وی ادامه داد: زمانی که پشتیبانی امور دام دچار مشکلات دلال ها شد با بررسی سامانه و وجود این امکان با ما تفاهم نامه امضا کردند، راننده های ما حتی زمان تحویل احراز هویت مردم را بررسی می کنند و کارت ملی آنها را مشاهده می کنند زیرا این باید به دست مصرف کننده نهایی برسد و هدف این سامانه ها حذف واسطه ها بوده است و سامانه ما با این هدف روی کار آمده است و از تولید کننده به مصرف کننده بدون هیچ واسطه ای انجام می گیرد و ما فقط یک شرکت خدماتی هستیم با یک طرح لوجستیک که در سطح شهر تهران انجام می دهیم و هیچ دخل و تصرفی در قیمت نداریم.

کریمی در ادامه سخنان خود در مورد مراجعه مردم به سایت گفت: مردم با سامانه ما و نحوه خرید و ثبت نام آشنا نیستند و بعد از معرفی ما از سوی امور پشتیبانی دام با حجم بالایی از ثبت نام ها رو به رو شدیم اما با اینکه زیر ساخت ها را در نظر گرفته بودیم دچار مشکل نشدیم، مردم هر ساعت و هر روزی و حتی برای یک ماه آینده که بخواهند چیزی سفارش دهند ما آن را برنامه ریزی کرده ایم که تحویل انجام گیرد.

وی در مورد عرضه گوشت گفت: امور پشتیبانی دام این اجازه را به ما داده است که ما هر چهار روز برنامه کاری گوشت وارد کنیم چون در نحوه اعلام موجودی محدودیت وجود دارد.

مدیرتامین منابع مجموعه در باره مکانهای توزیع گفت: در حال حاضر ما 22 منطقه تهران و شهرستان پردیس را توزیع می کنیم و در فاز دوم کرج و بعد به بقیه شهرستان ها ارسال خواهیم داشت، ما در سال 98 برنامه داریم که فاز دوم را هم راه اندازی کنیم که همه اینها به استقبال مردم بستگی دارد که تمام امکانات و زیرساخت های آن را فراهم کردیم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم و حتی توانایی افزایش ماشین هم داریم و از این بابت تامین هستیم.

باز هم گوشت گوسفندی عرضه نشد

براساس این گزارش، نگارنده بعد از این گفتگو در روز شانزدهم بهمن ماه منتظر توزیع اینترنتی گوشت باقی ماند اما باز هم آن کلمه ناموجود تغییر نیافت و ما باز هم از مدیر منابع شرکت جویا شدیم.

در دومین بار از گفتگو با مدیریت تامین منابع مجموعه از دیرکرد دوم عرضه گوشت گوسفندی جویا شدیم و گوشتی که برای شانزدهم بهمن وعده داده شده بود.

کریمی در این باره گفت: متاسفانه به دلایلی هنوز موفق به بارگذاری ثبت نام گوشتها نشدیم در حال حاضر ما با دو شرکت که طرف قرار داد هستند در حال صحبت کردن هستیم که تا هفدهم بهمن ماه ( باز هم موجود نشد) باید قیمت و موجودی را به من اعلام کنند.

علی رغم وعده شرکت امور پشتیبانی امور دام و مدیر تامین منابع باز هم ارایه گوشت گوسفندی انجام نشد و تا آخرین لحظه نوشتن این گزارش حتی گوشت گوساله یخ زده و مرغ هم ناموجود شد.

مجموعه هنوز برای گوشت گرم تجهیزات کاملی نداشت

در ادامه به سراغ شرکت پشتیبانی امور دام رفتیم ، موسوی روابط عمومی این شرکت در گفتگو با خبر فوری در ابتدا این سایت را مورد تایید شرکت پشتیبانی امور دام معرفی کرد اما در پاسخ به این سوال که چرا گوشت گوسفندی گرم هنوز توزیع نشده است اظهار داشت: بخش تنظیم بازار شامل گوشت گوساله یخ زده، تخم مرغ، مرغ و گوشت گرم است که گوشت گرم احتیاج به موتورهای یخچال دار دارد و این مجموعه هنوز این تجهیزات را به روز رسانی نکرده است.

وی ادامه داد: مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام دستور داده است که فعلا گوشت گرم ارایه نشود ولی بقیه موارد عرضه شود تا زمانی که بحث حمل نقل مناسب شود، برای ما فرقی ندارد که کوشت در میادین عرضه شود یا بوسیله سایت بلکه مهم رسیدن درست به دست مصرف کننده نهایی و مردم است ولی تا زمانی که تجهیزات کامل نشود امکان عرضه گوشت گرم وجود ندارد.

انحصاری وجود ندارد

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گوشت در این مجموعه انحصاری است یا خیر گفت: نه اینطور نیست اتفاقا با مجموعه های اینترنتی گفتگو شده که در صورت تمایل آنها هم به ما در عرضه گوشتهای تنظیم بازار کمک کنند.

وی در مورد نحوه همکاری شرکت پشتیبانی امور دام با این سایت اظهار داشت: این مجموعه خود به ما پیشنهاد همکاری داد که در شرکت مصوب شد تا به صورت پایلوت این کار انجام بشود و در صورت موفقیت با دیگر شرکتهای اینترنتی در این مورد توافق کنیم .

وی خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام از تمامی سایتهای اینترنتی عرضه مواد غذایی دعوت به عمل می آورد تا در عرضه و تنظیم بازار گوشت، مرغ و تخم مرغ ما را همراهی کنند تا مشکلات موجود در این بازار حل و مردم سریعتر به نیازهای خود را رفع کنند.

گفتنی است، اینکه بالاخره کدام مجموعه در ابتدا به دیگری پیشنهاد همکاری داده است یا چگونه انتخاب شده شاید جالب باشد اما دردی از مردم دوا نمی کند، اینکه عدم عرضه گوشت به دلیل عکاسی است یا نبودن یخچال فقط باعث چشم انتظاری بیشتر مردم می شود، مردمی که این روزها سراپا چشم و گوش شده اند به اخبار تا راه رفع نیاز خود را بیابند حال روا نیست در این بحبوحه نیاز اخبار جعلی هم دریافت کنند.

چه لزومی دارد وقتی هنوز گوشت گرم برروی سایت قرار نگرفته است بارها خبر آن خواند شود یا برخی از سایتها از شروع ثبت نام اینترنتی گوشت خبر دهند که باز هم این امر تا زمان نوشتن این گزارش محقق نشده است.

بهم ریختگی و آشفتگی بازار گوشت در حالی ادامه دارد که رییس جمهور دستور بررسی سریع و رفع نیاز بازار را صادر کرد حال باید دید آیا واقعا این دستور به جایی می رسد و یا کماکان هر سازمان ساز خود را می زند و مردم در صفهای انتظار به سازشان می رقصند یا خیر؟

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    مسؤلان ناتوان و ناکارآمد! فامیل بازی همه جا هست!

  • کاربر ناشناس
    0

    مشکل در توزیع نیست، مشکل در سواستفاده عوامل توزیع است. چند صد کیلو گوشت رو به یه فروشگاه زنجیره ای میدن، تهش ده بیست کیلو به مشتری میده میگه تموم شد! بنظرتون بقیه ش کجا میره.

  • بهلول
    0

    هردفعه یک جوری مردم را سرکار میگذارند یه بار باگرانی گوشت یا مرغ وغیره که خودشان عاملش هستند.بالاخره باروان مردم بازی میکنند.آیا خدا راضی است ؟ممیزی اگه میتونی بذار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها