بررسی بازار آشفته گوشی تلفن همراه کشور و دلایل موجود؛

فعالان بازار : واردات گوشی به شدت افت داشته است؛ گمرک : واردات گوشی 19 درصد رشد داشت/ واردکنندگان در حال ورشکستگی هستند

بنا به گفته فعالان حوزه موبایل واردات با افت شدیدی روبرو است، اما گمرک ایران در یک گزارشی کاملا مخالف از رشد 19 درصدی واردات موبایل خبر می دهد، از سوی دیگر تلاطمهای قیمتی و کمبود گوشی وضعیت بازار را آشفته تر کرده است.

فعالان بازار : واردات گوشی به شدت افت داشته است؛ گمرک : واردات گوشی 19 درصد رشد داشت/ واردکنندگان در حال ورشکستگی هستند

ساره جعفرقلی : بعد از نوسانات نرخ ارز و جهش یک باره دلار، تلاطم های بازار موبایل آغاز شد و این سونامی با دستگیری متخلفان وارد کننده گوشی تلفن همراه به اوج خود رسید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که جهت شفاف سازی اقدام به فاش کردن اسامی متخلفین کرد هرگز فکر نمی کرد وضعیت بازار موبایل آشفته تر شده و این بازار علاوه بر افزایش بیش از حد قیمت با کمبود گوشی هم مواجه شود، ضمن اینکه به اذعان برخی از واردکنندگان مشکلاتی که واردات گوشی از ابتدای ثبت سفارش گریبانگیر آنها می شود به سود این تجارت نمی ارزد.

در حال حاضر واردات گوشی تلفن همراه به گفته بسیاری از واردکنندگان بزرگ و رسمی موبایل و شرکتهای خارجی از هشت ماهه ابتدایی سال بسیار کاهش شدیدی به نسبت سال گذشته داشته است و از ابتدای دی ماه جاری تاکنون به صفر رسیده است، ‌این در حالی است که قوانین در نظر گرفته شده برای ورود گوشی مسافری نیز نتوانسته مانع کامل ورود گوشی‌های مسافری به کشور شود.

افشین فروتن لاریجانی رییس انجمن فروشندگان سیم کارت و تلفن همراه در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری با اشاره وضعیت واردات گوشی تلفن همراه گفت: واردات گوشی تلفن همراه در سال جاری با مشکلات فراوانی همراه بوده است و به نسبت سال گذشته افت چشمگیری داشته است از هشت ماهه گذشته تاکنون واردات در مقاطعی حتی به صفر هم رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این کاهش واردات دقیقا چه چیزی می تواند باشد گفت: مولفه کاهش واردات که بسیار است از مشکلات ثبت سفارش تا مشکلات بوجود آمده در گمرک و حتی عدم تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان گوشی تلفن همراه، اما عمده دلیل کاهش واردات عدم تمایل واردکنندگان به ادامه تجارت گوشی تلفن همراه است.

فروتن لاریجانی دلایل عدم تمایل واردکنندگان را برشمرد و گفت: از عمده دلایلی که واردکنندگان دارند یکی اختلالهای دایمی در سایت ثبت سفارش و انتظار طولانی برای ترخیص گوشی تلفن همراه هست، ضمن اینکه گاه کاهی پیش آمده که سایت رجیستری هم بسته شده است و همین امر مانع ورود گوشی جدید به کشور شده است.

وی ادامه داد: مختل شدت سایت رجیستری و مانع شدن گمرک از ورود گوشیهای رجیستر نشده از سویی و نوسانات نرخ ارزو تعلق نگرفتن ارز دولتی به موبایل از سوی دیگر واردکنندگان موبایل را دچار تردید کرده است.

فروتن لاریجانی با اشاره به گوشیهای تلفن همراه توقیف شده از اختلال گران بازار موبایل گفت: در این بین از طرف دولت چندین بار عنوان شد که گوشیهای توقیف شده و رجیستری شده را در آینده نزدیک با قیمت مناسب وارد بازار خواهد کرد و البته تاکنون این اتفاق صورت نگرفته ولی همین امر باعث شد که واردکنندگان فکر کنند با آزاد شدن گوشیهای توقیفی بازار اشباع خواهد شد و واردات جدیدی انجام ندادند.

وی افزود: تمام مواردی که گفته شد باعث دلسرد شدن واردکنندگان گوشی موبایل شد چرا که یک تاجر برای واردات باید همه مولفه های موجود و ثبات اقتصادی و امنیت را کنار هم داشته باشد تا بدون ترس و واهمه کار خود را انجام دهد .

رییس انجمن فروشندگان سیم کارت اظهارداشت : امنیت خاطر برای واردکنندگان وجود ندارد مثلا به یکباره در گمرک سایت ثبت شناسه بسته می شود و فعالیت یک تاجری که می خواهد رقابت کند مختل می شود یا دوره ثبت سفارش و خروج کالا از گمرک طولانی تر می شود همه این موارد برای یک تاجر یعنی خواب سرمایه وبسط این امر بازار را آشفته تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک سری از شرکتهایی که رسالتی داشتند در مقطعی که ارز 4200 تومانی گرفتند تا برای هموطن خود گوشی وارد کنند تا با قیمت مناسب کالا را به دست مصرف کننده برسد، خیانت کردند و این امر باز باعث تاثیردر بازار و برهم خوردن وضعیت بازارگوشی تلفن همراه شد و تنها ضرر آن برای مصرف کننده بود.

تناقض گزارش گمرک و وضعیت بازار

این سخنان در حالی عنوان می شود که طبق گزارش سازمان گمرک ایران در آذر ماه سال جاری واردات گوشی های موبایل به ایران نسبت به هشت ماهه اول سال قبل با 19 درصد رشد همراه بوده است. بر اساس آمارهای گمرک در 8 ماه نخست سال 97 ارزش واردات موبایل بیش از 280 میلیون 401 هزار دلار گزارش شد.

مرکز گمرک ایران آماری از تجارت خارجی 8 ماه نخست سال جاری منتشر کرد که بر اساس آن در این مدت ارزش واردات گوشی های موبایل بالغ بر 280 میلیون و 401 هزار دلار بوده است. بنابراین واردات موبایل هم از حیث تعداد و هم از نظر ارزش، بیشتر از 8 ماهه نخست سال قبل بوده و رشد 19 درصدی را تجربه کرده است.

تناقض بین مسوولان گمرک و فعالان بازار تلفن همراه بسیار زیاد است در این بین مصرف کننده نهایی هم از قیمت بالای گوشی تلفن همراه معترض هستند اما باز هم برخی مسوولین و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این افزایش قیمت را رد می کنند و از کاهش سی درصدی قیمت گوشی تلفن همراه در آینده نزدیک خبر می دهند.

نه تنها کاهش قیمت نداشتیم، واردات هم نداریم

مهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف فناوران در این خصوص به یکی از رسانه ها گفت: قیمت‌ها در بازار تلفن همراه و حتی بازار کامپیوتر نه تنها با کاهشی مواجه نشده است بلکه به دلیل نبود برخی کالاها بعضا کالایی که در اختیار یک فروشنده است با رقم قابل توجهی معامله می‌شود .

وی افزود: ‌گوشی‌های توقیفی مانده در گمرک هم هنوز تعیین تکلیف نشده است و مشخص نیست با چه راه‌حلی باید روانه بازار شود، ‌ابهام دوم در خصوص سرمایه واردکنندگان است، ‌چرا که در هر صورت برای واردات این گوشی‌ها وارد‌کننده هزینه کرده است و چند ماهی است که سرمایه آنها در گمرک مانده است، ‌دولت چگونه می‌خواهد این گوشی‌ها را روانه بازار کند که هم وارد‌کننده سرمایه و سود خود را به دست بیاورد و هم قیمت معقولی باشد تا مصرف‌کنندگان خریداری کنند .

میرمهدی با اشاره به اینکه هیچگونه واردات تلفن همراه به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد و تمامی گوشی‌ها از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود، گفت: با افزایش قیمت دلار و برخوردهایی که با واردکنندگان رسمی صورت گرفته است، ‌و بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف برای ورود غیرقانونی تلفن همراه، ‌نه تنها هیچ گوشی از مبادی رسمی وارد نمی‌شود، ‌بلکه تمامی گوشی‌ها از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود .

وی گفت: ‌طی چند ماه اخیر واردات گوشی تلفن همراه از مبادی غیر رسمی به طرز چشمگیری افزایش پیداکرده است و قاچاقچیان هستند که در این بازار از آب گل آلود به بهترین شکل استفاده می‌کنند .

وی در خصوص اظهارنظر وزیر ارتباطات در خصوص کاهش قیمت گوشی گفت: اینکه بگوییم گوشی 30 تا 40 درصد ارزان می‌شود و فقط وعده آن را بدهیم نمی‌تواند بر بازار اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت شود، ‌بلکه وزیر ارتباطات باید عنوان کند چه راهکار و دستورالعملی را به بازار تزریق کرده یا می‌کند که گوشی ارزان شود، ‌صرف اینکه وعده بدهیم و دست آخر هیچ اتفاقی نیفتد صرفا خوشایند نیست .

بر اساس این گزارش تعیین‌تکلیف گوشی‌های مانده در گمرک زمانی پیچیده‌تر می‌شود که مشخص نیست آیا مدیران بازداشت شده باید این گوشی‌ها را ترخیص کند یا دولت ؟! از سویی دیگر بسیاری از شرکت‌ها که نمایندگی رسمی واردات گوشی تلفن همراه دارند در حال ورشکستگی و خروج از کشور هستند .

واردکنندگان در حال ورشکستگی هستند

مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های رسمی وارد‌کننده تلفن همراه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این شرکت که نمایندگی رسمی ورود چند برند را به کشور دارد، چندماهی است که دیگر فعالیت نمی‌کند و در حال ورشکستگی است .

وی در ادامه از تعدیل نیروهای کار این شرکت طی چند مرحله خبر داد و گفت: ‌در حال حاضر شرکتی که فعالیت گسترده‌ای در بازار داشت با 15 کارمند در حال فعالیت است که به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد تعطیلی شرکت باشیم .

وی در خصوص اینکه کالاهای وارداتی شرکت که در گمرک مانده است و اجازه ترخیص داده نمی‌شود یا چه قیمت ترخیص می‌شود؟ و چه زمانی برای ترخیص این کالاها باید اقدام کنید، ‌گفت: ‌هنوز هیچ خبری مبنی بر ترخیص کالا و قیمتی که باید ترخیص شود به شرکت اعلام نشده است، و اصلا مشخص نیست که این کالا به شرکت داده می‌شود یا خیر؟

گفتنی است، این آش زمانی شور می شود که برخی شرکتهای بزرگ خارجی که در ایران فعالیت می کنند ضمن تعدیل نیروهایی که داشتند برای کاهش هزینه های خود از انجام برخی گارانتیهای معمول هم سر باز می زنند.

سرنوشت گوشیهای توقیفی به کجا رسید؟

با تمام این اوصاف چیزی که در این بین مهجور مانده است سرنوشت گوشیهای توقیفی است در ابتدای آذر ماه سال جاری وزیر ارتباطات از رایزنی‌های انجام شده با مقام‌های قضایی و تزریق گوشی های توقیفی در گمرک که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده بودند تا هفته آینده خبر داد ولی تا زمان نوشتن این گزارش این هفته طلایی هنوز نرسیده است.

120 هزار دستگاه گوشی موبایل که در آبان ماه به دلیل پرونده قضایی وارد کنندگان توقیف شد شاید برای بازار آشفته این روزها راه حل کاملی نباشد اما می تواند به عنوان یک راه چاره موقت عمل کند که آن هم به دلایل نامعلوم دچار ابهام است.

در پایان باید گفت تناقضی که در حرفهای مسوولین و وضعیت موجود بازار وجود دارد مانند یک جایزه تشویقیی برای قاچاقچیان گوشی موبایل است و تنها سود کنندگان این موضوع آنها و متضرران مردم هستند پس تا دیر نشده باید چاره ای یافت.

ساره جعفرقلی

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    سلام قبل از رجیستری حدود ۶۰،۷۰ درصد گوشی ها بصورت قاچاق وارد میشد و بازار اشباه بود بدون اینکه تو گمرک ثبت بشه... الان که رجیستری فعال شده اون چند درصدی از گوشی هایی که قبلا قاچاقی وارد میشدن تو گمرک به اجبار ثبت میشن و گمرک رشد واردات رو نشون میده... درصورتی که عملا با حذف قاچاق ۶۰ دزصد کاهاش واردات داریم...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها