آسیب شناسی از رفتار دوگانه سلبریتی‌های فضای مجازی؛

یک روانشناس: برخی فعالین مجازی ضد اجتماع هستند و صرفا حس کنجکاوی ما را برمی‌انگیزند/ فیلتر راهکار مناسبی برای کنترل این افراد نیست

یک روانکاو می‌گوید: چند عامل در رفتارهای چندگانه این سلبریتی‌های موثر است، که شاید مهم‌ترین آن یک خودنمایی باشد، این افراد از چیزی که عرف جامعه است خارج هستند.

یک روانشناس: برخی فعالین مجازی ضد اجتماع هستند و صرفا حس کنجکاوی ما را برمی‌انگیزند/ فیلتر راهکار مناسبی برای کنترل این افراد نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری - گویا برای سلبریتی‌های اینستاگرامی تفاوتی ندارد که چگونه مطرح شوند. یکبار با عکس‌ از مهمانی، خودشان را مطرح می‌کند و بار دیگر با تغییر صد و هشتاد درجه‌ای که قرار است آن‌ها در مقام مدافع قوانین جمهوری اسلامی نشان دهد. اما این عدم ثبات از کجا نشات می‌گیرد؟ آیا سلبریتی‌های اینستاگرامی خودآگاه دست به اقدامات می‌زنند؟ یک روانشناس اما معتقد است که این افراد از روی آگاهی و نه از روی علم دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

هویت یا خودنمایی؟

پر واضح است که رفتارهای سلبریتی‌ها این روزها چندگانه است. عده‌ای علت آن را نداشتن هویت می‌دانند اما از دیدگاه علمی همین تغییر ناگهانی رفتار هم ناشی از یک شوآف و خودنمایی است. مرجان محمدیان، روانکاو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: چند عامل در رفتارهای چندگانه این سلبریتی‌های موثر است، که شاید مهم‌ترین آن یک خودنمایی باشد، این افراد از چیزی که عرف جامعه است خارج هستند و رفارهایشان مانند سایر افراد نیست. مثل این می‌ماند که شما افراد کلاسی در دبستان را با هم مقایسه کنید. همه در یک رده قدی قرار دارند، اگر فردی قدی بسیار بلند داشته باشد، مثلا 2 متری باشد از نرم اجتماع قدی آن کلاس خارج است.

وی تاکید می‌کند: بسیاری از این افراد اکنون بدلیل تذکرات پلیس فتا، تصمیم به تغییر رفتار گرفتند اما به نوعی همین تغییر رفتار هم برای بسیاری خنده دار است، زیرا آن‌ها به نوعی در صدد تمسخر خود و قوانین موجود دست زدند. این تمسخر البته از روی علم نیست، آن‌ها فقط به فکر دیده شدن هستند و برایشان فرقی ندارد که از چه راهی دیده شوند. به همین دلیل هم هست که گویا، عقاید را به سخره گرفتند.

محمدیان درباره تفاوت سلبریتی‌های اینستاگرامی با سایر افراد مشهور می‌گوید: فردی که عالم است، کاری می‌کند که همیشه در معرض توجه باشد، نه اینکه دست به رفتاری بزند که مقطعی جذاب باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، رفتارهای این افراد از روی علم نیست و بازی ذهن است.

جذابیت یا تفاوت؟

اما نکته مهم این است که چرا بسیاری از این افراد به ویدئوهای این افراد مرجعه می‌کنند و اصلا چرا باید تا این حد این افراد برای عوام جذاب باشند؟ این روانکاو تاکید می‌کند: ببینید همین تفاوت‌ها، همین خارج بودن از معمول و نرم جامعه و شکستن هنجارهای مرسوم در اجتماع باعث برانگیخه شدن کنجکاوی افراد می‌شود و بسیاری از ما ممکن است این افراد را دنبال کنیم.

وی همچنین ادامه می‌دهد: این مساله نشانگر محبوبیت این افراد نیست و صرف نداشتن هنجارها پر مخاطب می‌شوند. زیرا افراد می‌بینند که این سلبریتی‌ها کارهایی می‌کنند که از هنجارهای مرسوم خودشان خارج است یا از خوی حیوانی آن‌ها که همیشه آن را سرکوب می‌کردند، می‌آید. به نوعی گویی این تفاوت‌ است که برای ما جذاب است.

خطر یا طنز و کمدی؟

اما این افراد با رفتارهای اینگونه برای چه کسانی خطر دارند؟ محمدیان می‌گوید: این افراد که اغلب افراد ضد اجتماع هستند صرفا برای افراد ضد اجتماع جذابیت دارند اما برای نوجوانانی که ممکن است از آن‌ها الگو برداری کنند خطرناکند و احتیاج به کنترل دارند.

این روانکاو درباره راهکارهایی که باید در مقابل این افراد اتخاذ شود تاکید می‌کند: بینید، فیلتر مثل بستن درب اتاق می‌ماند، اینکه بگوییم در این اتاق نرو، مشخص است که کنجکاوی شما بیشتر برانگیخته می‌شود. راهکار سلبی هزینه بر است، بهترین کار این است که در همان فضای مجازی آموزش شکل گیرد، یعنی انگار خود این سلبریتی‌ها علیه خودشان اقدام کنند.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها