انتقاد دولت سایه از تمرین نظامی مشترک انگلیس با سعودی‌ها

برخلاف محکومیت گسترده سعودی به دلیل دست داستن در جنگ چهار ساله یمن، انگلیس قرار است این هفته تمرین نظامی مشترکی با این کشور شروع کند.

انتقاد دولت سایه از تمرین نظامی مشترک انگلیس با سعودی‌ها

به نقل از روزنامه ایندیپندنت، حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نیروی دریایی انگلیس قرار است تا در تمرین نظامی پنج روزه با عربستان امروز (یکشنبه) به نیروهای این کشور بپیوندند که این منجر به متهم شدن دولت انگلیس به "کنار گذاشتن کامل" مسئولیت اخلاقی بریتانیا شده است.

نیا گریفیث، سخنگوی وزیر دفاع دولت سایه بریتانیا از حزب کارگر با انتقاد تند از برنامه‌های این کشور در مقاله‌ای در ایندیپندنت از وزرای این کشور خواست تا هرگونه تمرین نظامی مشترک با سعودی را بدون تأخیر معلق کنند.

این درخواست همچنین به دنبال ماه‌ها فشار بر روی سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و همچنین فرستادن تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد برای بررسی این پرونده انجام شد.

مارک لنکستر، وزیر نیروهای مسلح، در پاسخ به سوال ارائه شده توسط پارلمان در مجلس عوام گفت که انگلیس دو تمرین نظامی مشترک با عربستان سعودی در هفته‌های پیش رو دارد.

نخستین تمرین امروز (یکشنبه) شروع و پنج روز ادامه دارد و در آن دو کشتی سلطنتی ضد مین نیروی دریایی با ۳۵ تا ۵۰ خدمه انگلیسی شرکت می‌کنند.

دومین تمرین نیز با حضور واحد صحرای ارتش بین ماه‌های مارس یا آوریل به وقوع می‌پیوندد.

گریفیث گفت: انگلیس به جای ایستادن مقابل سعودی یک تمرین نظامی مشترک دو هفته‌ای را با این کشور در ماه آینده به همراه تمرین نیروی دریایی که از امروز شروع می‌شود، برنامه‌ریزی کرده است.

او نوشت: این نشان دهنده این است که ما حتی با نیروی دریایی همان سعودی‌ای که بنادر حیاتی یمن را محاصره کرده و باعث تشدید گرسنگی و رنج مردم یمن شده، تمرین نظامی مشترک برگزار می‌کنیم.

گریفیث همچنین نوشت: ادامه دادن این تمرین‌ها نه تنها نشان می‌دهد که بریتانیا از مسئولیت اخلاقی خود فاصله گرفته بلکه حتی نشان دهنده دید بدبینانه و تاریک در مورد جایگاه انگلیس در دنیا است.

او ادامه داد: به جای اینکه با خوشحالی با سعودی و حکومت منزجرکننده‌اش ادامه دهیم باید از نیروهای دیپلماتیک خود استفاده کنیم، صلح در یمن را به وجود آوریم و در مورد اتهامات جرایم جنگی این کشور تحقیق کنیم. تا آن زمان تمام تمرینات نظامی باید بدون تأخیر معلق شوند.

در ۲۰۱۸ سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر جنگ یمن ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث به وجود آمدن "بدترین قحطی در ۱۰۰ سال گذشته" شود.

گریفیث همچنین خواسته حزب خود را مبنی بر تحریم سریع تسلیحاتی برای اطمینان از اینکه انگلیس چیزی به سعودی صادر نمی‌کند که بتواند در جنگ یمن از آن استفاده کند، تکرار کرد.

او گفت: دولت ما مکرراً این خواسته‌ها را رد کرده و از دنبال کردن رویه متحدانش نظیر آلمان که خرید و فروش سلاح را معلق کرده‌اند ممانعت می‌کند.

اندرو اسمیت، از کمپین مخالفان تجارت سلاح نیز گفت که ارتش سعودی از طریق حمایت و کمک قدم به قدم انگلیس "مسلح" شده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع با این حال گفت: همکاری‌های طولانی مدت بین انگلیس و عربستان سعودی کمک می‌کند تا هر دو کشور امن‌تر شوند. ما علاقه‌مندیم تا منافع ملی خود را حفظ کنیم و آنها را نگه داریم که از جمله آنها انتقال اطلاعات و مقابله با تهدیدات افراطی‌های منطقه است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها