دریاچه سقالکسار، آبشخور پرندگان

دریاچه سقالکسار در جنوب شهر رشت، یکی از بزرگترین دریاچه‌های منطقه است که با امکانات خوبی که در آن فراهم شده است، تفرجگاه شناخته شده و البته بسیار تمیزی در این منطقه به حساب می‌آید.

دریاچه سقالکسار، آبشخور پرندگان

دریاچه سقالکسار، در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، از زیبایی‌های به یادماندنی شمال کشور است که حتما باید آن را ببینید. طبیعت زیبای اینجا، تاچشم کار می‌کند سبز و آبی است. در این مقاله قصد داریم سفر کوتاهی به این دریاچه‌ی زیبا برویم تا بیشتر با آن آشنا شوید و شاید دلیلی باشد برای آنکه به مقصد سفر بعدیتان تبدیل شود.

روستا و دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار در منطقه‌ی ۱۵ هکتاری، در روستای سقالکسار واقع در بخش مرکزی شهر رشت و در استان گیلان قرار گرفته است. دریاچه‌های زیادی با طبیعت منحصر به فرد در اطراف مقبره آقا سید شریف وجود دارند. یکی از بزرگترین این دریاچه ها، دریاچه یا سد سقالکسار است که در نزدیکی چوماچا و روستای سقالکسار واقع شده است و مسافران زیادی را در تمام فصول سال به خود جذب می‌کند. در مسافتی ۱۵ دقیقه‌ای از رشت می‌توان به این روستای شگف انگیز رسید.

آب دریاچه سقالکسار از بارش‌های جوی و چشمه سران تامین می‌شود. ارتفاع دریاچه ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا، طول آن برابر با ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. واژه سقالکسار به معنای محلی است که پرندگان در آن آب می‌نوشند. در گذشته پرندگانی مثل لک لک و سار به این روستا می‌آمدند و از این چشمه می‌نوشیدند. به همین خاطر روستا و چشمه نام سقالکسار به خود گرفت.




روستای سقالکسار، با زیبایی خیال انگیزش، مملو از سکوت دریاچه‌ای است که درختان بلند جنگل آن را احاطه کرده‌اند. در اطراف دریاچه سقالکسار، جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارند. کشاورزی پیشه‌ی اکثر مردم این روستاست. شالیزار‌ها و رایحه‌ی خوش آن‌ها و خوشه‌های طلایی در فصل برداشت برنج، جلوه‌ی خاصی به فضا می‌بخشد. شایان ذکر است که این دریاچه در هرفصل زیبایی خاص خودش را دارد، پس شاید لازم باشد دست کم چهار مرتبه به آنجا سفر کنید.



یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای سقالکسار، پاکیزگی آن است. علت این امر نیز اجرای طرحی توسط شورای روستاست که در هنگام ورود، در ازای دریافت مبلغی، به گردشگران کیسه زباله تحویل می‌دهند و در صورتی که این کیسه‌ها را با زباله‌هایش به ماموران تحویل دهند، دو سوم هزینه ورودی را پس می‌گیرند. با این روش، هیچ زباله‌ای در طبیعت روستا باقی نمانده است.



امکانات تفریحی دریاچه سقالکسار

در محدوده‌ی دریاچه امکانات خوبی وجود دارد و فضا کاملا برای یک گشت و گذار همه چیز تمام مهیاست. سرویس بهداشتی، نمازخانه، کافه و رستوران، پارکینگ و غیره. در منطقه‌ی سقالکسار می‌توانید از شرایط زیر لذت ببرید:


۱. گردش و پیاده روی

بهترین کاری که می‌توانید در این طبیعت زیبا بکنید، این است که دور تا دور دریاچه قدم بزنید و یک به یک زیبایی‌ها را کشف کنید. در این مسیر به گله‌های حیوانات و اهالی خونگرم روستا برمی‌خورید که تجربه‌ای بسیار خارق العاده است.

۲. پیک نیک و کمپ

دریاچه سقالکسار با آب و هوای دلچسب خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیک نیک با خانواده و دوستان است. شما هم می‌توانید در جنگل‌های کنار دریاچه و هم کنار خود دریاچه بساط پیک نیک یا کمپ خود را برپا کنید و یک روز یا حتی بیشتر را در دل طبیعت سپری کنید.


۳. قایق سواری

همانطور که گفتیم امکانات دریاچه سقالکسار بسیار قابل توجه است. شما می‌توانید در محوطه‌ی دریاچه، یک قایق پدالی کرایه کنید و شناور بر آب مناظر زیبا را به تماشا بنشینید. هزینه‌ی اجاره‌ی این قایق‌ها عددی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

۴. خانه‌ی غرق در آب

در میان دریاچه، خانه‌ای به نام خانه‌ی سقالکسار قرار دارد که مطابق با شانستان یا تمام آن را خواهید دید یا تنها بخشی از آن را. به گفته‌ی گردشگران، این خانه در مواقعی که آب بالاست، زیر آب است و گاهی با فروکش کردن سطح آب به طور کامل خود نمایی می‌کند. حال آنکه این خانه‌ی اسرار آمیز چگونه سر از آنجا درآورده است را کسی نمی‌داند. شاید داستان تلخی پشت آن باشد و شاید هم نه.


۵. شنا و ماهیگیری‌

می‌خواهیم به شما بگوییم که شنا و ماهیگیری این بار کاری نیست که بتوانید اینجا انجام دهید. پس اگر با این خیال باطل به دریاچه سقالکسار می‌روید، خب متاسفانه ناامید خواهید شد...



اطلاعات سفر به سقالکار

در سفر به دریاچه سقالکسار، دو راه برای شب مانی دارید: کمپ و خانه‌های روستایی. می‌توانید با یک جستجوی ساده در صفحات وب و از طریق سرایار اقامت گاه بوم گردی مناسب خودتان را پیدا کنید و یا تجهیزات کمپینگ به همراه برده و شب را در طبیعت بگذرانید. مسیر دسترسی هم از جاده‌ی قزوین به رشت میسر است. در این جاده بعد از پلیس راه، از طریق روگذر به سمت فومن بروید و پس از بقعه آقا سید شریف سد را می‌بینید. سفر به دریاچه سقالکسار، در هر فصلی زیبایی خودش را دارد. بهار تازه و با طراوت، تابستانی خوش آب و هوا و سرسبز، پاییز رنگارنگ و زمستانی سرد و مه آلود.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها