بررسی خبر فوری از ادعای وزیر ارتباطات؛

جریان ۷۰هکتار مزرعه خشخاش چه بود؟/ هنوز مستنداتی ندیدیم

‌‏وزیر ارتباطات ایران می‌گوید در رصد ماهواره‌ای، مزرعه‌ای هفتاد هکتاری در غرب کشور مشاهده شده که در آن  خشخاش کشت می‌شود اما پلیس می‌گوید چنین چیزی صحت ندارد.

جریان ۷۰هکتار مزرعه خشخاش چه بود؟/ هنوز مستنداتی ندیدیم

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، داستان از زمانی شروع شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش فناوری فضایی از کشف هفتاد هکتار زمین خشخاش خبر داد و گفت: در پایش سطوح زیرکشت کشور توسط پژوهشگاه فضایی ایران، به مزرعه‌ای ۷۰هکتاری در یکی از شهرهای کشور برخوردند که در آن خشخاش کشت می‌شود.

وی در توییتی هم علاوه بر این سخنان می افزاید: خواسته‌ام همه شهرها بررسی شود. بازهم فناوری در خدمت شفافیت، هر چند برخی نمی‌پسندند.

‏بعد از این سخنان و تحریر توییت وزیر، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به ادعای وزیر ارتباطات واکنش نشان داد.

سردار مسعود زاهدیان درباره توئیت اخیر وزیر ارتباطات درباره کشف یک مزرعه ۷۰ هکتاری خشخاش به وسیله رصد ماهواره‌ای گفت: به نظرم می‌رسد اشتباهی در انعکاس این خبر صورت گرفته است و خبر اعلام شده دقیق یا صرفاً مربوط به کشور ما نبوده است، ماهواره‌ای که دوستان با آن کار می‌کنند، کل منطقه غرب آسیا و کشورهایی مانند ایران، افغانستان، ترکیه و … را پوشش می‌دهد و به عبارتی کشورهای دیگر نیز در این منطقه هستند و رصدی که صورت گرفته هم مربوط به این منطقه است.

زاهدیان اضافه کرد: در برخی فصول سال، گیاهانی مانند شقایق وحشی رشد می‌کند که احتمالاً طیف‌های نوری آن با توجه به رنگی که شبیه گیاه خشخاش دارد، ماهواره‌ها را دچار اشتباه کرده است.

وی درباره اینکه آیا پلیس مساله مزرعه ۷۰ هکتاری را رد می‌کند، گفت: اینکه ۷۰ هکتار مرزعه خشخاش در کشور باشد، انگار پلیس خواب است، درحالی که ما اشراف اطلاعاتی خوبی داریم و چنین چیزی صحت ندارد.

با ارایه این سخنان از سوی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر باردیگر جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی دیگر نوشت: گزارش پژوهشگاه فضایی در مورد کاشت خشخاش دقیق و با جزییات است. از رییس محترم پلیس مبارزه با مواد مخدر دعوت کردم با حضور در پژوهشگاه فضایی این اطلاعات را ملاحظه نمایند وبا استقبال ایشان مواجه شد. دانش فضایی کشور در خدمت پلیس مقتدر وشهید داده در راه مبارزه با سوداگران مواد مخدر است.

هنوز مستنداتی ندیدیم

اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگویی کوتاه با خبر فوری در خصوص این موضوع و توییت وزیر ارتباطات گفت: ما در ایران مزرعه ‎خشخاش آن هم به وسعت ۷۰ هکتار نداشته و نداریم و تاکنون مطلب مستندی در این خصوص نیز به دست ما نیامده است.

وی افزود: وزیر ارتباطات از ما دعوت کرده تا این مستندات را ببینیم اما هنوز موفق به این دیدار نشدیم.

ما و پلیس در کنار هم قدم برمی داریم

جمال هادیان طبایی زواره رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در مورد فناوری فضایی که منجر به کشف هفتاد هکتار زمین خشخاش در غرب کشور شده است گفت: کشف این زمین حاصل پایشها و داده های ماهواره ای است که می تواند سطح زیر کشت محصولات مختلف را رصد کند.

وی ادامه داد: داده های ماهواره ای را می توان در بخش کشاورزی ، رصد خشکسالی، وضعیت جوی هوا و حتی تنظیم بازار به کار گرفت و در کنار این موارد از مزایای داده های ماهواره ای می توان چنین کشفیاتی هم کرد و تشخیص داد از روی سطح پوشش سبز و آنالیز عکسها هر گیاهی و حتی آفات و منابع آب قابل شناسایی داد.

هادیان در ادامه سخنان خود در مورد تکذیب سخنان وزیر ارتباطات از سوی رییس مبارزه با مواد مخدر گفت: ما و پلیس در کنار هم برای پیشرفت کشور قدم برمی داریم و این طور نیست که از هم جدا باشیم و تمام اطلاعات را در اختیار همدیگر قرار می دهیم، ما طبق سخنان وزیر از پلیس دعوت می کنیم که تمام مستندات مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این فناوری یک تکنولوژی مدرن و به روز است که در صنعت و کشاورزی و محیط زیست کمک شایانی به بشر می کند، حتی این فناوری می تواند بازار کشور را تنظیم کند و به کمک همین سطح سبز تشخیص بدیم چقدر سیب زمینی و پیاز در کشور کاشته شده است و طبق میزان نیاز کشور برنامه ریزی های آینده را انجام دهیم .

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان گفت: تمام دانش و تکنولوژی ما در اختیار پلیس و نیروی انتظامی کشور است و برای پیشرفت کشور با همدیگر قدم برمی داریم.

باید در خصوص بهره برداری از داده‌ها هماهنگی ملی داشته باشیم

دکتر مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در مورد این کشف گفت: تمام مستندات این بررسی وجود دارد و ما هم طبق گفته وزیر از رییس پلیس کشور دعوت می کنیم تا این مستندات و نتایج مدارک را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: این تکنولوژی سنجش از دور یک فناوری علمی است که بدون تماس فیزیکی و از راه دور اشیا را مورد بررسی قرار می دهد که شامل شکل و ابعاد و هم ماهیت آن می شود، کاربردهای داده‌های فضایی بیش از20 بخش آب، زلزله، آلودگی، هواشناسی، گرد و خاک، باد و باران و جنبه های مختلف را در بر می گیرد که ما به عنوان متخصصان این حوزه شاهد برکات آن هستیم.

براری در پایان خاطر نشان کرد: باید در خصوص بهره برداری از داده‌ها هماهنگی ملی داشته باشیم و در این زمینه نهادهای مرتبط نیز تبدیل اطلاعات ماهواره ای به اطلاعات پایه را در نظر داشته باشد، امروزه در جهان استفاده از اقتصاد دانش بنیان موضوع مهمی محسوب می شود. ما نیز در حال حاضر در این مسیر گام بر می داریم و اکنون مهمترین اتفاق در صنعت فضایی تغییر نگاه به صنعت و خدمات فضاپایه است.

سنجش از دور هم خطا دارد

در ادامه این گزارش به سراغ مهندس صادقی نایینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران رفتیم و از ایشان پرسیدیم آیا در این تکنولوژی امکان خطا وجود دارد یا خیر؟ گفت: هرچیزی می تواند خطا داشته باشد حتی اندازه گیری یک میز هم می تواند دچار اشتباه شود، در سنجش از راه دور می تواند دو خطا شکل بگیرد یا بعد مسافت یا تشخیص ماهیت دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: مثلا می توان گفت خشخاش بوده ولی هفتاد هکتار نبوده یا ابعاد درست باشد اما به خشخاش ماهیت دیگری داشته باشد ولی در فرآیند اصولی و استاندارد ما ارزیابی دقت می کنیم یعنی از هر محصول و زمین علاوه بر رصد سنجش از دور نمونه برداری هم می کنیم .

صادقی خاطر نشان کرد : پژوهشگاه فضایی ما در مورد این هفتاد هکتار خشخاش علاوه بر رصد سنجش از دور ارزیابی هم کردیم و نمونه برداری کردند و عملیات و ارزیابی میدانی انجام دادیم.

وی در پایان گفت: ما برای مدیریت بحرانی و مواردی مانند زلزله و سیل شاید ارزیابی نکنیم ولی در بقیه موارد ارزیابی کاملا شکل می گیرد.

براساس این گزارش ، هنوز از سوی دو طرف ماجرا قطعیت کامل و یا رد آن عنوان نشده است، با این حال به نظر می رسد اگر این موضوع صحت داشته باشد باید در ابتدا از فناوری فضایی سپاسگذار باشیم و در درجه دوم هویت شخصی که این زمین را داشته و تاکنون هم از سوی پلیس شناسایی نشده چه بوده است؟

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    داداچ- زیاد بهشون گیر ندین شاید برای داروی استامینوفن کدئین و متادون و.... مقاصد دوایی بوده اره داداچ

  • عزیز
    0

    درکشوری که طلا را مس می کنند خشخاش هم گل شقایق می شود.کاش می شد تومان را هم دلار کرد همه چی ok بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها