مردم قم طعمه بی‌نظارتی در شب عید؛ مسئولان نظارت خود را بیشتر کنند

مردم قم طعمه بی‌نظارتی در شب عید؛ مسئولان نظارت خود را بیشتر کنند

گرانی بازار کم نیست که کسبه هم بر آن می‌افزایند؟ این سؤالی است که برخی شهروندان در پاسخ به سؤال تسنیم در مورد وضعیت بازار شب عید و قیمت‌ها دارند.

هرساله در شب عید، رونق کسب‌وکارها صورت می‌گیرد و پس‌ازآن بازار برای دوره‌ای رو به افول و کم رونقی می‌رود تا باز پس از بازگشت مسافران و پایان دیدوبازدیدهای عید و روال عادی زندگی، همه‌چیز به‌جای خود برگردد. اما شهرهای زیارتی مانند قم برخلاف دیگر شهرها هستند و به دلیل زائرپذیر بودن آن‌ها بازار مشاغل مختلف، رونق خود را تا پایان تعطیلات دارد.

این موضوع مسئله نظارت بر چنین بازاری را نیز دوچندان می‌کند. نظارتی که اگر صحیح اعمال شود و تداوم داشته باشد سبب جلب رضایت زائران کریمه اهل‌بیت(ع) نیز خواهد شد. به‌ویژه آنکه قم شهری است که در مسیر تردد شرق و غرب کشور است و بسیاری از مسافران، مایحتاج خود را در میانه راه از این شهر تأمین می‌کنند.

مشتریانی که فقط قیمت می‌پرسند

به چهارراه بازار، اصلی‌ترین مرکز خرید و پررونق‌ترین بخش شهر در همه ایام سال به‌ویژه شب عید می‌روم. از همین حالا می‌شود ورود مسافران و زائران به شهر و حضورشان در بازار را دید. بااینکه چند روزی تا سال‌تحویل مانده است اما تعداد قابل‌توجهی از خریداران را خانواده‌های غیربومی تشکیل می‌دهند.

از خانم انسیه که ساکن شهر نور در استان مازندران است و با خانواده به‌قصد دیدن اقوام در استان اصفهان عازم سفر شده و قم را برای زیارت و خرید سوغات انتخاب کرده است سؤال می‌کنم که وضعیت بازار چگونه است؟ او می‌گوید: راستش را بخواهید قیمت‌ها خیلی بالاست. تقریباً با نور که یک شهر توریستی تجاری محسوب می‌شود فرقی نمی‌کند. حتی برخی از اجناس قیمت‌های بالاتری هم دارند.

او می‌گوید: دودست لباس بچه‌گانه را از یکدست لباس بزرگسال گران‌تر خریدم. با این حساب باید برای دیگر اقوام فکر چاره‌ای کنم وگرنه بودجه‌ام نمی‌رسد تا برای همه یکسان خرید کنم.

این موضوع را می‌شود در میانه بازار با پرس‌وجوهایی که مردم از قیمت‌ها دارند نیز فهمید. کمتر مغازه‌ای است که بیش از نیمی از مراجعاتش فقط جویای قیمت نباشند و بعد راهشان را نکشند و نروند.

آقای خوش نژاد که از کسبه قدیمی است و با دیگر برادرانش در بازار اشتغال دارند می‌گوید: ما به مردم حق می‌دهیم که توان خرید نداشته باشند اما واقعیت این است که برخی از همکاران نیز کم‌لطفی دارند و از بازار شب عید سوءاستفاده می‌کنند که این کار صحیحی نیست.

او می‌گوید: روزی‌رسان خداست و ما باید شریک مال مردم باشیم و درآمدی که کسب می‌کنیم رضایت خدا و مردم را داشته باشد.

می‌خواستید خوب دورهایتان را بزنید

وارد بازار حجت که یکی از مراکز بزرگ و قدیمی خرید در قم است می‌شوم و از بدو ورود خانمی را می‌بینم که جلوی درب مغازه‌ای در حال بحث با صاحب مغازه است. عده‌ای هم در حال تماشای صحنه‌اند. نزدیک‌تر که می‌شوم از صحبت‌ها می‌فهمم که اختلاف بر سر قیمت است.

از او می‌پرسم که ماجرا چیست؟ با لهجه شیرین شیرازی می‌گوید: "از این آقا دودست پتو تهیه‌کرده‌ام. با کلی چانه زدن مقداری هم تخفیف گرفته‌ام، اما حالا که قدری پایین‌تر رفتم، می‌بینم همکار ایشان همین کالا را با همین بِرند، به قیمت پایین‌تر ازآنچه من با تخفیف پرداخت کرده‌ام می‌فروشند."

حال که آمده‌ام به ایشان اعتراض می‌کنم و خواهان بازپس‌گیری این کالا و یا پرداخت مابه‌التفاوت اضافی آن هستم، می‌گو‌ید قبول نمی‌کنم. می‌خواستید خوب دورهایتان را بزنید.

این‌همه در حالی است که احمدرضا سمیعی نسب معاون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پیش‌ازاین از نظارت بر بازار شب عید خبر داده بود اما گویا تنها چیزی که در این شب‌ها وجود ندارد، نظارت است.

این را در جای‌جای شهر می‌توان دید و شنید، کمی از چهارراه بازار پایین‌تر می‌آیم. نزدیک حرم مطهر، جایی که باید اجناس نسبت به دیگر نقاط شهر از قیمت‌های استانداردتر و نظارت بیشتری برخوردار باشد. اما متأسفانه قیمت اغلب اغذیه‌فروشی‌ها و خواروبارفروشی‌ها بالاتر از دیگر نقاط شهر است. برخی هم که قیمتشان مناسب است کالایشان کیفیت مناسبی ندارد.

کالای نامرغوب باقیمت بیشتر

آقای رستمی از ساکنان خیابان انقلاب می‌گوید: همین پسته‌ای که اینجا باکیفیت نامرغوب به قیمت کیلویی 50 هزار تومان می‌فروشند من در جای دیگری باکیفیت مناسب‌تر به قیمت 42 هزار تومان تهیه کردم.

خانم ساداتی هم که متوجه صحبت‌های ما می‌شود جلو می‌آید و می‌گوید: به این مسئولان بگویید کمتر مصاحبه کنند و از کاهش و نظارت بر قیمت‌ها بگویند. الآن من تخمه آفتابگردان را اینجا کیلویی 8 هزار و پانصد توأم خریدم درحالی‌که خانمی گفت همین تخمه باکیفیت بهتر، ابتدای بازار حسین‌آباد کیلویی 7 هزار و پانصد تومان است.

به اغذیه‌فروشی‌ها هم که سرکی می‌کشم اوضاع به همین منوال است. قیمت انواع ساندویچ در مغازه‌های مختلف همین اطراف حرم متفاوت است و هرکسی قیمتی دارد. از سمبوسه ساده بگیرید که از 1000 تومان تا 2000 تومان تفاوت قیمت دارد تا چلوخورشتی‌ها و چلوکبابی‌ها و آبمیوه فروشی‌ها و غیره.

میادین میوه و تره‌بار شهرداری، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز تجاری، هتل‌ها و اماکن اقامتی و... هم حکایت خودشان را دارند.

پرواضح است که باز مسئولان در پایان تعطیلات فهرست بلند بالایی از خدمات و نظارت‌ها و اقدامات صورت گرفته‌ای ارائه می‌دهند که فقط برای پر کردن گزارش عملکرد برای ارائه به مقامات بالاسری ارزش دارد و نه چیزی که مردم در سطح شهر و بطن زندگی آن را لمس کنند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها