دبی کارون در زمان کم‌آبی 10 برابر پرآبی زاینده‌رود است

استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از کارون در مقطع اهواز حدود ۱۰ برابر زاینده رود در زمان باز بودن در مقطع اصفهان آب عبور می‌کند و اگر دو سال خشکی زاینده رود را در نظر بگیریم میزان آب عبور کرده از مقطع اهواز حدود ۱۵۰ برابر میزان آب عبور کرده زاینده رود از شهر اصفهان است.

دبی کارون در زمان کم‌آبی 10 برابر پرآبی زاینده‌رود است

مهدی بصیری در خصوص اظهارنظر نماینده مردم ایذه در مجلس، اظهار کرد: صحبت کردن نمایندگان برای رأی آوردن خودشان است و نه براساس حق، قانون، عرف و شرع.

وی با تاکید بر اینکه وقتی فردی حقآبه را قبول ندارد، یعنی قانون، نظام و سیستم توزیع آب را قبول ندارد، افزود: حقآبه حتی اگر طومار شیخ بهایی هم نباشد کسی حق ندارد آب را از حقآبه دار بگیرد و به بخش دیگری تخصیص دهد. یکی از افتخارات ایران در دوره‌ای که هیچ قانونی وجود نداشت، اصفهان طومار شیخ بهایی را داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص اظهار نظر نماینده ایذه مبنی بر اینکه اصفهانی‌ها ۲۲۰ لیتر آب مصرف می‌کنند، اظهار کرد: مشخص نیست این آمار برچه اساسی اعلام شده، اما مساله این است که جمعیت اصفهان با افزایش مهاجرت و توسعه صنایع، زیاد شده است که با افزایش مصرف در اصفهان، نیاز آبی مردم را از حقآبه های کشاورزان برداشت کردند، درحالی‌که دولت باید پیش از تخصیص آب، این حقآبه ها را تأمین می‌کرد.

کشاورزان اصفهان نمی‌گویند تونل انتقال آب بزنید

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان امروز نمی‌گویند برای ما تونل انتقال آب بزنید بلکه خواهان حقآبه خود هستند، افزود: در حال حاضر دبی کارون در روزهای گذشته ۱۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود، از سوی دیگر سدهای خوزستان پر شده و حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب ذخیره دارد، همچنین سد دز طی چند روز گذشته حدود ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه سرریز آب داشت، این در حالی است که ذخیره سد زاینده‌رود با وجودی که رودخانه ۱۸ ماه خشک بود، حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب است.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص اینکه ادعای نماینده مردم ایذه مبنی بر اینکه اصفهان نیاز به آب شرب ندارد، گفت: امسال بارندگی‌ها خوب بود، این در حالیست که میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته مناسب نبود و حجم آب مناسبی به سد زاینده‌رود نرسید و آب شرب اصفهان و یزد در معرض خطر جدی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نیاز آب شرب اصفهان و یزد حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: متأسفانه تابستان امسال بسیاری از نقاط اصفهان دچار قطعی آب شد و در صورت وجود آب با افت فشار مواجه بودیم، همچنین آب مورد نیاز اصفهان در سال جاری از چاه‌هایی که بعضاً آلوده و بعد کلرزنی شد، وارد شبکه توزیع شد.

خوزستان ۲۰۰ هزار هکتار برنج‌کاری دارد

بصیری در خصوص متهم کردن اصفهان به برنج‌کاری، اظهار کرد: درحالی‌که استان خوزستان ۲۰۰ هزار هکتار برنج‌کاری دارد استان اصفهان در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ هکتار کشت برنج داشت و حتی بالاترین کشت برنج در اصفهان در سال‌های پرآبی قبل از سال ۱۳۷۵، حدود ۲۳ هزار هکتار بود.

وی تأکید کرد: به دلیل اینکه برنج کاری اصفهان در حاشیه زاینده رود قرار دارد، آب این کشت با نفوذ در زمین دوباره به رودخانه بازمی‌گردد.

سکونت ۶۰۰ هزار مهاجر خوزستان در اصفهان

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص ادعای دیگر نماینده خوزستان مبنی بر اینکه تا ۴۰ سال آینده مردم این منطقه مجبور به مهاجرت به اصفهان خواهند شد، گفت: امروز اصفهان با بحران کمبود آب شرب مواجه است و حتی مهاجرت‌ها از این استان به شهرهای شمالی کشور آغاز شده است، از سوی دیگر باید توجه داشت که به ویژه بعد از جنگ تحمیلی حدود ۶۰۰ هزار نفر از خوزستان به اصفهان مهاجرت کردند، همچنین حدود ۸۰۰ هزار نفر از استان چهارمحال و بختیاری در اصفهان سکونت دارند.

وی ادامه داد: اگر مهاجرتی از خوزستان به اصفهان انجام می‌شود نه بر اثر کم آبی، بلکه به دلیل گرمای هوا و ریزگردها با منشأ خارجی است.

بصیری تصریح کرد: در حال حاضر از استان اصفهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از فریدون‌شهر و سمیرم وارد خوزستان می‌شود، این در حالیست که از حوضه کارون در سال‌های پرآبی ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد حوضه زاینده رود می‌شود.

آب خوزستان از ۶ استان تأمین می‌شود

وی در خصوص اینکه چرا آب‌های موجود در داخل استان به‌جای وارد شدن به حوضه کارون در داخل خود اصفهان هدایت نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی این طرح مطرح شد، اما از سوی نمایندگان اصفهان پیگیری نشد. البته این موضوع این گونه بود که قسمتی از آب‌هایی که فریدون شهر و سمیرم به استان خوزستان می‌رود، جهت مصارف استان اصفهان که به شدت با کم آبی مواجه است برگردانده شود. البته معتقدم آب باید مسیر طبیعی خود را طی کند و در صورت کم‌آبی می‌توان این طرح را به صورت کارشناسی بررسی کرد.

خوزستان به دنبال توسعه کشت است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه خوزستان به دنبال توسعه کشت است، افزود: اگر این استان با کم آبی مواجه است چگونه توسعه کشاورزی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار یعنی ۲.۵ برابر کل کشاورزی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است. خوزستان پیش از این توسعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشاورزی داشت.

وی تاکید کرد: از کارون در مقطع اهواز حدود ۱۰ برابر زاینده رود در زمان باز بودن در مقطع اصفهان آب عبور می‌کند و اگر دو سال خشکی زاینده رود را در نظر بگیریم میزان آب عبور کرده از مقطع اهواز حدود ۱۵۰ برابر میزان آب عبور کرده زاینده رود از شهر اصفهان است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها