تهدید اروپا توسط آمریکا به خاطر اجرای طرح SPV/ یک سناتور آمریکایی: بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنید

سناتور تام کاتون در این رابطه به نوعی اروپا را تهدید کرده و تاکید کرد:

تهدید اروپا توسط آمریکا به خاطر اجرای طرح SPV/ یک سناتور آمریکایی: بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنید

به گزارش خبر فوری ، اسوشیتد پرس طی یک گزارش به طرح حمایتی اقتصادی اروپا از ایران و طرح SPV و واکنشهای آمریکا به این اتفاق پرداخته و آن را بررسی کرد.

نویسنده گزارش تاکید دارد که شواهد نشان می‌دهد دولت ترامپ به شدت مراقب و نگران اروپا برای ایجاد یک کانال پرداخت پول جایگزین برای تسهیل تجارت با ایران و جلوگیری از تاثیر تحریم هایی اعمال شده ی ایالات متحده بر جمهوری اسلامی است.

به گزارش اسوشیتد پرس، کاخ سفید به اطلاع اروپائیان رسانده و آنها را تهدید کرده است که اگر سعی کنند تا تحریم های جدید علیه ایران را دور بزنند، با جریمه های شدید مواجه خواهند شد. بسیاری معتقدند که اگر طرح حمایتی اروپا به اجرا برسد بدون شک روابط آتلانتیک شمالی(یعنی راوابط آمریکا و اروپا) تحت فشار قرار خواهد گرفت.

با این حال، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که طرح حمایتی اروپا از برجام موسوم به SPV "در مرحله پیشرفته" قرار دارد و به زودی به اجرا در خواهد آمد.

یک مقام ارشد ایالات متحده روز جمعه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که ایالات متحده به زودی به طور کامل تحریم های خود را علیه ایران اعمال کرده و افراد و اشخاص جدیدی را به لیست خود اضافه می‌کند.

این مسئول بلند پایه ی آمریکایی به تام سناتور تام کاتون در این رابطه به نوعی اروپا را تهدید کرده و تاکید کرد: " اکنون اروپا در یک دوراهی سخت قرا گرفته است. اروپا باید بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند...من امیدوارم متحدان اروپایی ما عاقلانه انتخاب کنند."

نباید فراموش کرد که نقض کننده ی برجام خود آمریکا بود که سال گذشته به صورت یک جانبه از آن خارج شد و این عمل غیر قانونی را مرتکب گردید.
رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ طی یک نطق، برجام را اشتباه و یک توافق فاجعه آمیز نامید و پس از خروج از آن، تحریم های گذشته به علاوه‌ی تحریمهای جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

با این حال، تهران ، که بارها اعلام کرده است سلاح های هسته ای تولید نمی‌کند، همچنان از این توافق نامه پیروی می‌کند، و پنج کشور باقی مانده در این پیمان هم تلاش می کنند تا آن را دست نخورده نگه داشته و مانع بیرون آمدن ایران شوند. طرح حمایتی SPV دقیقا به همین دلیل منعقد شد تا بتواند فشار ناشی از تحریمهای آمریکا را کاهش دهد و از خروج ایران از برجام جلوگیری کند.

در همین حال، آمریکا به بهانه‌ی جلوگیری از توسعه موشک های بالستیک، بیشترین تحریمها را علیه ایران اعمال کرد و گفت که قصد دارد تا تسلیم شدن ایران فشار خود را ادامه دهد.

اما این اقدام آمریکا با مخالفت اروپا روبرو شد و طرح جدید اتحادیه در صورت به عمل رسیدن می‌تواند تمام رشته های آمریکا را پنبه کند.

به همین دلیل است که یکی از مشاوران مسائل خارجی ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده نگرانی های زیادی در مورد سیستم پرداخت جایگزین و طرح SPV دارد و آن را نابود کننده‌ی همه‌ی تلاشهای آمریکا برای ضربه زدن به ایران می‌داند.

آمریکا نگران است که در بلند مدت، سیستم پرداخت پول جایگزین و پیشنهادی توسط اروپا بتواند به اندازه کافی موفق بوده و جایگزین سیستم انتقال بین المللی بانکی معروف به SWIFT شود. این اتفاق می‌تواند هرگونه وابستگی بانکی ایران و حتی کشورهای تجارت کننده با ایران را به SWIFT از بین می‌برد.

اسوشیتد پرس در ادامه تاکید دارد که ترس بیشتر ایالات متحده این است که ممکن است در صورت اجرای درست SPV ، کشورهای دیگر غیر اروپایی که شریک تجاری ایران بوده اند تلاش کنند تا از طریق سیستم مالی و بانکی جایگزین اروپایی و به منظور جلوگیری از تحریم های ایالات متحده با ایران تجارت کنند.

آمریکایی‌ها همچنین اعلام کرده اند که در حالی که اروپایی‌ها گفته اند که سیستم انتقال پول جایگزین تنها برای معاملات بشردوستانه و اقلام انسانی مورد استفاده قرار می گیرد، اما این سیستم می‌تواند برای انجام معاملات دیگر مانند نفت هم به کار گرفته شود و تمام برنامه های آمریکا برای تحریم نفتی ایران را نقش بر آب کند.
در مدت اخیر، ایالات متحده آمریکا تحریمهای مختلفی را علیه ایران اعمال کرده اند. به تازگی دولت آمریکا تصویب کرده است که شرکت های آمریکایی اجازه فروش قطعات یدکی به خطوط هوایی ایران را ندارند.

این شرایط در حالی پیش می‌رود که روابط هواپیمایی اروپا و ایران هم دچار نوسانات بسیار شده است و به نظر می‌رسد اروپا در مورد همه‌ی جوانب حمایت مالی از ایران دچار سردرگمی شده است.

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقاتی برای برجام و طرح SPV می‌افتد و آیا واقعا اروپا در تضمین منافع ایران جدی است یا نه؟

منبع: اسوشیتد پرس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    جهان چه وقت برای خروج از اسارت استعماری خفت بار آمریکا وارد عمل خواهد شد؟؟؟!!! --- باید همه ی کشورهای جهان علیه منطق استعماری زور گویانه سران آمریکا ، که حاکمیت و استقلال کشورها را در تضاد با قوانین و عرف بین الملل در زمینه ی روابط میان کشورها پایمال می کند و ناقض اصول عهد نامه ی حقوق بشر سازمان ملل است متحد شوند. جهان باید با اتحاد خود آمریکا را به رعایت اصول قانون و عرف انسانی بین الملل مجبور سازد یا در صورت اصلاح ناپذیری سران آمریکا این کشور استعمار گر را از سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان و از سایر سازمانهای بین المللی بنفع صلح و امنیت جهانی با کمال قدرت طرد کند. بسیار مایه ی شگفتی است که چرا جهان خرد گرا با پذیرش قلدری و قانون ستیزی و خرد گریزی رسوای آمریکا و با تسلیم خفت بار ، بر ماندن زیر یوغ اسارت بد ترین رفتارهای استعماری ضد بشری آمریکا صحه گذاشته و با این خفت و خواری خود را در تضاد با منافع ملی مشروع کشورهای خود به خواب خرگوشی زده است؟؟؟!!! چرا جهان و همه ی سازمانهای آن برای خروج و رهایی از این اسارت استعماری تباه کننده ی ضد بشری با ساز و کارهای قانونی و اصولی قاطع و باز دارنده با جدیت وارد عمل نمی شوند؟؟؟!!! سکوت و تسلیم کشورهای جهان و سازمانهای بین المللی در مقابل قانون ستیزیهای ضد بشری همیشگی سران آمریکا و بر ادامه ی تجاوزات ددمنشانه ی این کشور علیه منافع ملی مشروع و حاکمیت و استقلال کشورها و عدم اقدام دست جمعی قانونی قاطع بازدارنده علیه این تجاوزها ، مشروعیت بقای این کشورها و سازمانها را زیر سئوال می برد و سر انجام این مشروعیت را زیر بار ننگین قلدریهای آمریکا نابود می سازد.

  • منصور خان
    0

    مدیر نا محترم کانال واقعا متاسفم که افراد نادانی مثل شما واقعیت و حقیقت جامعه را منعکس نکرده و در عوض اراجیفی که کذب محض و دروغی خنده دار اما به مزاق مشتی بی وطن و پست فطرت که اکنون حاکم و سلطه بر مردم مظلوم ایران دارند را منتشر و ترویج نموده تا حق را کتمان و ناحق را فقط و فقط برای خوش باش ظالمان نموده اما بدان که هم در پیشگاه پروردگار و هم در پیشگاه ملت بزرگ ایران روسياه و شرمنده خواهی بود پس به تکه نان و متاع ناچیز و حقوقی اندک دنیا و آخرت خود مفروش که زیانکاری حرف حق کتمان نميشود حتی اگر شما کتمان کنی و منتشر نکنی هدف از صحبت هام در مورد موضوع آمریکا و اروپا نیست بحث اظهار نظر های ديگريست که بارها نوشته میشود و منتشر نميشود چون به زیان سلطنت حاکمان اکنون ایران است بدروود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها