قیمت واقعی گوشت چقدر است؟/ به زودی ۱۸۰۰ رأس دام زنده وارد کشور می‌شود

بسیاری از مسئولان قیمت‌های فعلی گوشت در بازار را غیرمنطقی می‌دانند، از این رو امیدوارند با واردات دام زنده بازار به تعادل برسد.

قیمت واقعی گوشت چقدر است؟/ به زودی ۱۸۰۰ رأس دام زنده وارد کشور می‌شود

با توجه به آنکه کمتر از دو ماه به ایام پایانی سال زمان باقی است، تلاطم بازار گوشت قرمز و مرغ به عنوان دو پروتئین اصلی سبد خانوار نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار در ماه‌های اخیر با افزایش واردات گوشت قرمز و توزیع مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب به طور مرتب وعده کاهش و رسیدن قیمت محصولات پروتئینی به نرخ متعادل در بازار را می‌دهند.

علی‌رغم وعده مسئولان تنظیم بازار مبنی بر کاهش قیمت گوشت قرمز و مرغ شاهد نوسان روزمره قیمت‌ها هستیم به طوریکه در روز‌های اخیر، قیمت گوشت با جهش چشمگیری به بالاترین حد خود رسیده است به‌طوریکه کمتر کسی توان خرید هر کیلو گوشت با نرخ بالای ۱۰۰ هزار تومان در بازار را دارد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۹۷ تا ۱۰۰ هزار، سردست گوسفندی ۱۳۰ هزار، راسته گوسفندی ۱۴۵ هزار، شقه گوساله ۸۵ تا ۹۵ هزار، راسته گوساله ۱۱۰ هزار، سردست گوساله ۱۰۰ هزار، مرغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰، تومان است و نسبت به ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

بسیاری از فروشندگان می‌گویند: قاچاق دام در ماه‌های اخیر موجب شده تا دام چندانی برای عرضه به بازار وجود نداشته باشد و این امر بر آشفتگی بازار بیش از پیش دامن خواهد زد.

اکبری یکی از صاحبان سوپر پروتئینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه توزیع گوشت وارداتی سر از بازار آزاد در آورده است، اظهار کرد: اگرچه مسئولان پشتیبانی امور دام با توزیع گوشت‌های وارداتی قصد دارند که کمبود گوشت ناشی از قاچاق دام در ماه‌های اخیر را جبران کنند، اما متاسفانه در برخی موارد به سبب سودجویی و رانت شاهد توزیع گوشت‌های گرم وارداتی دربازار آزاد هستیم، به همین دلیل تاکنون واردات و عرضه گوشت‌های وارداتی نتوانسته بازار را به آرامش برساند.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه، پیش‌بینی می‌شود که اگر میزان واردات گوشت قرمز افزایش نیابد، روند افزایش قیمت گوشت قرمز در ایام پایانی سال همچنان ادامه خواهد داشت.

اکبری با اشاره به دلایل نوسان قیمت مرغ در بازار گفت: افزایش چشمگیر قیمت گوشت در بازار موجب شده تا بسیاری از افراد به سبب کاهش قدرت خرید به سمت و سوی بازار مرغ سوق داده شوند و همین امر بر نوسان قیمت مرغ تأثیرگذار بوده است.

با توجه به آنکه بسیاری از مسئولان بر این باورند که قیمت فعلی گوشت در بازار غیر واقعی است، از این رو امیدوارند که با واردات دام زنده و تشدید جلوگیری از قاچاق دام از مرز‌های کشور بازار گوشت داخل به تعادل برسد.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین دلایل نوسان قیمت مرغ و گوشت قرمز و راهکار‌ها برای تعادل و کنترل قیمت در ایام پایانی سال با خبر شویم:

واردات ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز از ابتدای سال تاکنون/ عرضه روزانه مرغ گرم با نرخ مصوب تا پایان سال به ۲۰۰ تن می رسد
رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود نخستین پارت دام‌های وارداتی تا پایان هفته به کشور خبر داد و گفت: با توجه به فراهم شدن مقدمات اولیه تا پایان هفته ۱۸۰۰ رأس دام زنده وارد کشور می‌شود.

وی گنجایش واردات دام زنده در هر پرواز را ۱۸۰۰ رأس اعلام کرد و افزود: با واردات محموله‌های دام زنده، قیمت گوشت به سبب افزایش عرضه در بازار کاهش خواهد یافت.

سالمی از انعقاد دو قرارداد ۲۰۰ هزار رأسی واردات دام زنده به کشور خبر داد و گفت: براین اساس هفته‌ای ۵۰ هزار رأس دام وارد کشور می‌شود که پس از تأمین نیاز بازار تهران به سایر استان‌ها ارسال خواهد شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی وارداتی را ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت آلایش دام در ماه‌های اخیر، واردات دام زنده تأثیر بسزایی در کاهش قیمت گوشت و آلایش دام خواهد داشت.

وی با تکذیب کاهش واردات گوشت قرمز به کشور بیان کرد: واردات گوشت قرمز نه تنها کاهش نیافته بلکه به منظور تعادل بازار در ایام پایانی سال، میزان آن افزایش یافته است.

سالمی از واردات ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز از ابتدای سال تاکنون در بازار خبر داد و گفت: با توجه به میزان ثبت سفارش گوشت‌های وارداتی از استرالیا و آسیای میانه و همچنین میزان واردات دام زنده پیش بینی می‌شود که به سبب تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات، بازار گوشت داخل به آرامش برسد.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو گوساله منجمد وارداتی را ۲۹ هزار، گوساله گرم وارداتی را ۳۶ هزار و ۵۰۰ تا ۳۸ هزار و ۵۰۰، سقه گوسفندی گرم وارداتی را ۴۰ تا ۴۳ هزار و منجمد گوسفندی را ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان اعلام کرد.

وی از توزیع روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ تن مرغ گرم با نرخ مصوب ۹ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم که میزان عرضه روزانه گوشت مرغ تا پایان سال را به ۲۰۰ تن در فروشگاه‌های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و صنوف منتخب به منظور تعادل بازار برسانیم.

واردات دام زنده در کاهش قیمت گوشت در بازار اثر گذار است
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش بیش از ۱۰۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۸۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود و براساس آخرین آمار، فروش شقه گوسفندی با نرخ‌های ۱۲۰ هزار تومان و بالاتر در خرده فروشی‌ها صحت ندارد.

وی افزود: طبق اعلام مسئولان پشتیبانی امور دام قرار است که واردات دام زنده به کشور در روز‌های آتی انجام شود که با ورود آن به کشور، شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار خواهیم بود.

ملکی از برخورد جدی مسئولان با قاچاق دام در بسیاری از نقاط مرکزی خبر داد و گفت: با توجه به تشدید اعمال نظارت و کنترل از سوی مسئولان ذی ربط پیش بینی می‌شود که قیمت دام در بازار کاهش یابد.


منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار اظهار کرد: علی‌رغم افزایش تولید دام، کشتار در کشتارگاه‌ها ۱۸ درصد کاهش یافته است که علل آن در بازار باید بررسی شود.

وی افزود: با توجه به آنکه امکان کشتار دام از سوی دامداران وجود ندارد، از این رو دست‌های پشت پرده به این امر ورود می‌کنند که می‌توان آن را حلقه مفقوده گرانی‌های اخیر در بازار برشمرد.

پوریان با اشاره به دلایل کمبود گوشت در بازار بیان کرد: روستا‌ها و بسیاری از شهرک‌ها که در گذشته خود تولیدکننده گوشت در کشور بودند، هم اکنون مصرف کننده شدند به طوریکه ۴۵ درصد گوشت‌های وارداتی در روستا‌ها توزیع می‌شود و تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا قیمت گوشت به سبب کمبود در بازار با نوساناتی روبرو شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: با توجه به مشکلات و علل اصلی اسباب گرانی گوشت در ماه‌های اخیر امیدواریم که برنامه ریزی مبنی بر توزیع مستقیم دام به کشتارگاه‌ها توسط دامداران صورت گیرد تا با حذف دست‌های پشت پرده، بازار گوشت به آرامش برسد.

وی میزان واردات گوشت قرمز را مناسب با کمبود نیاز بازار داخل دانست و گفت: این در حالی است که عدم توزیع متمرکز گوشت‌های وارداتی موجب شده تا آن طور که باید و شاید نتواند بر کاهش و تعادل قیمت گوشت داخلی در بازار اثر گذار باشد.

به گفته پوریان، با توجه به تمهیدات پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی برای واردات دام زنده انتظار می‌رود که قیمت گوشت به نرخ سابق خود باز گردد چرا که هم اکنون تقاضای چندانی برای خرید گوشت داخلی در بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی‌ها را ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که متاسفانه هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ‌های ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود که به سبب نوسان چشمگیر در ماه‌های اخیر تقاضای چندانی در بازار برای خرید وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکثر آحاد جامعه قدرت خرید گوشت داخلی با نرخ‌های فعلی را ندارند، بیان کرد: در شرایط کنونی عموم مردم به سبب اختلاف چشمگیر قیمت گوشت داخلی با وارداتی به سمت و سوی گوشت‌های وارداتی سوق داده شدند.

پوریان با انتقاد از این مسئله که خرید گوشت از سوی خانوار‌ها بیش از حد نرمال است، گفت: با توجه به آنکه کمبودی در توزیع گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما برخی اخبار منتشره کذب در فضای مجازی مبنی بر قحطی گوشت قرمز موجب شده تا خانوار‌ها برای خرید گوشت وارداتی با نرخ مصوب ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه افزود: با توجه به افزایش عرضه دام داخلی در ایام پایانی سال انتظار می‌رود که با کنترل هیجانات بازار، قیمت گوشت به تعادل برسد چرا که نرخ‌های کنونی در بازار غیر منطقی است.

وی در پایان از ورود تعداد قابل توجهی دام به کشور تصریح کرد: براساس پروفورم‌هایی که تجار دریافت کردند، میزان قابل توجهی دام وارد کشور می‌شود که عرضه آن در کاهش قیمت گوشت داخلی در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم/ قیمت مرغ شب عید تابع مدیریت نهاده های تولید است
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها از ۱۳ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است.

وی افزود: با توجه به روند روبه افزایش قیمت جوجه یکروزه و نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار آزاد امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد چرا که این امر به زیان مرغداران تمام می‌شود.

حجت با اشاره به اینکه هیچ گونه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی مناسب در واحد‌های مرغداری، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود در بازار وجود ندارد. اما قیمت مرغ در ایام پایانی سال به میزان مدیریت نرخ نهاده‌های دامی و جوجه یکروزه بستگی دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر مدیریتی در قیمت نهاده‌های دامی و جوجه یکروزه در بازار صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ در چارچوب نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار باشد چرا که این امر زیان مرغدار را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت برای نهاده‌های دامی دو نرخ مصوب اعلام کرده است، اظهار کرد: نرخ مصوب هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و و ۲۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ و فروش ذرت توسط واردکنندگان مجاز یک هزار و ۳۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است، در حالیکه هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۶۰۰ الی یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا ۳ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

حجت مدیریت عرضه نهاده‌ها را موثرترین اقدام برای کنترل قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه در تولید مرغ کشور کمبودی وجود ندارد، بنابراین تسریع در توزیع نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، عرضه مرغ با نرخ واقعی را در بازار به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول نرخ مصوب ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ را غیر کارشناسی اعلام کرد و افزود: با توجه به نوسان نرخ جوجه یکروزه و سایر نهاده‌های تولید، نرخ واقعی هر کیلو مرغ طبق رقم مد نظر وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ هزار تومان است چرا که ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان را براساس نرخ جوجه ۲ هزار تومانی و ذرت یک هزار و ۲۰۰ تومانی اعلام کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: تا زمانیکه مدیریت بازار نهاده‌های تولید رها شود، هر روز با تنش قیمت مواجه خواهیم شد در حالیکه اگر مسئولان دولتی امور مربوط به عرضه نهاده‌ها را در اختیار تشکل‌ها بگذارند، قیمت مرغ در بازار به تعادل خواهد رسید و دیگر نیازی نیست که مردم در صف‌های طولانی برای خرید مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب بایستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها