"ته سیگارهایی" که نفس زمین را بریده‌اند/ یک ایده جالب برای جمع آوری قاتلان آب و خاک + عکس

ته سیگار‌ها به دلیل داشتن هزاران مواد شیمیایی برای طبیعت مضر هستند و تجزیه آن در طبیعت بسیار طولانی است.

"ته سیگارهایی" که نفس زمین را بریده‌اند/ یک ایده جالب برای جمع آوری قاتلان آب و خاک + عکس

از زمان شکل‌گیری زمین، انسان برای حیات خود از هر حربه‌ای استفاده کرد تا زنده بماند و در پی آن با اقدامات نابخردانه‌ای همچون بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی، نابودی جنگل‌ها، کشتار حیات وحش و غیره موجب نابودی آن شده است.

با افزایش جمعیت زمین آلودگی‌های زیست محیطی نیز افزایش یافت و همچنین تولید زباله و پسماند روزبه روز بیشتر شد، به همین منظور کمپین‌هایی با هدف نجات زمین توسط مردم در نقاط مختلف جهان شکل گرفت. انسان هرکجا که پا می‌گذارد، از خود ردپایی به جا می‌گذارد که زباله‌های رها شده در طبیعت نیز مصداق بارز آن است. پسماندهای بیمارستانی، صنعتی، خانگی و غیره تأثیراتی مهمی را بر زمین می‌گذارند و حال آن را دگرگون می‌کنند. یکی از زباله‌های بر جای مانده از انسان در طبیعت ته مانده سیگارها هستند که علاوه بر آسیب رساندن به انسان، موجب آلودگی هوا، خاک و آب می‌شوند.

ته سیگاری که به زمین انداخته می‌شود دارای مواد شیمیایی، ترکیبات سمی و فلزات سنگین است. در همین راستا محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران، با اظهار تأسف از مشاهده پسماند ته سیگارها در معابر عمومی و طبیعت و اثرات آن اظهار کرد: سیگار و ترکیبات به کار رفته در آن دارای مواد شیمیایی، ترکیبات سمی و فلزات سنگین است.

وی افزود: اگر این ترکیبات و مواد شیمیایی در طبیعت، خاک و آب رها شوند، باعث آلودگی و سمی شدن محیط می‌شوند.

بازگیر با بیان اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی آسیب رساندن به محیط زیست جرم محسوب می‌شود، گفت: براساس قانون آب و خاک و قانون حفاظت محیط زیست، آلوده کردن و آسیب رساندن به محیط زیست و معابر عمومی جرم تلقی می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: آمار و ارقامی از آلودگی ته سیگارها در طبیعت و محیط زیست نداریم، اما آلودگی با ته سیگارها به نوع سیگار و محلی که ته سیگارها در آن ریخته شده متفاوت است.

رئیس محیط زیست شهر تهران فرهنگ سازی را یکی از راهکارهای جلوگیری از رها کردن ته سیگارها در محیط زیست دانست و اظهار کرد: آموزش و فرهنگ سازی در جامعه از طریق رسانه‌ها و تبلیغات می‌تواند یکی از عوامل جلوگیری از رها کردن زباله‌ها مانند ته سیگار به کف خیابان‌ها و محیط زیست باشد.

حال در این میان برای نجات زمین، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی شکل گرفتند و اقدامات مهمی از جمله نصب بطری‌های پلاستیکی بر روی درختان در معابر عمومی در راستای فرهنگ‌سازی برای جمع آوری ته سیگار از سوی این تشکل‌ها صورت گرفت تا تلنگری باشد برای زنده نگه داشتن بخش کوچکی از زمین.

براساس آمارها، حدود ۱۳ میلیون سیگاری در سنین و موقعیت‌های مختلف در کشور داریم که این تعداد ۲۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

ته سیگارها قاتلان خاموش زمین هستند

باید توجه داشت که با افزایش جمعیت، ممکن است رهاسازی این ته سیگار‌ها نیز افزایش یابد که محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با تأکید بر اینکه ته سیگار علاوه بر طبیعت به زیستمندان نیز آسیب می‌رساند، اظهار کرد: ته سیگار‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند برای زیستمندان مشکلاتی ایجاد کرده، چراکه این موجودات با برخورد با این مواد بیمار شده و از بین می‌روند.

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه سیگار از یک ماده پلاستیکی تولید شده است و ته سیگار بستری است تا بقیه مواد برروی آن قرار گیرد، ادامه داد: عناصر سیگار همیشه برای طبیعت و انسان بسیار مضر بوده است.

تجزیه ته سیگار‌ها این ماده شیمیایی در طبیعت بسیار طولانی است، چراکه در سیگار حدود چند هزار ماده شیمیایی وجود دارد که فیلتر سیگار به علت وجود این ماده شیمیایی دیر تجزیه می‌شود و سال‌های سال در طبیعت باقی می‌ماند.

حال فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای زدودن آلودگی از طبیعت می‌تواند موثر باشد و علاوه بر پاکسازی طبیعت به کاهش آلودگی‌های منابع آب و خاک نیز کمک کند، چراکه ورود مواد سمی سیگار به آب سلامت همه را به خطر می‌اندازد و برای این کار نیز باید مردم و هم مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها