از ضرورت آمادگی برای بارش‌های قوی در خوزستان تا لزوم پرداخت خسارت کشاورزان

جلسه‌ای با هدف بررسی وضعیت سیل در استان خوزستان باحضور اعضای شورای مدیریت بحران استان برگزار و در آن پیرامون تمهیدات لازم تصمیماتی اتخاذ و نسبت به آخرین وضعیت گزارشی ارائه شد.

از ضرورت آمادگی برای بارش‌های قوی در خوزستان تا لزوم پرداخت خسارت کشاورزان

جلسه‌ای با هدف بررسی وضعیت سیل در استان خوزستان باحضور اعضای شورای مدیریت بحران استان برگزار و در آن پیرامون تمهیدات لازم تصمیماتی اتخاذ و نسبت به آخرین وضعیت گزارشی ارائه شد.

در این نشست، جمال عالمی نیسی با اشاره به وجود مشکلاتی در سه بخش رودخانه‌های کارون، کرخه و دز اظهار داشت: حوزه بیشترین خطر را به همراه دارد که دبی ان در مقطعی به یک هزار و 100 میکروموس می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که وضعیت حوزه دز روستاهای منطقه بامدژ را تهدید می‌کند، بیان کرد: فرسودگی تاسیسات سازمان آب و برق بیشترین میزان خسارت براثر بارندگی اخیر و جاری شدن را در استان خوزستان ایجاد کرد. نفوذ آب به مزارع شهرستان به دلیل مشکلات موجود در دریچه‌های این سازمان در کانال‌ها بود.

فرماندار اهواز عنوان کرد: اگر زهکش‌های آسیب دیده در روزهای اخیر بسته نمی‌شد بدون شک تمام شهر الهایی به زیر آب می‌رفت و وضعیت بدتری را شاهد می‌بودیم.

وی با اشاره به در خطر بودن بخش اسماعیلیه حوزه رودخانه کارون، گفت: سیل‌بندهای منطقه فاقد وضعیت مطلوب هستند که نیاز به رسیدگی به وضعیت آنها وجود دارد.

عالمی‎‌‌نیسی با اشاره به در خطر افتادن تالاب بامدژ با افزایش حجم آب ورودی حوزه دز، اظهار داشت: باید در جهت دور شدن خطر از منطقه تالاب بامدژ تلاش کرد و از انجام هیچ کاری نباید دریغ کرد.

دهیاری‌های هویزه فاقد وضعیت مالی مناسب برای مقابله با بحران هستند

در بخش دیگر این جلسه، قاسم موسوی اظهار داشت: اگر رودخانه‌های شهرستان هویزه در مدت چند سال اخیر لایروبی نمی‌شدند با بارندگی اخیر شاهد جاری شدن سیل در این منطقه می‌بودیم.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های بسیار برای مهار سیل در منطقه رفیع، بیان کرد: اگر این هزینه‌ها در سال‌های پیش از آغاز بارندگی و سیل صرف می‌شد، شاهد ایجاد چنین خسارتی برای مردم منطقه شهرستان نمی‌بودیم.

سرپرست فرمانداری هویزه به ضعف مالی دهیاری‌های منطقه اشاره و ادامه داد: این دهیاری‌ها توانایی خرید تجهیزات و مبارزه با وضعیت فعلی را ندارند به شکلی که اگر از ماه‌ها پیش تمهیداتی اندیشیده می‌شد به دلیل نبود منابع مالی، امکان اجرایی شدن آنها وجود نداشت.

همچنین عدنان غزی نیز در جلسه بررسی وضعیت سیل در استان خوزستان با اشاره به وضعیت خطرآفرین شهرستان شوش در سیل اخیر به دلیل موقعیت جغرافیایی، اظهار داشت: اگر از ماه‌های گذشته هشدارها توسط دستگاه‌های مسئول جدی گرفته‌شود، خسارت کمتری متحمل مردم مناطق سیل زده می‌شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل خروجی رودخانه‌های کرخه، شاوور و دز، بیان کرد: در سیل امسال در مقایسه با سیل 95 اقداماتی قابل توجه بیشتری انجام شد.

فرماندار شوش با اشاره به این‌که 13 روستای این شهرستان در سیل اخیر در محاصره قرار داشتند، اظهار داشت: انتظار است خسارت ایجاد شده برای کشاورزان شهرستان شوش جبران شود.

آسیب‌پذیری شهرستان دشت آزادگان در تکرار سیل

همچنین غلامعباس هزاریان نیز بر ضرورت ساماندهی متمرکز تأکید و اظهار داشت: بسیاری از اقدامات هنگام سیل که باید در بازه زمانی کوتاه صورت گیرد به دلیل نبود تجهیزات به تأخیر افتاد.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان به آسیب پذیری این شهرستان در سیل اشاره و گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز مقابله با سیل انبار شوند چراکه دبی رودخانه‌های شهرستان تاکنون در وضعیت بالایی قرار دارند.

منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها