کدام دانشگاه‌ها به پویش لباس اخلاقی دانشجویان پیوسته‌اند؟

مهوش کامران سخنگوی دانشگاه علوم دریایی می‌گوید هدف از منشور پوشش لباس در این دانشگاه ایجاد نظم عمومی در بین دانشجویان، برقراری احترام دانشگاه و عمل به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی است.

کدام دانشگاه‌ها به پویش لباس اخلاقی دانشجویان پیوسته‌اند؟

در دانشگاه‌های پاکستان برای بهبود نظام آموزشی و محیط به دانشجویان دختر تأکید می‌شود که بر طبق سنت‌های کشور لباس اخلاقی تن کنند.

اخیرا ریاست دانشگاه کشاورزی فیصل آباد اعلام کرده است که در راستای ترویج سنت‌های مذهبی در ۱۴ فوریه به جای روز والنتاین، روز خواهر را برگزار خواهد کرد. در این روز پسران به دختران روسری و عبایه هدیه خواهند داد. پس از نشر این خبر در رسانه‌های اجتماعی موافقت‌ها و مخالفت‌هایی با آن دیده شد. پیش از این هم اتفاقاتی نظیر این رخ داده بود که به دنبال آن مدیریت برخی از دانشگاه‌ها مانع از پوشش لباس دانشجویان دختری شده بودند که دانشگاه می‌پنداشت که لباس آنان اخلاقی نیست.

سال گذشته برخی از دانشجویان دختر مؤسسه مدیریت بازرگانی (Institute of Business Management) اظهار کردند که گارد دانشگاه به دلیل این که پوشش لباس آنان مطابق قواعد نبوده است، مانع از ورود آنان به آموزشگاه شده‌اند. دانشگاه‌های متعددی برای دانشجویان پسر و دختر منشور اخلاقی لباس معین کرده‌ و دانشجویان را موظف به رعایت این مقررات کرده‌اند.

این بحث زمانی آغاز شد که چند سال پیش چند تن از دانشجویان دختر به دلیل پوشش نامناسب لباس از قبیل پوشیدن شلوار تنگ و نداشتن حجاب در دانشگاه نست (National University of Science and Technology) مورد سرزنش قرار گرفته و موظف به پرداخت جریمه شدند. یازده دانشجو دختر و پسر به دلیل پوشش نامناسب، استعمال دخانیات در سالن غذاخوری و آزمایشگاه جریمه شدند. پیش از این مدیریت دانشگاه از دانشجویان خواسته بود که از پوشش شایسته و درخور استفاده کنند.

همچنین سال گذشته وزیر آموزش و پرورش ایالت پنجاب سید رضا علی گیلانی پیشنهاد حجاب لازمی برای دختران در تمام کالج‌های ایالت پنجاب را ارائه کرد، لیکن دولت ایالتی با آن مخالفت و این پیشنهاد را قابل پذیرش ندانست. وزیر مذکور همچنین اضافه کرده بود که به دختران با حجاب در صورت کم بودن نمرات چند نمره ارفاق شود.

در سطور زیر به برخی از منشورات اخلاقی لباس که توسط برخی از دانشگاه‌ها معین شده است، اشاره می‌شود:

مؤسسه مدیریت بازرگانی (Institute of Business Management)

مؤسسه مدیریت بازرگانی که یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کراچی است، دانشجویان دختر را موظف به پوشش لباس شایسته و با حجاب کرده است. مدیریت دانشگاه می‌گوید که دختران در صورتی می‌توانند شلوار لی بپوشند، که پیراهن آنان تا زانو کشیده شده باشد. همچنین پوشیدن لباس نیمه آستین و یا نازک برای دختران به سختی ممنوع شده است.

دانشگاه بحریه

دانشگاه بحریه، یک دانشگاه دولتی است که توسط نیروی دریایی پاکستان تاسیس شده است. محل اصلی دانشگاه در اسلام آباد واقع است و پردیس‌های آن نیز در شهرهای کراچی و لاهور فعالیت دارد. در این دانشگاه دانشجویان دختر فقط لباس و شلوار ملی (به لباس و شلوار ملی و محلی قمیض و شلوار گفته می‌شود) می‌توانند بپوشند. همچنین پوشش سر با روسری یا مقنعه لازم است. دانشجویان دختر در صورت پوشیدن شلوار لی باید از پیراهن بلند یا همان قمیض به زبان اردو (منظور از پیراهن بلند یا قمیض، پیراهنی است که تا زانو و یا کمی بالاتر از آن کشیده شده باشد) استفاده کنند. البته پوشیدن لباس و شلوار بسیار تنگ در هر صورت ممنوع است. در خصوص دانشجویان پسر شرایط به گونه دیگر است. دانشجویان پسر تنها در روز جمعه اجازه پوشیدن لباس و شلوار ملی (قمیض و شلوار) دارند. در روزهای عادی دانشجویان پسر اجازه پوشیدن لباس و شلوار ملی (قمیض و شلوار) ندارند.

دانشگاه محمد علی جناح (ماجو)

دانشگاه محمد علی جناح یکی از دانشگاه‌های خصوصی واقع در شهر کراچی است. این دانشگاه منشور اخلاقی لباس خود را به سه رده‌بندی تقسیم کرده است: ۱. لباس پسندیده ۲. قابل قبول ۳. غیرقابل قبول

لباس پسندیده برای دختران لباس و شلوار ملی (قمیض و شلوار) به همراه روسری است. از طرفی قمیض (پیراهن ملی بلند) به همراه روسری با شلوار لی قابل قبول است. در حالی که شلوار لی به همراه پیراهن آستین کوتاه، پیراهن نازک و پوشش تنگ ناقابل قبول و به سختی ممنوع است.

لباس پسندیده برای پسران گزینه های بیشتری را دربر می‌گیرد. لباس و شلوار ملی، پیراهن و شلوار رسمی و شلوار لی برای پسران لباس پسندیده به شمار می آید. پیراهن آستین کوتاه به همراه شلوار لی قابل قبول محسوب می‌شود. در حالی که موهای بلند، پوشش بسیار تنگ و استفاده از جواهرات غیرقابل قبول و ممنوع است.

دانشگاه اقرا

دانشگاه اقرا یکی از دانشگاه‌های خصوصی واقع در کراچی است. در این دانشگاه منشور پوشش اخلاقی لباس کاملا متفاوت است. هر چند که در این دانشگاه مقررات پوشش لباس چندان روشن نشده، لیکن دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر باید رعایت بیشتری کنند. در مجموع پوشش دانشجویان پسر نباید شیوه پوشش زننده غربی را داشته باشد.

دانشگاه نست

دانشگاه نست (National University of Science and Technology) یکی از دانشگاه‌های دولتی مشهور واقع در اسلام آباد است و دارای چندین پردیس در مناطق مختلف از جمله کراچی است و توسط ارتش اداره می‌شود. منشور اخلاقی لباس این دانشگاه تنها برای دانشجویان نیست، بلکه کارمندان دانشگاه نیز باید مقررات پوشش لباس را رعایت کنند. تمام افراد حاضر در دانشگاه باید از پوششی استفاده کنند که شایسته ارزش‌های محلی و اسلامی باشد. لیکن نوع پوشش خاصی در این خصوص مشخص نشده است. همچنین استفاده از پوشش لباس نامناسب و غیراخلاقی به سختی ممنوع است.

دانشگاه اسرا

دانشگاه اسرا یک دانشگاه خصوصی است که توسط بنیاد اسلامی اسرا اداره می‌شود. محل اصلی این دانشگاه در شهر حیدرآباد ایالت سند واقع است و پردیس آن هم در شهر اسلام آباد فعالیت دارد. دانشگاه اسرا واقع در شهر حیدرآباد نیز منشوری را در خصوص پوشش لباس وضع کرده است. در این دانشگاه میان دانشجویان دختر و مدیریت دانشگاه توافقنامه‌ای امضاء می‌شود که مطابق آن روسری برای دانشجویان دختر لازم است. حتی روسری به دختران داده می‌شود. لیکن گفته می‌شود که این اصل هر از چند گاهی اجرا می‌شود و بیشتر به رضایت اساتید بستگی دارد. با وجود این که پوشش لباس معین شده است، لیکن این به اساتید بستگی دارد که آیا آنان اجازه پوشش لباس دلخواه را به دانشجویان دختر می‌دهند یا نه؟ و عموما این اصل چندان اجرا نمی‌شود.

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد (International Islamic University Islamabad)

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد یکی از دانشگاه‌های دولتی واقع در اسلام آباد است. این دانشگاه هم دانشجویان دانشکده علوم مدیریت خود را موظف به رعایت منشور اخلاقی لباس کرده است که مطابق آن پوشش سر با روسری یا مقنعه لازم است.

خانم مهوش کامران سخنگوی دانشگاه بحریه می‌گوید هدف از منشور پوشش لباس در این دانشگاه ایجاد نظم عمومی در بین دانشجویان، برقراری احترام دانشگاه و عمل به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی است. وی می ‌وید که لباس و شلوار محلی و ملی به همراه روسری یک پوشش شایسته برای دختران است.

دانشگاه نست هم (National University of Science and Technology) در خصوص سیاست پوشش لباس خود می‌گوید که در نتیجه آگاهی نسبت به راهنمای بنیادین لباس رسمی و اداری وجهه مثبت دانشگاه برجسته می‌شود. در حالی که از این طریق می‌توان اخلاق حسنه، احترام، ارزش‌های فرهنگی و حفاظت را ترویج داد.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها