اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک مسنجر یکی می‌شوند!

فیسبوک مسنجر در کشور آمریکا، واتس اپ در اروپا و هند و اینستاگرام در سراسر جهان فوق‌العاده محبوب هستند و حالا طبق گزارش جدیدی این سه شبکه اجتماعی با یکدیگر ترکیب خواهند شد.

اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک مسنجر یکی می‌شوند!

طبق گزارشی که به تازگی در نیویورک تایمز منتشر شده است مدیر فیس بوک، مارک زاکربرگ، برنامه‌هایی دارد تا قابلیت‌های پیام‌رسانی مسنجر فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ را با ترکیب کرده و آنها را در قالب یک پلتفرم مشترک عرضه کند.

برای این برنامه عظیم که در حال حاضر در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد، هزاران کارمند فیسبوک هر سه سرویس پیام‌رسانی را از نو بازنویسی خواهند کرد. در واقع تا پایان سال، هر سه پلتفرم همچنان هم به صورت اپلیکیشن های مستقل عمل خواهند کرد اما یک قابلیت مشترک برای پیام‌رسانی برای هر سه‌ی آنها به وجود خواهد آمد. در واقع به معنای آن نیست که شما دیگر نمی‌توانید در واتس اپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر به صورت جداگانه عضو شوید، بلکه این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که از یک اپلیکیشن مانند واتس اپ به یک کاربر در فیسبوک مسنجر پیام بفرستید و او به پیام شما پاسخ دهد، بدون اینکه نیاز باشد هر جفت شما از یک اپلیکیشن مشترک استفاده کنید.

این قابلیت همچنین قرار است با پیام‌رسانی دایرکت اینستاگرام نیز سازگار باشد؛ هر چند که احتمال دارد در صورت موفقیت‌آمیز بودن پروژه، یک اپلیکیشن جداگانه برای پیام‌رسانی مشترک بین هر سه اپلیکیشن نیز عرضه شود.

با توجه به مشکلات امنیتی اخیری که فیسبوک دچار آنها شده است، مارک زاکربرگ همچنین به توسعه‌دهندگان خود دستور داده است که یک سیستم امنیتی رمزگذاری مبدا تا مقصد (end-to-end) را در تمامی ساختار جدید اعمال کند. این به معنای آن است که حتی خود فیسبوک نیز نمی‌تواند پیام‌های فرستاده شده بین کاربران در این شبکه‌ها را مشاهده کند و از آنها برای مقاصدی مانند استفاده‌های تبلیغاتی بهره ببرد؛ هرچند که سیستم‌های تبلیغاتی جدیدی که سازگار با این سیستم امنیتی باشند احتمالا توسط فیسبوک توسعه خواهند یافت!

در ضمن این پلتفرم جدید در فیسبوک و بخش شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام نیز به کار گرفته خواهد شد؛ بنابراین کاربران این شبکه اجتماعی قادر خواهند بود که استوری‌ها و پست‌های خود بر روی بر روی دیگر اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارد. البته این موضوع از یک جنبه‌ی دیگر نیز قابل بررسی است و آن هم یکی شدن اطلاعات حساب‌های کاربری بر روی این دو شبکه اجتماعی است که احتمالا آن برای مقاصد تبلیغاتی توسط فیسبوک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته تمام این‌ها زمانی عملی می‌شود که فیسبوک بتواند این ایده‌ی عظیم را اجرایی کند. حتما می‌دانید که برای عضویت در واتس اپ نیاز به یک شماره تلفن است و این درحالی‌ست که اینستاگرام و فیسبوک مسنجر بر روی آدرس‌های ایمیل و اطلاعات حساب کاربری متکی هستند و یکی کردن آنها کار قطعا دشواری خواهد بود. استوری‌ها نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی هستند که نحوه ترکیب آنها هنوز مشخص نیست. در حال حاضر هم اینستاگرام، هم فیسبوک مسنجر و هم واتس اپ به نحوی دارای این قابلیت هستند و ترکیب همه آنها در یک ویژگی مشترک هنوز واضح نیست. در واقع یکی کردن این قابلیت‌ها ممکن است که ضربه بزرگی به فعالیت کاربران در اینستاگرام بزند و به همین دلیل روشن نیست که آیا فیسبوک این قابلیت را به طور کامل از واتس اپ و مسنجر حذف خواهد کرد و یا در همین وضعیت فعلی باقی خواهد گذاشت.

یکی کردن اینستاگرام، واتس اپ و مسنجر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
‌با توجه به ادامه گزارش نیویورک تایمز به نظر می‌رسد که این تصمیم زاکربرگ مخالفت‌هایی را در داخل کمپانی برانگیخته است. در واقع تعداد زیادی از کارمندان واتس اپ در جلسه‌ای که ماه گذشته برای بررسی این ایده برگزار شده، به مخالفت صریح با زاکربرگ پرداخته‌اند.

در حال حاضر فیسبوک برنامه دارد که تا پایان سال جاری میلادی و یا اوایل سال ۲۰۲۰ این ایده را عملی کند. یک اظهارنظر رسمی این غول شبکه‌های اجتماعی، این موضوع را تایید کرده است که ابهامات و بحث‌های زیادی پیرامون توسعه و مشخص کردن تمام جزئیات این برنامه به وجود آمده است.

در ضمن لازم است بدانید که زاکربرگ فعلا هیچ برنامه‌ای برای درآمدزایی این پلتفرم مشخص نکرده است، اما قطعا یکی شدن پایگاه داده‌های کاربران و آمارهای کامل‌تر از نحوه استفاده‌ی آنها از شبکه های اجتماعی، قطعا، روش‌های جدیدی را برای درآمدهای تبلیغاتی کمپانی به وجود خواهد آورد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها