خبر فوری بررسی می کند؛

آخرین اخبار از جزییات حقوق کارمندان در سال 98/ سهم  بازنشستگان و کارگران از بودجه 98 چقدر است؟

در گیر و دار بررسی بودجه سال آینده برخی از مسوولین از افزایش حقوق کارمندان بیشتر از سالهای گذشته می گویند و برخی این افزایش را کم و خلاف تورم می دانند و برخی دیگر هم از پیشنهادات دیگر در مورد حقوق می گویند

آخرین اخبار از جزییات حقوق کارمندان در سال 98/ سهم  بازنشستگان و کارگران از بودجه 98 چقدر است؟

به گزارش خبر فوری ، یکی از مسایلی که در برنامه بودجه اهمیت دارد میزان حقوق کارمندان، کارگران و بازنشتگان در سال آینده است، طبق جزئیات مصارف عمومی لایحه بودجه سال ۹۸، از میزان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ها، بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان آن متعلق به حقوق کارمندان دولت است.

ضمن اینکه طبق سخنان برخی از اقتصاددانان میزان حقوق باید براساس تورم باشد از این رو به نظر می رسد که افزایش حقوق کارمندان تا 25 درصد باشد ضمن اینکه برخی از نمایندگان از پیشنهاد بیشتر شدن این رقم هم خبر می دهند.

دولت برای سال جاری نیز در ابتدا در بخشنامه بودجه ۱۳۹۷ درصد افزایش حقوق را بین پنج تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد، اما در ادامه و با ورود لایحه بودجه به مجلس، وضعیت تغییر کرد و قرار بر این شد که حقوق کارکنان افزایش پلکانی داشته باشد؛ به گونه‌ای که کارکنان با حقوق دریافتی پایین‌تر، از درصد بیشتری برخوردار شوند و به طور پلکانی برای حقوق‌های بالاتر درصد افزایش حقوق کمتر شود.

روند افزایش حقوق کارکنان در سال‌های اخیر با توجه به تورم به این ترتیب افزایش یافته است: ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۳، ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۴، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵، ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۶ و ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۷.

مرجع حقوق کارمندان بانک مرکزی است

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: در قانون بودجه، منابع مالی افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد پیش بینی شده است، اما اگر این میزان قرار باشد بیشتر شود، در زمان بررسی بودجه در مجلس مشخص می‌شود.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور درباره افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت با توجه به وضعیت تورم، اظهار داشت: مرجع اعلام وضعیت تورم بانک مرکزی و مرکز آمار هستند و تا پایان سال رقمی که اعلام کنند، مرجع ماست و بر اساس آن حقوق کارکنان دولت افزایش می‌یابد.

پیشنهاد افزایش ۵۰۰ هزار تومانی / افزایش حقوق‌ها بر مبنای درصد عادلانه نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهاد ما این است که در بودجه ۹۸ به جای افزایش درصدی حقوق کارمندان، ۵۰۰ هزار تومان به صورت ثابت به دریافتی همه آنان اضافه شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی ، درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه ۹۸، گفت: با توجه به تورم شدید و فشارهای اقتصادی باید حقوق کارکنان دولت افزایش یابد، معمولا در بودجه‌های سنواتی مدل‌های مختلفی برای افزایش حقوق در نظر گرفته می‌شود که تجربه نشان می‌دهد افزایش حقوق‌ها بر مبنای درصد عادلانه نیست و تاثیر چندانی در بهبود معیشت کارکنانی که حقوقشان ناچیز است، ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احتمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۹۸، تصریح کرد: تصویب این پیشنهاد به نفع افرادی است که پایه حقوقی بالاتری دارند اما تاثیر چندانی بر زندگی کارمندانی که پایه حقوقی کمتری دارند، ندارد.

افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۸ بیشتر از سال‌های قبل است

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد افزایش حقوق کارمندان در سال آینده گفت: در سال 98 میزان افزایش حقوق کارمندان بیش از سال های 96 و 97 خواهد بود.

نوبخت در مورد پرداخت‌های عمرانی نیز گفت: تاکنون 31 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پول پرداخت شده که به صورت نقد و اوراق بود.

وی همچنین تاکید کرد، در پرداخت یارانه های نقدی مشکلی نداریم و منابعی از خزانه برای پرداخت یارانه تخصیص پیدا نمیکند چراکه محل تامین یارانه ها تغییر کرده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

حقوق افراد پردرآمد در سال آتی افزایش نمی یابد

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات دولت در لایحه بودجه 98 برای میزان افزایش حقوق و دستمزدها، گفت:طبق لایحه بودجه سال 98، دولت قصد دارد حقوق کارمندان و کارگران را به روش پلکانی و همانند سالجاری افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه طبق پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 98، حقوق افراد پردرآمد در سال آتی افزایش نمی یابد، اظهار داشت:در این شرایط حقوق افراد کم درآمد می بایست متناسب با میزان نرخ تورم افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه طبق پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 98، حداقل حقوق و دستمزدها، 25 درصد افزایش می یابد، گفت: این امر تابع نظر اکثریت نمایندگان مجلس در صحن پارلمان است، اما معتقدم این اندازه افزایش کافی نیست و باید حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در سال آتی افزایش بیشتری داشته باشد.

سهم کارمندان، بازنشتگان و کارگران از بودجه

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، بخش هزینه‌ها بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که سهم بخش رفاه اجتماعی (صندوق‌های بازنشستگی و مستمری بگیران) ۳۸ درصد و سهم بخش جبران خدمات کارکنان (حقوق و مزایا) ۳۰ درصدی و برای بخش سایر هزینه ها نیز سهمی ۳۲ درصدی در نظر گرفته شده است.

بررسی دقیق جزئیات مصارف عمومی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نشان می‌دهد که از رقم گفته شده بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی با رشد ۲۴ درصدی نسبت به قانون بودجه ۹۷ پیش بینی شده است.

همچنین حقوق کارمندان(رسمی، پیمانی و قراردادی) ۹۳۲۰۰۰ ۱۱۵۸۶۴۰ ۲۴،

حقوق بازنشستگان با احتساب عیدی ۵۱۳۵۲۶ ۶۷۶۲۶۴ ۳۲

و عیدی شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران ۴۹۵۱۰ ۵۷۲۵۲ ۱۵.۶

خواهد بود .

همچنین حقوق بازنشستگان با احتساب عیدی ۶۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به مصوب بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۳۲ درصد افزایش یافته است.

طبق جدول فوق، میزان عیدی شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران نیز با رشد ۱۵.۶ درصدی از ۴ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان در سال جاری به ۵ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در سال آینده رسیده است.

گفتنی است، با تمام این صحبها میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان باید به نسبت تورم25 درصد و به صورت پلکانی افزایش پیدا کند.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • احمدی
    0

    افزایش حقوق سال 98 تا سه میلیون 20درصد تاچهارمیلیون 15درصد تاپنج میلیون 10درصد وازپنج میلیون به بالا 5درصد ..

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ما بازنشسته های اموزش وپرورش شکایت مان راپیش خدا خواهیم برد

    • محمد
      0

      اقاحقوق۹۷شش درثداضافه شد

    • کاربر ناشناس
      0

      والا چی بگم.اولا حقوق بازنشستگی شایدکفاف یک نفررازورکی بدهد.اگه راست میگیدنمیخوادبه حقوق بازنشستگان اضافه کنید.اگرمردیدونامردنیستیدهرچقدرخودتان حقوق میگیریدنصف انرابه بازنشستگان بدیدازسرشون هم زیاده.ولی شماکه مردنیستیداین کاروبکنید.میدونیدخرج بازنشستگان چندبرابرخرج شماست.شایددهبرابر.چون بچهاونوه ونتیجها همیشه خونه پدربزرگند.پس اینا خرج دارند.بهنظرشماازکجابیارن.اون الاغهای شورای نگهبان که تاییدنمیکنندمشکلی ندارندبااون حقوقای نجومی ونوکروکلفتا مشکلی ندارندکه دردبازنشستهاراحس کنند.

  • علی
    0

    تورم براساس آمار بانک مرکزی 76% افزایش حقوق 20%///////شرم دارد

    نظرات شما -
    • سحر نوجامه
      0

      برادر عزیز شما ها ک باز یه حقوقی میگیرید من با دو تا لیسانس و چنتا مدرک بیکارم ما الان دردمونو به کی بگیم؟؟؟

    • محمد
      0

      اقابخدامدیریت مملکت ازدستون دررفته مردم دیگه به لبشون رسیده ولی جرات حرف زدن ندارن مثل فوتبال یه مربی خارجی یک ساله بیارید بینم نتیجش چی میشه اخه چقددروغ تحویل مردم میدید

  • زیر خط فقر
    0

    البته بستگی به این دارد که پردرآمد به کی میگن. رئیس جمهور که طفلکککککککککککککککککککککککککککککک از فقیرترین درآمدهای دنیا رو داره. کارگران و کارمندانی که سه میلیون میگیرن پردرآمد هستند. به حقوق اینها نباید اضافه کرد. اگه اضافه کنند که به مدیران نجومی بگیر نمی تونن حقوق ماهی 70 میلیونی بدن. اونوقت اونها هم می افتند روی خط فقر و بیچاره میشن. خط فقر 5میلیونی با این گرانی ها سقوط کرد رفت زیر سه میلیون. یعنی الآن خط فقر زیر سه میلیون و کسانی که حقوق سه میلیونی میگیرن مرفه های بی درد هستند. یا نجومی بگیر یا شیرجه بزن زیر خط فقر

  • محمدحسین رحمانی
    0

    باتوجه به تورم هرچقدر هم حقوق کارمندان اضافه شود فایده ندارد تعدادی ازمردم زیر فشارها دارند له میشوند پدری که به خاطر نداشتن پول جواب خواستگار رارد میدهد زندگی هایی که به خاطر بی ثباتی های بازار وورشکستگی ازهم می پاشند وهزاران مورددیگر که با هرقدرافزایش حقوق کارمندان حل نخواهد شدباید فکر اساسی شود

  • بیچاره
    0

    شرم پیش اینا زانو زده.همیشه هم یه لبخندی که جگر آدمو کباب میکنه روی لباشونه.به نظرم باید سفرهای میتی کومان رو مردم راه بندازن و خودشون یه کاری بکنن.آخه نامردا تورم که خودتون میگین 40 درصده مگه قانون نمیگه افزایش حقوق برابر تورم؟؟ هرچند که بیش از 200 درصده. وقاحت تا کجا؟

  • فرحناز
    0

    آقاى دليگانى متاسفانه از عدالت چيزى نمى دانند چنين نظرى ميدن. آيا بايد کسى که سى سال سابقه داره با اونى که فقط چند سال سابقه داره مساوى باشند. کسى که بازحمت و مشقت مدرک بالاترى گرفته با مدرک بسيار پايينتر يکسان باشند. ايشان دلشان به حال ما نسوخته. مى خوان از خود ما بکنند و به بقيه کارکنان بدن. پيشنهاد ايشان مصداق واقعى بى عدالتى ست. مگخ بيشترين حقوق يک فرهنگى چقدره که مى خواين اين بلا رو سرش بيارين

  • بازنشسته آموزش و پرورش
    0

    گفتگوی خبری ساعت بیست و دو چهل و پنج دقیقه را از شبکه دو گوش کردم در حد بسیار ضعیف بوده است نماینده محترم مجلس می گوید با خواهان اختصاص بیست درصدی افزایش حقوق هستیم ولی مالیات پلکانی به سمت بالا افزایش یابد چونکه آنهایی که حقوق بالا می گیرند تحصیلات بالایی دارند سنوات بالایی دارند سمت های حساس و بالایی دارند اونی که حقوق پایین دارد شغلش هم زیاد حساس نیست ولی به نظرم عدالت حقوق کارکنان در دستگاه های متفاوت رعایت نشده است اینجانب با مدرک فوق لیسانس با سی سال سنوات خدمت با سپری کردن سمت های آموزگاری دبیری معاون و مدیر مقاطع در شهر و روستا دارم نصف شاغلین همترازم حقوق می گیرم و شاید بازنشسته ای در دستگاه دیگر با همین مدرک و با سی سال خدمت بازنشسته شده باشد حتما کمتر از دو برابر من حقوق نمی گیرد چرا باید اینجانب با مدرک فوق لیسانس و با سی سال سنوات خدمت و سپری کردن سمت های آموزگاری دبیری معاون و مدیر مقاطع در شهر و روستا حدود دو میلیون حقوق بگیرم و زیر خط فقر قرار بگیرم و به طوری شان و منزلت اینجانب متزلزل شود که بسته کالای حمایتی به من تعلق بگیرد اول دولت و مجلس بیاید اینگونه نابسامنی را سر و سامان بدهد از طریق همترازی و همسانسازی حقوق بعد بیاید درصد مساوی و افزایش پلکانی مالیات را اعمال کند.

  • فرهاد
    0

    یعنی فقط کارمندان دولت جزء این مملکتن؟ کارگرای شرکت های خصوصی داخل آدمیزاد نیستن؟ هر سال حقوق کارمندا 20درصد حقوق کارگر 12 درصد عدالت علی اینه؟ تا الان فکر کردین حقوق دولتیا از کجا تامین میشه ؟ پ چرا تو دریافت مالیات دولتیا سهم بیشتری از مردم عادی ندارن؟ خدا لعنت کنه همتونو که عین زالو خون مردمو میمکین فقط

  • كارمند
    0

    نمايندگان مجلس اعضاي محترم دولت شما را به هرچه اعتقاد داريد ودوست داريد ديگه بحث اين افزايش حقوق را بزاريد كنار آقا اصلا افزايش نديد -بس كنيد شما را به خدا از 6ماه قبل تا پايان سال شما هي خزعبلات تحويل كارمند بدبخت ميديد وتجربه سالها نشون داده هميشه افزايش به زور10درصد شده -لعنت بر اون حقوقي كه افزايش ميديد

  • علی
    0

    این خلاف شایسته سالاریه اقا کسیکه سابقه و تجربش بیشتره با کم سوادان و کم سوابق ها یکیه؟! همین کارا رو میکنین مغزها و نوابغ فرارمیکنن و مملکتو ادمای بی عرضه اداره میکنن

    نظرات شما -
    • ولی شفیعی
      0

      من جانباز هستم با قراداد کارگری که در حال باز نشسته می باشم گفتندافزایش حقوق سال ۹۸۳۶/۵ درصد افزایش شده ولی ۲۰ درصد اضاف نشده لطفا رسیدگی نمایید با تشکر من در آتشنشانی رامهرمز کار می کنم همراه ۰۹۱۶۳۹۲۰۶۵۷ تلفن محل کار ۰۶۱۴۳۵۳۸۱۸۱جانباز دارای سه فرزند

  • محمد
    0

    پیشنهاد افزایش حقوق برای همه کارمندان بصورت یکسان به مبلغ 500هزار تومان مغایر باردیف 20حکم کازگزینی است لذا این پیشنهاد غیر قانونی وغیر منطقی وغیرمنصفانه است برخی ازنمایندگان محترم یه کمی مطالعه بکنن بعد بیان صفحه تلویزیون این چنین پیشنهادات فله ای رادرفضای عمومی جامعه ازطریق رسانه هاپخش کنن .اینگونه پیشنهادات غیرکارشناسی اززبان برخی ازنمایندگان محترم بعید به نظر میرسد ومامردم ازچنین اظهارنظرها ازسوی برخی ازنمایندگان سطحی نگرمتاسفیم

  • منا رحمتی
    0

    چرا از دروغ میگویید سال 97 به حقوقها 20 درصد اضافه شده شما فقط 6 درصد در تیر ماه زیاد کردید الکی وعده دادید که 20 درصد میشه بقیه ش کجا رفت

  • محسن
    0

    سلام-مدارک دیپلم 50 درصد-فوق دیپلم 20درصد-لیسانس10درضد-فوق 5درصد-زیر دیپلم60درصد

  • ابوالفضل
    0

    گیرم که همه حقوقها را صد در صد افزایش بدید اما وقتی جلوی تورم و گرانی را نتونید بگیرید هیچ فایده ای ندارد. آخه همه مردم که کارمند و کارگر و بازنشسته که نیستند!الآن سه ماهه که راجع به بحث افزایش حقوقها صحبت می کنید فقط روز به روز قیمتها به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کرده و هیچکدامتون هم جوابگو نیستید.معلومه که از این بابت عاجزید ولی زبان گفتن و کنار کشیدن هم ندارید.

  • ولی شفیعی
    0

    واقعا من می خواهم باز نشسته شوم با قرارداد کارگری حقوقم به ۵۰۰۰۰۰۰ملیون نمی رسد با حق شیفت و۳ فرزند در آتشنشانی گفتند ۳۶/۵درصد حقوق اضاف شده ولی واقعا اینطوری نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها