در برنامه زنده «باهمستان سینما» عنوان شد؛

شبی که ماه کامل می شود در سه کشور با شرایط  ویژه‌ای ساخته شد/ نقش مکمل خیلی به تدوین وابسته است

ویژه برنامه باهمستان سینما با تهیه کنندگی محمد جواد عبدالرحمانی در دومین ویژه برنامه اش در جشنواره فیلم فجر میزبان عوامل فیلم شبی که ماه کامل شد بود.

شبی که ماه کامل می شود در سه کشور با شرایط  ویژه‌ای ساخته شد/ نقش مکمل خیلی به تدوین وابسته است

به گزارش خبر فوری ؛ ویژه برنامه باهمستان سینما با تهیه کنندگی محمد جواد عبدالرحمانی در دومین ویژه برنامه اش در جشنواره فیلم فجر میزبان عوامل فیلم "شبی که ماه کامل شد" بود.

این برنامه با سردبیری محمد رضا مقدسیان مجری و منتقد سینما میزبان محمدحسین قاسمی تهیه کننده، حمید نجفی راد تدوین گر وپدرام شریفی بازیگر این فیلم بود.

محمد حسین قاسمی تهیه کننده این فیلم در ابتدای برنامه درباره شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار گفت: این کار گروهی حاصل زحمت تمامی عوامل است و هر نتیجه‌ای می‌بینیم به این دلیل است که همه عوامل هر آن‌چه در توان داشتند انجام دادند، هیچ‌کس کم‌کاری نکرد و به مخاطب احترام گذاشتند.

امیدوارم مخاطبان هم راضی باشند که خوشبختانه تا الان بازخورد خوبی هم از تماشاگران و هم از منتقدان داشته‌ایم و چند سانس فوق‌العاده فیلم نشانه مثبتی برای ماست.

فیلمی که ساخته‌ایم درباره یک ماجرای واقعی است و کل دنیا به نوعی درگیر آن هستند. افراطی گری مختص یک منطقه خاص نیست و در این فیلم تقابل عشق و یک نگاه رادیکال برای مردم جذاب است.

قاسمی درباره ساخت یک اثر سینمایی با پرداختن به شخصیت واقعی گفت:«در کارهای قبل هم سعی کرده‌ام به مخاطب و پرده نقره‌ای سینما احترام بگذارم. ما دو مدیوم سمعی و بصری اصلی (تلوزیون و سینما) در ایران داریم که از بقیه مدیوم‌ها اثر بیشتری دارند. کار خوب در مدیوم سینما مستلزم تلاش بیشتر است. در این پروژه به خاطر انجام آن در بخش خصوصی، مشکلات بیشتر بود ولی این تیم مثل یک خانواده رفتار کردند و شاید باورش سخت باشد که فیلم را در سه ماه در سه کشور کار کردیم که شرایط ویژه‌ای می طلبید.»

حمید نجفی -تدوینگر فیلم «وقتی ماه کامل شد»- که در غیاب نرگس آبیار در این نشست حضور داشت، درباره سختی‌های ساخت چنین فیلمی گفت: تجربه‌های من پیش از این بیشتر مستند بوده‌اند و به همین خاطر درگیری با شرایط ویژه چنین فیلمی برایم عجیب و دشوار نبود چون ویژگی‌های یک کار مستند را هم داشت. آن پس‌زمینه برخورد با موضوع را برایم راحت‌تر کرده بود ولی وقتی راش‌ها و تصاویر را دیدم که حاصل زحمت و کار سخت یک تیم بزرگ بود، وظیفه‌ام را سنگین کرد.

او درباره روش تبادل نظر با کارگردان برای تدوین فیلم گفت: «من خیلی دیر به جمع اضافه شدم ولی خیلی سریع هم با یکدیگر هماهنگ شدیم. پیش از این هم خیلی دوست داشتم که چنین موقعیتی پیش بیاید و این تجربه اولین همکاری من با خانم آبیار بودد. قبل از این‌که هر تغییر و اجرایی روی سکانس‌ها داشته باشم با خانم آبیار حرف می‌زدیم و یک تصویر و تعریفی از جهان کلی فیلم داشتیم که آرام آرام تکمیل شد و جزییات آن در فیلم اثر می‌گذاشت.»

نجفی درباره حضور تدوین‌گران جوان در عرصه سینما گفت: «پیش از این اعتماد کارگردان و تهیه‌کننده به جوانان کم بوده است و خودم هم با آن روبه‌رو بوده‌ام. خوشحالم که امسال از دوستان من هم تدوین فیلم های خوب در جشنواره حضور دارند.

هر چه زمان می‌گذرد سینما هم به روز می‌شود، اساتید ما سن‌شان بیشتر می‌شود و چون یکی از نکات مهم برای پیشرفت در این کار انگیزه است. ما تدوینگرهایی را می‌خواهیم که جوان‌تر باشند و دانش بیشتری داشته باشند. اگر جوان‌ها این ویژگی را داشته باشند و در کنارش به آن‌ها اعتماد شود، تغییرات مثبتی خواهیم داد.»

وی در ادامه تاکید کرد :«سینما روز به روز پیشرفت می‌کند و حضور تدوین‌گران جوان با مونتاژ‌های جدید حال و هوای جدیدی به فیلم‌های ما خواهد داد، هم در بخش مستند و هم در سینمای داستانی. من در سینمای داستانی تازه‌کارم ، ولی فکر می‌کنم باید به این موضوع توجه کنیم که تدوین‌گر باید هم فیلم‌نامه و هم جهان فیلم را بشناسد و از طرف دیگر بتوانند کارگردان را قانع کند. تدوین چیزی فراتر از بلند و کوتاه کردن و قطع کردن فیلم است. تدوین مثل زندگی است، اگر جهان فیلم و شخصیت‌ها را نشناسیم نمی توانیم تدوین خوبی داشته باشیم»

پدرام شریفی درباره نقش متفاوتش در فیلم «وقتی ماه کامل شد» گفت:«این اولین نقش مکملی است که بازی کرده‌ام و باید بگویم همیشه کارهایم را با سخت‌گیری انتخاب می‌کنم و نقش یک یا دو برایم مهم نبوده است. نگرانی تغییر تصویر خودم برای مخاطب نبودم و به نظرم این نقش فرصت تجربه متفاوتی بود. هر کدام از ما یک خودی داریم که دست و پایمان را می‌بندد ولی این حرفه زمینه‌ای برای وسعت دادن به همین خود است.»

او تجربه همکاری با نرگس آبیار یک فرصت عالی عنوان کرد و افزود: «همیشه دوست داشتم چنین امکانی پیش بیاید و پس از خواندن فیلم‌نامه و شناختن نقش و دیدن تیم، همه نشانه‌ها می‌گفتند که نتیجه کار خیلی خوب خواهد بود. وقتی فیلم‌نامه را خواندم آن قدر دوستش داشتم که حتی لحظه‌ای فکر نکردم آیا باید جواب مثبت یا منفی بدهم. کمتر از یک روز طول کشید تا فیلمنامه را بخوانم و بدون تردید جواب مثبت دادم.»

شریفی رضایت خودش از نتیجه فیلم را چنین توضیح داد: «اولین بار که بخش‌هایی از فیلم را در دفتر دیدم باورم نمی‌شد چنین نتیجه‌ای داشته باشد، می‌دانستم قرار است فیلم خوبی شود ولی انتظار این نتیجه را نداشتم و بعدا که آن را در سالن دیدم واقعا حالم خوب و خستگیم رفع شد.»

او درباره اهمیت تدوین کار هم گفت: «ما فیلم را بازی می‌کنیم، عوامل کار می‌کنند و کارگردان هم نهایت تلاش خودش را صورت می‌دهد ولی در نهایت کار را به دست تدوین‌گر می‌سپارند. نقش مکمل خیلی به تدوین وابسته است و باید از حمید برای این نتیجه تشکر کنم.»

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها