روابط با اروپا سردتر می‌شود/ایران همچنان موضوع کنفرانس لهستان است

سفیر اسبق ایران در نروژ گفت: روابط ما با اروپا در موضوع برنامه موشکی ایران هر روز سردتر خواهد شد و فشارهای آمریکا بر اروپا هم تاثیر خودش را بر روابط با ما خواهد گذاشت.

روابط با اروپا سردتر می‌شود/ایران همچنان موضوع کنفرانس لهستان است

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر اسبق ایران در نروژ در خصوص برگزاری کنفرانس ورشو از سوی آمریکا و برخی اقدامات خصمانه اروپا علیه ایران مبنی بر تحریم ها، میزبانی کنفرانس ورشو و اصرار بر مذاکره موشکی با ایران، اظهارداشت: معتقدم اینکه آمریکا اعلام کرده موضوع کنفرانس لهستان صرفاً در خصوص ایران نخواهد بود تغییری در اصل ماجرا ایجاد نخواهد شد، در واقع آقای پمپئو به دنبال این است که در درجه اول حداکثر دعوت شدگان به این کنفرانس حضور پیدا کنند و در درجه دوم سطح حاضرین در کنفرانس، وزیر امور خارجه به بالا باشد.

وی گفت: با نگاهی به عناوین تعیین شده جهت بحث و بررسی در کنفرانس لهستان متوجه می شویم که تمام عناوین مواردی هستند که آنها با ایران بر سر آن موارد مشکل دارند حالا آنها اسم ایران را از موضوع کنفرانس حذف کردند اما نتیجه ای که از آن کنفرانس خواهند گرفت به نظر من بیشتر روی ایران خواهد بود.

فرجی راد افزود: بنابراین به اعتقاد من تفاوت خاصی پس از اعلام این مطلب از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس لهستان اتفاق نیفتاده و همچنان هدف، جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر اسبق ایران در مجارستان با اشاره به رویکرد اخیر اروپا نسبت به ایران و مطرح کردن مجدد لزوم مذاکره موشکی با ایران، تصریح کرد: طرح جدید آمریکا در موضوع کنفرانس لهستان نشان دهنده تلاش آنها برای مشارکت هرچه بیشتر اروپا در این کنفرانس است و از طرفی شما می‌بینید که وزیر امور خارجه انگلیس هم برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در گردآوری تمام وزرای امور خارجه اروپا در کنفرانس ورشو موفق نخواهد شد، بیان کرد: اروپا همچنان تلاش می‌کند که موضوع موشکی ایران را از برنامه هسته ای جدا کند، آنها معتقدند ما در رابطه با برجام یک تعهدی داریم و حمایت‌های سیاسی خود را از آن انجام دادیم، همچنین در خصوص سازوکار مالی ویژه هم کارهایی را انجام خواهیم داد که البته به نظر من نمی‌تواند چندان جامع و کامل هم باشد، ولی به نظر آنها اینها صرفا در حوزه برنامه هسته ای است و نه مسائل دیگری چون برنامه موشکی.

فرجی راد تصریح کرد: اروپا در مسئله موشکی ایران معتقد است با توجه به اینکه امنیت اروپا در خطر است، بنابراین این حق را دارند که از نظر امنیت ملی خود تحریم هایی را بر ایران تحمیل کنند. البته ایران هم پاسخ‌های لازم به آنها را از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه داده است.

سفیر اسبق ایران در سریلانکا در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است اینکه روابط ما با اروپا در موضوع برنامه موشکی ایران هر روز سردتر از پیش خواهد شد و باید این را هم لحاظ کنیم که آمریکا هم فشارهای زیادی را به اروپایی ها در این خصوص وارد می کند که بر روابط ما با آنها تاثیرگذار است.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها