بررسی وضعیت بازار ارز در گفت و گو با خبرفوری؛

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت عامل اصلی نوسانات ارزی در کشور است/ مجلس ورود جدی نداشته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مقصر اصلی نوسانات ارزی در کشور است چرا که از این تفاوت قیمت سود می برد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت عامل اصلی نوسانات ارزی در کشور است/ مجلس ورود جدی نداشته است

فاطمه علی اصغری- بعد از گذشت چندین ماه از روابط ایران و اروپا در قالب توافق برجام بدون حضور آمریکا علی رغم تعهدی که مقامات اروپایی بارها به زبان خود آوردند با صراحت می توان گفت که مردم ما این روزها از نظر شرایط اقتصادی روزهای سختی را طی می کنند.

یکی از حوزه های مهم کشور در بخش اقتصادی که این روزها با نوسانات متعددی روبه رو وضعیت ارز در کشور است که مشکلات متعددی را برای مردم و‌ به خصوص بخش تولید، تامین دارو و صنعت ایجاد کرده است .

با ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای درباره وضعیت بازار ارزی کشور در شرایط امروز و به خصوص سال ۹۸ به گفت و گو‌ پرداختیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری اظهار کرد: در حقیقت تعیین نرخ ثابت برای ارز شعاری است که همواره از سوی دولت های مختلف در کشورمان مطرح شده و همواره تاکید بر تک نرخی بودن ارز بوده است در حالیکه ما امروز با ۵ نرخی بودن ارز روبه رو هستیم.

موسوی لارگانی افزود: در حال حاضر نرخ ۴۲۰۰ هزارتومانی که از سوی جهانگیری برای تامین کالاهای مطرح شد، نرخ مصوبی از سوی سامانه نیما و سنا و بازار ارز آزاد، هرکدام به شیوه های مختلف برای ارز نرخ تعیین می کنند که این باعث سردرگمی صادرکنندگان و واردکنندگان ما شده است.

نوسانات ارزی ریشه داخلی دارد

وی تصریح کرد: با نوساناتی که در بازار ارز بوده یک عده ای چنان زمین خوردند که تا هفت پشت دیگر آنها هم توانایی بلند شدن نخواهند داشت، چرا که با ارز ۳۵۰۰ هزارتومان وام ارزی دریافت کرده است ولی در شرایط فعلی باید قیمت ۱۲ هزارتومان بدهی خود را به بانک بازگرداند از این رو این نوسانات ارزی بنا بر گفته خود رئیس جمهور بیشتر آن به مشکلات داخلی برمی گردد و کاری به خارج ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در همان هفته های ابتدایی که همتی رئیس بانک مرکزی شد، رئیس جمهور در گفت و گو تلویزیونی با مردم گفت همتی رئیس بانک مرکزی گفته است که ارز در سامانه نیما عرضه کرده است ولی کسی خریداری نمی کند از این رو رئیس جمهور تاکید داشت که قیمت ارز را مقداری ارزان کنید تا مردم بخرند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: اگر نوسانات ارزی منشا خارجی داشته باشد، قطعا با دستور رئیس جمهور قیمت آن کاهش پیدا نمی کند چرا که باید کسی دستور ارزان شدن را بدهد که دستور گرانی را هم داده باشد.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی و در جلسه ای که نمایندگان از رئیس جمهور سوال داشتند باز خود رئیس جمهور گفتند من می توانم دستور بدهم که از فردا قیمت ارز به سال قبل برگردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نکته دیگر این است که سخنگوی قوه قضائیه در زمانی که ارز مشکلات بسیاری پیدا کرد گفت ما چندتا از اخلاگران بازار ارز را دستگیر کردیم اما بانک مرکزی گفت این افراد از ما هستند و این به معنای این است که چه کسی و نهادی موجب اخلال در بازار ارز شده است چرا که خود بانک مرکزی افرادی را به بازار ارز فرستاده که چهار نفر از آنها دستگیر شدند.

دولت از تفاوت قیمت ارز سود کلانی برد

موسوی لارگانی تصریح کرد: در یکی از برنامه های زنده تلویزیونی که از شبکه خبر پخش شد و ارز در حال کاهش قیمت بود بنده خدایی فریاد می زد که با ۸ هزارتومان حاضر به فروش ارز خود است از این رو فردا صبح بانک مرکزی دستور داد بانک ها موظف هستند ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان ارز را از مردم خریداری کنند از این رو خود دولت به دنبال این است که ارز کاهش پیدا نکند چرا که دولت از تفاوت قیمت ارز استفاده کلانی برده و خواهد بود.

وی درباره سیاست دولت درباره قیمت ارز در سال آینده خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی دولت سیاست تثبیت را دنبال می کند تا بازار ارز را به نوعی تثبیت کنند اما این چندنرخی بودن ارز ایجاد رانت و ویژه خواری می کند . همانطور که شاهد بودیم برخی ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی از سوی برخی افراد برای تامین نیازهای مردم گرفته شد ولی متاسفانه خودرو و موبایل وارد کشور شد و آش اینقدر شور شد که آشپز هم صدایش درآمد و نوبخت در اظهاراتی اعلام کرد که چرا باید برخی از کارکنان دولت ارز دولتی بگیرند و ببرند در بازار بفروشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تفاوت ۲۰ میلیارد دلار را با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی مقایسه کنیم به خوبی متوجه استفاده دولت می شویم.

موسوی لارگانی گفت: در بودجه سال ۹۷ ارز ۳هزار ۷۵۰ تومان بود و هر دلار در بازار ارز ۴۵۰ تومان اختلاف قیمت داشت از این رو دولت از این اختلافات قطعا نارضایتی ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی دلار ۵ نرخی باشد یه عده ای ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی می گیرند که مایحتاج مردم را تامین کنند ولی کالاهای دیگر را وارد کشور می کنند.

وضعیت های صوری در بازار ارز حاکم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی ارز را از سامانه نیما می گیرند ولی با صورت وضعیت های صوری در بازار آزاد آن را می فروشند از این رو باید برای این موضوع تدبیری اتخاذ شود.

موسوی لارگانی درباره اینکه مجلس قرار است در لایحه بودجه سال ۹۸ چه تدبیری را برای کنترل بازار ارز اتخاذ کند تصریح کرد: مجلس در بحث قانون بانکداری ورود کرده اما این در موضوع نابسامانی بازار ارز ورود جدی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجلس در لایحه بودجه ۹۸ قیمت ارز را ۵ هزار و ۷۰۰ تومن در نظر گرفتند اما این ارز به چه کسی پرداخت می شود؟ آیا ۳ هزار و ۷۵۰ تومن را به کسی دادند؟ که این ارز را هم اختصاص دهند. از این رو این روند سال آینده برای عامه مردم و به خصوص بخش صنعت مشکلاتی را ایجاد می کند و باعث خاموشی بخش صنعت و تولید می شود چرا که امکان و قدرت ادامه دادن کار برای آنها وجود نخواهد داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مرتضی کیوان
    0

    من به عنوان یه ایرانی و طلبه کاملا از این دولت بی تدبیر ناراضیم.....

  • هرچیزی حدی داره بخدا
    0

    چرا این نماینده مجلس استیضاح رئیس جمهور را مطرح نکردند؟ چرا حداقل یک سوال مطرح نشد؟ حتما باید مثل بنی صدر کشور رو در جنگ نظامی رها کرد تا عدم کفایت سیاسی مطرح بشه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها