اختصاصی/ پیش بینی وضعیت مسکن در سال آینده:

کبیری: حوزه مسکن محتاج مدیریت نقدینگی است/ اقشارکم درآمد قربانی اصلی قیمت مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مشکل نقدینگی در کشور حل شود ، قطعا افزایش ۱۰۰ و‌ ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن سال آینده اشباع می شود.

کبیری: حوزه مسکن محتاج مدیریت نقدینگی است/ اقشارکم درآمد قربانی اصلی قیمت مسکن

سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره نابسامانی موجود در بازار مسکن و اینکه آیا امکان رسیدن به وضعیت ثبات فراهم خواهد شد ، اظهار کرد: نابسامانی های حوزه مسکن از اوایل سال جاری اتفاق افتاده است و حتی موضوع مسکن قبل از مسئله نوسانات ارزی دچار نوسانات قیمتی شده بود.

وی افزود: یک بخشی از نوسانات بازار مسکن به این موضوع برمی گردد که سالیان سال ما یک رکودی را در این حوزه شاهد بودیم از این رو قبل از ماجرای نوسانات ارزی اتفاقاتی در حوزه مسکن رخ داد که متاسفانه سبب افزایش ۳۰ و‌۴۰ درصدی قیمت مسکن شد و بعد از نوسانات ارزی طبق اعلانات رسمی قیمت مسکن ۹۰ درصد افزایش پیدا کرد که از منظر ما این روند بیش از ۱۰۰ و ۱۲۰ درصد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه مسکن تقریبا ما در سال آینده با یک ثبات همراه خواهیم بود اما این موضوع را نیز باید درنظر داشته باشیم که اگر دولت نقدینگی را مهار نکند این نقدینگی مثل سیلابی برای پیدا کردن راه ورود وارد عمل می شود و در ظاهر قیمت مسکن اشباع می شود ولی اگر کنترلی اتفاق نیفتد طبیعتا ما در حوزه مسکن با نوساناتی رو به رو خواهیم شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در حوزه مسکن افزایش بالای ۱۰۰ و ۱۲۰ درصد باید در سال آینده اشباع شود و این را نیز باید در نظر بگیریم که عمدتا در کلانشهرها ما با افزایش قیمت روبه رو بودیم و در شهرهای کوچک تاثیر چندانی نداشت و گاهی ما شاهد همان رکود بودیم.

کبیری تاکید کرد: برای سال آینده به نظر می رسد ما فضای رکود را با قیمت فعلی شاهد باشیم، ولی آنچه قابل تامل است بحث مدیریت نقدینگی است که باید برای آن چاره ای اتخاذ شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال ۹۸ با افزایش قیمت مسکن روبه رو نخواهیم شد، گفت: علی القاعده و در روال بررسی اقتصادی نباید با افزایش قیمت رو به رو شویم اما چون ما معضل نقدینگی را همیشه داریم و در حوزه نقدینگی یکی از ظرفیت ها حوزه مسکن است و اگر این بخش مدیریت نشود این امکان وجود دارد که ما با افزایش قیمت روبه رو شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه ما در حوزه مسکن با مسئله اشباع روبه رو‌هستیم، اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که در گذشته اتفاق افتاد با وجود ضعف در اجرا بحث مسکن مهر بود چرا که ما کمتر شاهد هستیم که خانواده های کم درآمد بتوانند اصلا صاحب مسکن شوند از این رو باتوجه به اینکه در دوران وزیر قبلی مسکن نگاه به این حوزه تقریبا تعطیل شده بود نه مسکن مهر اصلاح شد و ادامه یافت و نه جایگزینی برای آن طرح شد، لذا شاید بتوان گفت در طول این ۵ سال مسکن قابل توجهی اضافه نشده است..

کبیری تصریح کرد: برای کمک به اقشار کم درآمد یکی از راهکارها اعطای وام است از این رو یا باید دولت خود به این موضوع ورود پیدا کند و مسکن تهیه کند با اقساط دراز مدت و یا وام های کم بهره برای تهیه مسکن ارائه دهد چرا که جز این طبیعتا خانواده های کم درآمد و حقوق بگیر پایین، سالیان سال هم بگذرد و همه حقوق ۳۰ سالشان را هم پس انداز کنند طبیعتا نخواهند توانست به مسکن دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که موضوع مسکن بحث حاکمیتی است و دولت حتما باید به آن ورود پیدا کند و در قالب طرح های مختلف از جمله افزایش وام مسکن که آثار دیگری هم دارد، سبب ترمیم رکود بخش ساخت و ساز هم شود ، چرا که ما در آن بخش هم شاهد رکود در بازار هستیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • Reza
    0

    تشکر از نماینده محترم بنده نیز می تونم اینجوری صحبت کنم . همش حرف زدن و عمل نکردن خیلی جالبه قیمتهای نجومی مسکن حتی با وام 160ميليوني که می دهند و طرف تا سالیان سال درگیر اقساط میشود نیز جوابگوی خرید مسکن نیست . لطفا جهت فروش واحدهای مسکونی سوداگران و دلالان به فکر وام دادن به مردم نباشید چون این راهش نیست .

  • ذوالقرنین
    0

    مسبب گرانی خود دولته حداقل این قیمت قابل کنترل... بیش از شصت درصد اجاره نشین وپنجاه درصد بافت غیر ایمن داریداهن و زمین های او قاف د ر انحصار خودتونه و حتی مجوز ها اما رانت .ّ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها