درد دندان بعد از پر کردن؛ جدی بگیریم یا نه؟

درد دندان بعد از پر کردن آن یک پدیده معمول است که در غالب موارد پس از گذشت چند روز خود التیام می‌یابد و دندان پر شده حسی کاملاً مشابه دندان‌های دیگر خواهد داشت.

درد دندان بعد از پر کردن؛ جدی بگیریم یا نه؟

اگر دچار پوسیدگی دندان شده اید، احتمالاً دندانپزشک توصیه می‌کند که آن را پر کنید. پر کردن دندان روشی ایمن و مؤثر است، اما بعضی افراد دچار حساسیت یا درد دندان می‌شوند. در غالب موارد درد دندان بعد از پر کردن یک پدیده معمول است و پس از چند روز یا هفته خود از بین می‌رود. البته اگر احساس درد شدید دارید، یا ناراحتی شما موجب پیدایش علائم دیگری از قبیل: طب، سرخ شدگی یا سوزش شد، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم به دلایل درد دندان بعد از پر کردن، روش درمان آن و مواردی بپردازیم که نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند. همچنین سایر عواملی را که موجب حساسیت دندان می‌شوند با شما در میان می‌گذاریم.

باید بعد از پر کردن دندان انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟
پر کردن دندان فرآیندی است که پزشک متخصص قسمت‌های پوسیده دندان را کنده و تمیز می‌کند و سپس فضای خالی را با ماده جدیدی پر می‌کند. پس از تزریق ماده بی حس کننده به اطراف دندان، دندانپزشک ناحیه پوسیده را با استفاده از مته دندانپزشکی خارج می‌سازد، در نهایت هم فضای خالی دندان را با طلا، نقره، آمالگام، کامپوزیت یا ... پر می‌کند.

احساس بی حسی، خارش و باد کردگی تا چند ساعت پس از پر کردن دندان هم ادامه خواهد داشت. همچنین احتمالاً در خوردن، قورت دادن یا تکان دادن صورت خود دچار مشکل شوید.
گاهی اوقات دندانپزشک توصیه می‌کند که شخص تا چند ساعت از خوردن و آشامیدن امتناع کند. اما در روز‌ها و هفته‌های بعد متوجه احساسات جدیدی خواهید شد که نشان از سازگار شدن شما با دندان پر شده است. یکی از معمول‌ترین پدیده‌های این دوران عبارت است از حساسیت یا درد در دندان پر شده یا نواحی اطراف آن.

درد دندان بعد از پر کردن چگونه است؟

شاید توجه کرده باشید که اگر یک دندان دارای حساسیت داشته باشید، تعدادی از عوامل باعث ایجاد درد یا حساسیت موقت در دندان پر شده یا ناحیه اطراف آن می‌شوند. این حس می‌تواند مانند یک احساس سرما یا درد ناگهانی باشد که به سرعت هم از بین می‌رود.

عوامل زیر منجر به حساسیت یا درد دندان بعد از پر کردن می‌شوند:

غذا‌ها یا نوشیدنی‌های سرد از قبیل: بستنی یا نوشیدنی همراه با یخ
نوشیدنی‌های گرم از قبیل: قهوه یا چای
تماس دندان با هوا، برای مثال، وقتی که از طریق دهان نفس می‌کشید (این حساسیت در صورت سرد بودن هوا وخیم‌تر نیز می‌شود).
خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین از قبیل: آب نبات
خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی از قبیل: میوه، آب میوه یا قهوه
روی هم قرار دادن دندان‌ها در هنگام صرف غذا

حساسیت یا درد دندان ناشی از چیست؟

بعضی از حساسیت‌ها و درد دندان بعد از پر کردن عادی و موقتی هستند. اما، برخی اوقات، درد دندان بعد از پر کردن می‌تواند ناشی از عوامل دیگری باشد و نیاز به درمان و ترمیم دارد. در ادامه دلایل احتمالی این علائم را بررسی می‌کنیم و مواردی را که نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند با شما در میان می‌گذاریم.

۱. عصب تحریک شده

درد دندان بعد از پر کردن، اگر موقتی باشد، معمولاً به این دلیل است که عصب درون دندان در جریان پر کردن دچار التهاب شده است. معمولاً لایه‌های بیرونی دندان (مینا و سمان دندان) از عصب محافظت می‌کنند. اما پر کردن دندان، به ویژه پر کردن‌های عمیق، می‌توانند به عصب نزدیک شده و موجب ناراحتی و درد شوند.
در این موارد جای نگرانی نیست، چون درد همراه با التیام یافتن دندان از بین می‌رود. فرآیند التیام می‌تواند چند روز یا هفته طول بکشد، اما وقتی که عصب دندان کاملاً التیام یافت، باید احساس تفاوتی در بین دندان پر شده و دیگر دندان‌ها نداشته باشید.

۲. همترازی نادرست دندان

دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که دندان پر شده با سایر دندان‌های فرد همتراز است. اگر ماده پر کننده بیرون زده باشد می‌تواند بستن دهان را برای فرد دشوار کند. این عامل می‌تواند موجب درد دندان بعد از پر کردن شود و معمولاً نسبت به درد‌های معمول بعد از پر کردن دندان شدیدتر است. البته باید در نظر داشت که در روز‌های اول فرد احساس درد خواهد داشت. این گونه موارد معمولاً پس از چند هفته خود التیام می‌یابند.
در هر صورت، اگر درد و حساسیت شدید بود یا در خوردن یا قرار دادن دندان‌ها روی یکدیگر دچار مشکل شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این موارد احتمالاً دندانپزشک برآمدگی موجود را می‌تراشد.

۳. التهاب پولپ

یکی دیگر از مواردی که موجب حساسیت و درد دندان بعد از پر کردن می‌شود، التهاب پولپ است. التهاب پولپ در حالت پر کردن دندان با پوسیدگی سطحی ظاهر نمی‌شود، اما در موارد زیر احتمال آن وجود دارد:
> > دندان دچار تروما شده باشد؛ مانند حالتی که در هنگام تصادف دندان ترک برداشته یا شکسته شود.
> > پوسیدگی از عمق بسیار زیادی برخوردار بوده و به لایه پولپ داخلی رسیده باشد.
> > دندان چند بار شده باشد.
در ضمن باید توجه داشته باشید که دو نوع التهاب پولپ وجود دارد:
> > التهاب پولپ برگشت پذیر، که به التهاب خفیف در مواقعی که پولپ سالم مانده و دندان خود التیام می‌یابد.
> > التهاب پولپ برگشت ناپذیر، که هنگامی پدید می‌آید که یک عصب آسیب دیده شروع به مرن می‌کند. در این حالت شخص برای محافظت از دندان به عصب کشی نیاز دارد.
دندانپزشک می‌تواند التهاب پولپ را از طریق پر کردن مجدد یا عصب کشی درمان کند. شاید لازم باشد که شخص، برای پاک کردن عفونت باکتری، انتی بیوتیک مصرف کند.



دندان حساس چگونه درمان می‌شود؟

وقتی که به درد دندان بعد از پر کردن مبتلا می‌شوید ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان بی حس کننده را تجویز کند. محصولات مزبور حاوی موادی به نام پتاسیم نیترات هستند. این مواد می‌توانند درد را در سطح دندان متوقف کرده و از رسیدن آن به عصب داخلی جلوگیری کنند.
البته این محصولات فوراً عمل نمی‌کنند، اما اگر هر روز دو بار از خمیر دندان استفاده کنید در عرض چند روز تسکین می‌یابید.

می‌توانید روش‌های خانگی زیر را نیز برای التیام درد دندان بعد از پر کردن بکار بگیرید:

مسکن‌هایی که نیازی به نسخه ندارند، از قبیل: استامینوفن یا ایبوپروفن.
مرهم‌های بی حس کننده موقتی که برای دهان طراحی شده اند.
مسواکی که برای دندان‌های حساس ساخته شده است. این نوع مسواک از مسواک‌های استاندارد نرم‌تر هستند و فشار کمتری به مینای دندان وارد می‌کنند.
به آرامی مسواک بزنید و آن را به حالت چرخشی بر روی دندان‌ها و لثه‌های تان حرکت دهید. از فشار آوردن به دندان‌ها خودداری کنید.
روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. مراقب باشید که به آرامی با لثه و دندان‌ها برخورد کنید.
خوراکی و نوشیدنی‌هایی را که باعث ایجاد درد می‌شوند، یادداشت کنید و از مصرف آن‌ها خودداری نمایید.
از مصرف خمیر دندان‌ها و محصولات سفید کننده پرهیز کنید؛ این محصولات حساسیت و درد را وخیم‌تر می‌کنند.
دهان تان را پس از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی از قبیل: قهوه و میوه شستشو دهید. خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند.
از مسواک زدن بعد از مصرف خوراکی‌های اسیدی خودداری کنید، زیرا ممکن است مقدار بیشتری از مینای دندان را از بین ببرد.
اگر درد دندان بعد از پر کردن پس از چند روز التیام نیافت، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. باید دندانپزشک دیگر عوامل حساسیت و درد را نیز، که ربطی به پر کردن دندان ندارند، بررسی کند.



چه عوامل دیگری موجب حساسیت دندان می‌شوند؟
گاهی اوقات به دلایل دیگری، غیر از پر کردن، به درد دندان مبتلا می‌شوید. در اینجا به صورت فهرست وار برخی از دلایل را نام می‌بریم:

تورم چرکی دندان
افتادن یا شکسته شدن مواد پر کننده قدیمی
بیماری لثه

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها