حکایت بازار شب عیدی که "دلپذیر" نیست؛ "خریدار و فروشنده" هر ۲ ناراضی

حکایت بازار شب عیدی که "دلپذیر" نیست؛ "خریدار و فروشنده" هر ۲ ناراضی

با وجود اینکه همه ساله در این موقع سال میزان رفت و آمد به مکان‌های تجاری شهر از همیشه بیشتر می‌شد اما این اتفاق هم اکنون نیفتاده و تعداد قلیلی هم که در بازارها حضور دارند معمولا خرید و فروش و معامله زیادی بین آنها رخ نمی‌دهد.

برای اینکه بدانم امسال گلایه‌های شب عیدی مردم چگونه است به بازارهای مختلف سری زدم و با برخی از مردم و مغازه‌داران صحبت کردم.

گران می‌خریم

یکی از بازارهایی که در شب عید بیشترین رونق خود را دارد گل و گیاه است؛ در تمام طول سال معمولا گل و گیاه جز سبد کالای خانوار ایرانی به حساب نمی‌آید و مردم زیاد به خرید آن به جز در موارد ضروری مبادرت ندارند اما مثل اینکه امسال وضعیت در آستانه سال نو نیز برای کسبه این صنف تعریف زیادی ندارد.

میلاد آ. یکی از فروشندگان گلدان و دارای یک مجموعه فروش گلخانه‌ای در بلوار پیروزی است که در این زمینه می‌گوید: نمی‌دانم شما چه قدر اهل گل و گیاه هستید اما اگر زیاد به گلخانه‌ها و گلفروشی‌ها رفته باشید متوجه افزایش قیمت محسوس می‌شوید و البته علت آن هم این است که ما هم گیاهان را از تولیدکننده اصلی گران می‌خریم.

وی ادامه می‌دهد: مردم حق دارند واقعا پرداخت 18 هزار تومان برای یک گلدان سنبل واقعا زیاد است اما ما هم چاره‌ای نداریم در حالیکه سال گذشته خرید ما 8000 تومان بود و آن را 10 هزار تومان می‌فروختیم امسال خریدمان به 12 تا 14 هزار تومان رسیده و ما هم مجبور هستیم که قیمت را بالا ببریم و در نظر هم بگیرید که هزینه‌های نگهداری این واحد گلخانه داخل شهر که نزدیک به 500 متر زیربنا دارد نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر شده است.

ظرف هفت‌سین نمی‌خرم

فرد دیگری که با وی شروع به صحبت می‌کنم یک بانوی خانه‌دار مشهدی است که خود را زهرا معرفی می‌کند و با اشاره به بالا رفتن قیمت‌ها می‌گوید: تمام هزینه‌ای که برای عید نوروز در نظر گرفته بودیم در همان اقلام اولیه مثل گوشت و برنج تمام شد و حالا بسیاری از اقلامی که سال‌های گذشته می‌خریدیم را نمی‌خریم.

وی بیان می‌کند: مثلا همین ظروف تزئینی که برای هفت‌سین می‌فروشند حدود 40 هزار تومان قیمت دارد و من با اینکه به آنها علاقه زیادی دارم اما نمی‌توانم بخرم زیرا هنوز موارد دیگری هم باقی مانده و اگر بعد از خرید آنها پولی برایمان باقی بماند که به سراغ اینها می‌آیم.

هیچ چیز جدیدی وجود ندارد

سارا زرین پور دیگر فردی است که برای خرید لباس به یک مجتمع تجاری مراجعه کرده و می‌گوید: فکر می‌کنم بازار خراب سبب شده که مغازه‌داران اصلا برای سال نو جنس جدیدی نیاورند زیرا این مدل‌هایی که هم اکنون در بازار می‌بینم تقریبا شبیه به همان مدل‌های سال گذشته بوده و اگر بخواهیم همان مدل‌ها را بپوشیم خوب برای چه دوباره خرید کنیم سال گذشته آنها را داشته‌ایم.

شبی یک تا 3 قلم می‌فروشیم

محمد آذری یکی از کسبه لباس فروش در همین بازار است و در پاسخ به پرسش من مبنی بر وضعیت کاسبی‌اش می‌گوید: هرچه به سمت عید می‌رویم وضعیت بهتر می‌شود اما هم اکنون به طور متوسط شبی یک تا 3 قلم جنس می‌فروشیم و اگر وضعیت بازار در شب عید اینطور باشد دیگر اصلا بهتر است مغازه خود را تعطیل کنیم.

هنوز زائری زیادی نیامده

حسن ق. صاحب یک هتل آپارتمان در اطراف حرم مطهر رضوی است و در پاسخ به اینکه وضعیت ورود مسافر چگونه است، می‌گوید: هنوز تعداد زیادی زائر به مشهد نیامده با اینکه پیش بینی این است که از سال گذشته میزان ورود بیشتر باشد اما ما هنوز آن را حس نکرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: البته معمولا زائران از روز عید و یا یک روز مانده به قبل از تحویل سال وارد مشهد می‌شوند اما با این حال هنوز که رونقی وجود ندارد و با اینکه برخی از کارگران ما در راه آهن، فرودگاه و ترمینال برای تبلیغ واحد ما و آوردن مسافر حضور دارند هنوز گزارشات خوبی به ما نرسیده است.

هیچ کس پول نمی‌دهد

رضا زهره‌وند از دیگر کسبه‌ای است که در مورد رکود بازار شب عید می‌گوید: شما این رفت و آمد را می‌بینید و حس می‌کنید که بازار دارای رونق است در حالیکه اینگونه نیست و تنها مردم در بازارها می‌گردند به عبارت دیگر کسی خرید نکرده یعنی پولی پرداخت نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مردم حتی برای نیازهای اصلی خود نیز قادر به خرید نیستند به عبارت دیگر حتی مواد غذایی خود را هم سعی می‌کنند خیلی مختصر و با صرفه‌جویی بسیار زیاد تأمین کنند و دیگر جایی برای خرید کیف و کفش باقی نمی‌ماند.

گوشت 37 هزار تومانی

بهروز ضیایی از دیگر شهروندان مشهدی است که با اشاره به قیمت بالای اجناس در بازار شب عید، می‌گوید: کمترین توقع این است که مردم بتوانند در آستانه سال نو حداقل نیازهای مواد غذایی خود را تأمین کنند اما شاهد هستیم که این اتفاق رخ نداده است.

وی بیان می‌کند: هم اکنون گوشت گوسفند حدود 37 هزار تومان و گوشت مرغ کیلیویی 7500 تومان قیمت دارد با یک حساب سرانگشتی یک خانوار 4 نفره برای تأمین گوشت و مرغ شب عید خود باید بیشتر از 250 هزار تومان پول پرداخت کنند مگر یک کارمند و یا کارگر چه قدر عیدی می‌گیرد که 250 هزار تومان آن تنها برای گوشت و مرغ خرج شود.

این شهروند مشهدی ادامه می‌دهد: در مورد طرح تنظیم بازار هم صحبت‌هایی به میان آورده می‌شود اما بنده خودم به یکی از همین مراکز فروش گوشت گوسفند با قیمت تنظیم بازار یعنی 32 هزار تومان مراجعه کردم و دیدم تنها 3 ران گوسفند با این قیمت دارد و طبیعی است که این تعداد در زمان کوتاهی تمام شود بقیه مردم باید با همان قیمت 37 هزار تومان گوشت را تهیه کنند تازه مگر کیلویی 32 هزار تومان برای گوشت گوسفند قیمت مناسبی است.

حراج ماهی قرمز

نفر آخری که با او در مورد بازار شب عید صحبت کردم پسر کوچکی به نام رحیم است که کنار یک آکواریوم ماهی قرمز ایستاده و با چهره محکم و تن صدای بچه‌گانه‌اش به من می‌گوید: ماهی قرمزها را با شرط نمردن آنها تا بعد از عید حراج کرده‌ام.

با او وارد گفت‌وگو می‌شوم و می‌گویم: من که عادت به گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین ندارم اما چرا آنها را با این شرایط حراج کرده‌ای؟ در ابتدا به من می‌گوید: پدر من صاحب همین مغازه میوه‌فروشی است و من هم برای خریدن این ماهی قرمزها از او پول قرض کرده‌ام وقول داده‌ام که تا پایان عید پولش را پس بدهم اما آنطور که حسابش را می‌کردم از من ماهی قرمز نمی‌خرند.

این پسر نوجوان بیان می‌کند: البته هنوز چند روزی تا عید مانده و مردم ما معمولا در دقیقه آخر به یاد ماهی قرمز می‌افتند و از این بابت هم من گله‌ای ندارم اما فکر نمی‌کنم این 350 ماهی که خریده‌ام را بتوانم بفروشم برای همین اآنها را حراج کرده‌ام و شرط سالم ماندن آنها تا پس از عید را به آن اضافه کرده‌ام تا مردم برای خرید از من ترغیب شوند دارید می‌بینید که در همین راسته خیابان چند آکواریوم دیگر هم مانند وجود دارند.

این گفت‌وگوها که نتیجه دومین گشت و گذار من در بازارهای نوروزی بود قدری از شوق و ذوقم برای رسیدن سال نو کم کرد زیرا مشاهده کردم که شاید آنطور که باید نوروز برای مردم ما رنگ و بو نداشته و شاید برخی از آمدن آن ناراحت هم باشند

شاید بتوان نوروز را بدون لباس و کفش نو متصور شد اما قطعا بدون هفت‌سین‌های پر زرق و برق تصور کرد و وقتی کودکی مانند رحیم هم از نداشتن بازار برای ماهی قرمز که جز ارزان‌ترین کالاهای عیدانه است گلایه دارد طبیعی است که سایر صنوف و مردم هم از وضعیت موجود دل خوشی نداشته باشند.

عجیب این است که در سال‌های قبل اگر فروشنده ناراضی بود حداقل خریدار راضی بود یا اگر خریدار راضی نبود فروشنده راضی بود اما امسال نه فروشنده و نه خریدار هیچ کدام راضی نیستند و من هم به نوبه خود اگر سال‌های قبل دوست داشتم در بازارها بگردم و رفت و آمد و شور شوق مردم را تماشا کنم امسال دیگر میلی به این کار نداشته باشم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها