اروپا گام‌های بعدی را با درایت و سرعت بیشتری بردارد

هادی عامریان، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی با اشاره به ثبت ساز و کار مالی ویژه اروپا برای ایران تاکید کرد که اروپا باید گام‌های بعدی را با درایت و سرعت بیشتری بردارد.

اروپا گام‌های بعدی را با درایت و سرعت بیشتری بردارد

در این یادداشت آمده است: وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه پنج شنبه گذشته در جریان نشست مشترک خبری در بخارست، ثبت ساز و کار مالی ویژه اروپا برای ایران را با هدف تجارت مشروع طرف‌های اروپایی با کشورمان اعلام کردند و متعاقب آن در جریان اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی نیز بار دیگر پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام (تصریح شده در سیزده گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی)، تعهد اتحادیه اروپا به اجرای کامل و مؤثر برجام و نیز اتحاد طرف‌های اروپایی در انتخاب مسیری متفاوت از دیدگاه دیگران در راستای منافع جمعی مورد تاکید قرار گرفت.

بدون تردید رأی مجدد متحدان قدیمی آمریکا به برجام و ثبت رسمی ساز و کار ویژه مالی اروپا را باید مهر تأیید دیگری بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران و یک پیروزی سیاسی و بین المللی برای کشورمان و از دیگر سو مصداق روشنی از انزوای بیشتر آمریکا در عرصه‌های جهانی ارزیابی نمود. اگرچه اقدام اروپائی‌ها، همراه با تأخیر زیاد و به کندی صورت گرفت که شاید عمدتاً مرتبط با ساختارهای اتحادیه و کندی هماهنگی میان اعضا بوده باشد.
همزمان با این رویداد ظرف روزهای گذشته گزارشی از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا (متشکل از ۱۶ نهاد) نیز انتشار یافت که در کنار حمایت مالی اروپا، وزنه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه سیاست بین الملل تقویت کرد. رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در جلسه استماع اخیر در کمیته اطلاعات سنا، ادعای ترامپ درباره به اصطلاح تلاش فعالانه تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به چالش کشیده و تصریح کردند نشانه‌ای دال بر تلاش تهران برای توسعه سلاح هسته‌ای وجود ندارد و ایران با وجود خروج آمریکا به توافق پایبند بوده است. این رویکرد ضمن صحه گذاشتن بر وجود اختلاف و شکاف در هیأت حاکمه آمریکا، باعث شده است تا صاحب‌نظران و رسانه‌های مطرح بین المللی نیز بار دیگر به صراحت از ناکارآمدی سیاست ترامپ در قبال ایران و حتی اشتباه وی در خروج از برجام سخن بگویند و مواضع وی در حوزه سیاست خارجی را غیر واقعی ارزیابی نمایند.
این دو رویداد به باور تحلیل گران می‌تواند حتی زمینه‌ای برای شکست اخلاقی و سیاسی اجلاس ضد ایرانی ورشو نیز فراهم آورده باشد کمااینکه گزارشات موجود حاکی از آن است که انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست، تأثیر چندانی بر ترغیب سایر کشورهای اروپایی به این هدف آمریکا نداشته و کشورهای کمی تاکنون پاسخ مثبتی به دعوت آمریکا داده‌اند. دولت ترامپ با ناامیدی از مؤثر واقع شدن راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، تلاش‌های خود را برای افزودن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک به راهبرد مزبور از جمله از طریق برگزاری نشست ورشو دنبال کرده است اما در عمل، اختلاف طرف‌های اروپایی با ترامپ در مورد خروج از توافق هسته‌ای با ایران و در ادامه راه اندازی ساز و کار مالی، در کنار عدم استقبال از این نشست، بر عمق اختلافات میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش افزوده است.
در پایان باید توجه داشت همانگونه که آقای دکتر ظریف نیز در واکنش به راه اندازی ساز و کار مالی اروپا تصریح نمود، این نخستین گام عملی در حمایت از برجام، بسیار پرتاخیر برداشته شده است و مستلزم اجرایی شدن کامل تمام تعهدات اتحادیه اروپا (مندرج در بیانیه می ۲۰۱۸) در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌باشد. بدون شک گشایش‌های حقوقی و سیاسی تنها بخشی از روند احیای تجارت می‌باشد و باید با تلاش‌های فنی و رایزنی‌های اقتصادی تکمیل گردد که در این راستا از امروز نیاز به همدلی و وفاق بیشتر داخلی در کنار همکاری نزدیک تر میان فعالان بخش خصوصی، دولت و بویژه دستگاه دیپلماسی نیز بیش از پیش احساس می‌گردد. اروپایی‌ها نیز باید درک نمایند که از این پس گام‌های بعدی را با درایت و سرعت بیشتری بردارند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها