خبری که از اعتیاد «آمدنیوز» به دروغگویی پرده‌ برداشت+فیلم

واکنش «آمدنیوز» به خبری در رسانه‌های بین‌المللی درباره گرسنه بودن دانش‌آموزان مدرسه‌ای در انگلیس، از اعتیاد این شبه‌رسانه به دروغگویی پرده برداشت.

خبری که از اعتیاد «آمدنیوز» به دروغگویی پرده‌ برداشت+فیلم

از انتشار اخبار جعلی و دروغ‌هایی که با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان صحت آنها را زیر سوال برد گرفته تا تلاش برای ایجاد تردید و شبهه‌افکنی در وقایعی که واقعاً اتفاق افتاده‌اند تا انتساب فرافکنانه همین خط و مشی‌ها به دیگران.

این سه مورد را می‌توان خلاصه کارنامه شبه‌رسانه‌ای به نام «آمدنیوز» دانست که در مدت فعالیتش نشان داده خبررسانی را با خبرسازی و مخاطب را با مرید و پذیرنده منفعل و همیشگی جعلیات، اشتباه گرفته است.

اما تفسیری که این شبه‌رسانه به تازگی در واکنش به اخبار منتشرشده در رسانه‌های بین‌المللی درباره گرسنگی دانش‌آموزان مدرسه‌ای در انگلیس ارائه کرده نشان می‌دهد دروغگویی در آمدنیوز ظاهراً از مرحله ابزاری در خدمت یک هدف گذر کرده و به اعتیادی وسواس‌گونه تبدیل شده که حتی در صورت حتمی بودن لو رفتن آن بایستی به آن مبادرت ورزید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که رسانه‌های بین‌المللی از جمله روزنامه «ایندیپندنت»، «گاردین»، «بی‌بی‌سی» و... در روزهای گذشته به نقل از مدیر مدرسه‌ای در «لنکشایر»، واقع در شمال انگلستان نوشتند دانش‌آموزان این مدرسه به حدی گرسنه هستند که پس از ورود به مدرسه در سطل آشغال‌ها به دنبال غذا می‌گردند.

این خبر، به تبع، بعد از انتشار در رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه خبرنگاران و رسانه‌های فارسی‌زبان (و از جمله رسانه‌ها و خبرنگاران معاند انقلاب ایران) هم قرار گرفت و عده‌ای آن را پوشش دادند.

اما در حالی که فیلم اظهارات این مدیر مدرسه به راحتی در رسانه‌های بین‌المللی قابل دسترسی است، «آمدنیوز» آن را «کذب» دانست و پوشش خبری آن در رسانه‌های ایرانی را به انگیزه‌هایی عجیب نسبت داد.

این شبه‌رسانه در پیامی در توئیتر درباره انگیزه‌های رسانه‌ها و خبرنگاران فارسی‌زبان از انعکاس خبر مذکور اینطور نوشته است: «اخیراً تلاش‌هایی به وسیله خبرنگاران وابسته به رژیم ایران در خارج از کشور آغاز شده تا بامطالب کذب نشان دهند همه مردم جهان فقیرند و تنها مردم ایران در سختی معیشتی نیستند.»

با جستجویی ساده در اینترنت می‌توان متوجه شد که مسئله گرسنه بودن دانش‌آموزان مدرسه‌ای در انگلیس را «کالینگ‌وود»، مدیر مدرسه «Morocambe Bay» در شهر «لنکشایر» انگلستان در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی انگلیسی» مطرح کرده است.

بنابراین این خبر نه کذب است و نه انعکاس آن طبق رویه‌های که در آمدنیوز برای جعل اظهارنظرها و اتفاقات مرسوم است، اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر، منبع این خبر هم رسانه‌های ایرانی نیستند که انگیزه‌های تولید آن ارتباطی به سیاست‌ها در ایران داشته باشد. ضمن آنکه افرادی که این خبر را به زبان فارسی در صفحات شخصی یا رسانه‌های خودشان منعکس کرده‌اند را نمی‌توان در حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هم‌نظر دانست که بتوان انگیزه‌ای واحد در این راستا به آنها نسبت داد.

مثلاً جالب است بدانیم آمدنیوز همین پیام را در واکنش به توئیت خبرنگاری منتشر کرده که سابقه همکاری با یک رسانه ضدایرانی و وابسته به عربستان («ایران‌اینترنشنال») را دارد. گذشته از همه اینها، این خبر فقط توجه رسانه‌های ایران را به خود جلب نکرده و در رسانه‌های کشورهای متعددی بازتاب داشته است.

در این ویدئوی، می‌توانید گفت‌وگوی «کالینگ‌وود» با بی‌بی‌سی را ببیند. این مدیر مدرسه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فارس هم توضیحاتی درباره اظهاراتش درباره موضوع گرسنه بودن برخی دانش‌آموزان انگلیسی ارائه کرده است.

خبرنگار از این مدیر مدرسه پرسید: «خانم کالینگ‌وود چند روز پیش گزارشی از مسئله‌ای که در مدرسه شما رخ داده، منتشر شده است. می‌خواستیم مطمئن شویم که این موضوع رخ داده است و این اخبار ساختگی و دروغین نیستند.»

مدیر مدرسه «Morocambe Bay» گفت: «صد در صد این موضوع ساختگی نیست؛ من در تلویزیون حاضر شدم و مقاله‌ای نیز در رابطه با مدرسه ما منتشر شده است. این مشکلاتی است که مدرسه ما و تمامی مدارس انگلیس، اکثر مدارس کشور با آن رو به رو هستند.»

وی اضافه کرد: «مسئله تنها به ما مربوط نیست؛ این مسئله‌ای است که بسیاری از مدارس با آن درگیر هستند.»

منبع: فارس

1981

حجم ویدیو: 5.87M | مدت زمان ویدیو: 00:01:48 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها