خبر فوری بررسی می‌کند؛

همه چیز درباره طرح SPV و رفع تحریمهای اقتصادی / آیا این طرح مانع خروج ایران از برجام می‌شود؟

برخی معتقدند مشکلات عدیده‌ی اجرای طرح حمایتی اروپا باعث شده است که کشورهای اروپایی در اجرای این سازوکار مالی تردید نمایند.

همه چیز درباره طرح SPV و رفع تحریمهای اقتصادی / آیا این طرح مانع خروج ایران از برجام می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، مدتی هست که اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام با پیشنهاد طرحی به نام SPV که مربوط به حمایت مالی، تجاری و اقتصادی ایران پس از تحریمهای آمریکا می‌شود، سعی دارد ایران را در این توافق نگه دارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یک طرفه ی آمریکا از برجام به اتحادیه اروپا هشدار دادند که در صورتی که منافع ایران تامین نشود از این توافق بیرون خواهند رفت. با این حال، اتحادیه اروپا و مقامات سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان سعی کردند از طریق این سازوکار جدید منافع ایران را تامین کرده یا به عبارت بهتر، ایران را راضی نگه داشته و برجام را حفظ کنند.

از همان ابتدا بسیاری در مورد کارکرد این توافق دو به شک بودند. واکنش رسانه ها و مقامات درباره طرح SPV به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

در میان رسانه های خارجی، برخی به حمایت از این طرح پرداختند. به عنوان مثال، فارن پالیسی طی گزارشی تاکید کرد که حتی اگر سازوکار SPV کارآمد نباشد، باز در صورت اجرایی شدنش مفید خواهد بود چون کارکرد سیاسی دارد و می‌تواند به عنوان نوعی دهن کجی اروپا نسبت به آمریکا تلقی شود( اینجا بخوانید ).

در مقابل، بسیاری از سایتهای خبری خارجی اجرای طرح SPV را غیرعملی و بی‌فایده دانسته و آن را موجب اطاله‌ی وقت دانستند. اینکه این طرح شامل نفت نمی‌شود، نبود سازوکار بانکی معتبر و درست، وقت‌گیر بودن بیش از حد این طرح و نبود کشور میزبان برای اجرای این برنامه اصلی ترین موانع و مشکلات اجرای SPV است( اینجا بخوانید ). علاوه بر اینکه آمریکای ترامپ اگر اصرار بیش از حد بر تحریم ایران داشته باشد، می‌تواند اجرای این طرح را سخت تر ‌کند( اینجا بخوانید ).

این درحالی است که رسانه ها و مقامات داخلی نیز دو نظر متفاوت درباره SPV دارند. برخی معتقدند این طرح علی رغم مشکلات فراوان قابل اجرا و عملی خواهد بود. به طور مثال، کمال خرازی(رئیس شورای راهبردی روابط خارجی) در این رابطه تاکید دارد که اروپایی ها گام های خوبی برای عملی شدن سازوکار مالی (SPV) برداشتند و می‌توان به سرانجام این امر امیدوار بود( اینجا بخوانید ).

در مقابل، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان بر نقص های SPV تاکید کرده و معتقدند این طرح عملی و قابل اجرا نیست. حمید رضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در این رابطه به نقل از رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که ایران امیدی به کانال مالی اروپا ندارد اما باید از آنها مطالبه کرد و طلبکار بود( اینجا بخوانید ).

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است آینده SPV چندان خوشایند نیست و این موضوع بیشتر جنبه نمادین نسبت به انجام تعهدات اروپا در قبال برجام دارد که برای ما(ایران) هم مفید نخواهد بود( اینجا بخوانید ).

در این میان، اما طولانی شدن مدت اجرای SPV بسیاری از مقامات ایرانی را ناراحت کرده است. در حالیکه رئیس جمهور روحانی چند هفته به مقامات اروپایی فرصت داده بود که وضعیت برجام را پس از خروج آمریکا از آن مشخص کنند اما اجرای طرح حمایتی اقتصادی برجام تا این لحظه به طول کشیده است( اینجا بخوانید ).

محمدرضا پورابراهیمی(رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس) با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV)، اظهار داشت: اگر SPV عملیاتی نشود، حتی طرح سوال از ظریف (وزیر امور خارجه کشورمان) هم در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد ( اینجا بخوانید ).

با وجود تمام مشکلات طرح SPV قرار است به زودی و به میزبانی کشور فرانسه اجرا شود( اینجا بخوانید ). با این حال، هنوز هم مشکلات فوق الذکر حل نشده و به نظر می‌رسد اجرای طرح حمایتی اروپا را با مشکلاتی روبرو سازد.

برخی معتقدند مشکلات عدیده‌ی اجرای طرح حمایتی اروپا باعث شده است که کشورهای اروپایی در اجرای این سازوکار مالی تردید نمایند. به همین دلیل است که دول اروپایی از چند هفته قبل سعی دارند با انداختن توپ در زمین ایران به نوعی از زیر تعهدات خود خارج شوند( ماجرای درگیری لفظی عراقچی و نمایندگان اروپا که هفته قبل رخ داد هم مربوط به این قضیه است) ( اینجا بخوانید ).

با این حال، باید صبر کرد و دید درآینده چه اتفاقاتی برای طرح SPV رخ خواهد داد و این طرح عملیاتی شده و موجب بقای برجام می‌شود یا نه؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها