480 میلیارد تومان با سیلابی رفت

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: میزان خسارت اخیر بارندگی شدید و آبگرفتگی زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی در برخی مناطق خوزستان بیش از چهار هزار و 800 میلیارد ریال برآورد اولیه شده است.

480 میلیارد تومان با سیلابی رفت

کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه بیان کرد: یکی از مهم ترین عوامل تخریب سیل بندها در گذشته و به ویژه در سیلاب سال 95 در خوزستان آسیبی بود که کشاورزان و روستاییان برای برداشت آب به سیل بندها وارد کرده بودند.
وی افزود:روستاییان و کشاورزان برای برداشت آب از چند نقطه در سیل بندها منافذی را ایجاد می کنند که این موجب صدمه به سیل بندها می شود.
وی ادامه داد:با توجه به اینکه بیشتر سیل بندها قدمت زیادی دارند با ایجاد چنین منافذی در زمان بروز سیلاب و افزایش سطح آب رودخانه ها دچار خسارت و تخریب می شوند.
وی گفت: محل های برداشت آب مشخص است و کشاورزان باید با دهیاری و جهاد کشاورزی برای برداشت آب هماهنگ کنند و باعث خسارت سیل بندها نشوند.
وی ادامه داد: در سال 95 بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال با رهاسازی آب از سد دز به برخی مناطق خوزستان خسارت وارد شد و سیل بندها در شوش و روستاهای آن و روستاهای شوشتر و باوی و بخش مرکزی اهواز به کلی از بین رفت.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: اعتباری برای بازسازی سیل بندها در خوزستان داده نشد اما با همکاری دستگاه ها بسیاری از سیل بندها بازسازی شد.

**رهاسازی آب از سدها با برنامه باشد
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: سازمان آب و برق خوزستان برای جلوگیری از بروز هر گونه سیلاب باید به درستی برنامه رهاسازی آب از سدها را انجام دهد تا دچار مشکلات جدی در استان نشویم.
وی افزود:از 40 روز پیش با توجه به اعلامیه اداره کل هواشناسی خوزستان کارگروه هایی برای جلوگیری از بروز سیلاب و خطرات ناشی از بارندگی شدید در خوزستان تشکیل شده است.
وی بیان کرد: با همکاری بین بخشی دستگاه ها ،و مردم در زمستان امسال، جلوی بسیاری از خسارت های ناشی از بارش باران و رهاسازی آب از سدها گرفته شده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: از 2 هفته پیش عوامل امدادی و تجهیزات مورد نیاز در مناطقی از خوزستان که احتمال وقوع سیلاب در آنها وجود داشت مستقر هستند و این موضوع باعث شده تا خسارت کمتری را دراین مناطق متحمل شویم.
وی افزود: با توجه به اطلاعیه اداره کل هواشناسی خوزستان مبنی بر بارش باران از روز یکشنبه هفته آینده ماشین آلات عملیاتی و امدادی در مناطقی که در معرض خطر سیلاب هستند مستقر می شوند.

** رودخانه های خوزستان باید در یک طرح جامع عملیاتی لایروبی شوند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: متولی رودخانه ها سازمان آب و برق است و لازم است که حساسیت بیشتری را در بحث لایروبی رودخانه به منظور جلوگیری هر چه بیشتر از بروز سیلاب داشته باشند.
وی درادامه با اشاره به رهاسازی آب از سد دز گفت:سازمان آب و برق باید برای جلوگیری از بروز سیلاب رهاسازی آب از سد را مدیریت کند و امسال نیز با تصمیماتی که گرفته شد برای جلوگیری از تکرار خسارت رها سازی آب از سد دز در سال 95، حجم آب رهاسازی شده از این سد یک هزار مترمکعب بر ثانیه است.
حاجی زاده ادامه داد: اگر این موضوع مدیریت نمی شد اتفاقاتی بدتر از سال 95 در خوزستان رخ می داد و شرایط بحرانی تر می شد.
وی گفت: برخی از روستاهای شوشتر با رهاسازی آب از سد دز دچار آبگرفتگی شدند که رفع آبگرفتگی آنها در حال انجام است و ایمن سازی روستاهای شاوورو شوش نیز در حال انجام است.
افزایش دبی رودخانه ها ناشی از رهاسازی آب سدهای کرخه و دز خوزستان در روزهای گذشته سبب بالا آمدن آب در آنها شده به گونه ای که اکنون 18 روستای خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفته اند.
در سال 95 نیز بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و 36 روستای این شهرستان پس از رهاسازی آب از سد دز دچار سیلاب شد و به زیر آب رفت.

منبع: ایرنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها