ماشین‌های پرنده، برای آینده‌ای نه چندان دور

در آینده ای نه چندان دور، شاهد عمومی شدن خودروهای پرنده خواهیم بود.

ماشین‌های پرنده، برای آینده‌ای نه چندان دور

به نظر می رسد که رویای بشر در زمینه خودروی شخصی پرنده به واقعیت نزدیک می شود و دلیل این ادعا، تلاش های بی وقفه شرکت‌هایی نوپا است که هر روز خبرهایی از آنها می شنویم؛ تلاش‌هایی که احتمالا تا سال آینده با اولین نمونه ماشین پرنده رنگ واقعیت به خود می گیرد و وارد بازار می شود.
به گزارش «تابناک با تو»؛ تولید ماشین پرنده و خلاص شدن از شر ترافیک های سنگین شهری، ایده جدیدی نیست و طی سال های اخیر بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ مشغول تحقیق و مطالعه روی تولید چنین وسایلی هستند.

ولی به نظر میرسید زمان زیادی تا محقق شدن این رویا باقی نمانده است و در آینده ای نه چندان دور، شاهد عمومی شدن خودروهای پرنده خواهیم بود.

به نظر میرسد که رویای بشر در زمینه خودروی شخصی پرنده به واقعیت نزدیک می شود و دلیل این ادعا، تلاش های بی وقفه شرکت‌هایی نوپا است که هر روز خبرهایی از آنها می شنویم؛ تلاش‌هایی که احتمالا تا سال آینده با اولین نمونه ماشین پرنده رنگ واقعیت به خود می گیرد و وارد بازار می شود.

هرچند قیمت پیشنهادی برای خودروی پرنده بسیار گزاف است؛ اما به نظر میرسد که طی پانزده سال آینده و با افزایش رقابت بین شرکت های کنونی این قیمت ها نیز پایین بیایند.

1. Lilium aviation

اخیراً استارت آپ آلمانی "Lilium aviation" با انتشار ویدیویی جدید، از آزمایش موفقیت آمیز نمونه اولیه وسیله نقلیه عمود پرواز، دو نفره و تمام الکتریکی خود خبر داده است. ماشین پرنده Lilium Jet از 12 باله متحرک و 36 موتور جت جداگانه که روی بالهای 10 متری آن قرار گرفته‌اند، برای حرکت استفاده میکند. هنگام تیک آف، باله های متحرک به سمت پایین حرکت می کنند و پس از بلند شدن، آرایشی افقی به خود میگیرند تا امکان حرکت رو به جلو وجود داشته باشد.

در این آزمایش، اتومبیل پرنده آلمانی ها از راه دور کنترل میشد و اولین پرواز سرنشین دارد Lilium Jet قرار است در آینده نزدیک انجام شود. اما نکته قابل توجه در رابطه با این وسیله جدید، مصرف بسیار آن است. به گفته سازندگان محصول جدید آنها با 90 درصد انرژی مصرفی کمتر نسبت به پهباد های کنترلی مشابه، مسافتی 300 کیلومتری (183 مایلی) را با حداکثر سرعت کروز 300 کیلومتر بر ساعت (183 مایل بر ساعت) طی میکند که فوق العاده است.

هرچند، وسایل حمل و نقل هوایی الکتریکی که امروزه شاهد تولید نمونه های آزمایشی آنها هستیم، در آغاز راه بوده و به زمان زیادی برای کامل شدن نیاز دارند. در واقع تامین انرژی، مهم ترین چالش پیش روی مهندسان است. عموما خودروهای الکتریکی موجود با باتری های هزار پوندی (حدود 450 کیلوگرم)، مسافت های حداکثر300 مایلی (482 کیلومتری) را با یک بار شارژ شدن می‌پیمایند.

به علاوه، پیچیده ترین هواپیماهای الکتریکی نیز به سختی (بدون در نظر گرفتن تیک آف و فرود) با سرعت 99 مایل بر ساعت (148 کیلومتر بر ساعت)، یک ساعت در هوا باقی میماند. اما پاتریک نیتن (Patrick Nathen)، یکی از بنیان گذاران شرکت Lilium با اشاره به مصرف برق فوق العاده پایین این خودرو پرنده، معتقد است که تکنولوژی پیشرفته باتری آنها، برنامه های این شرکت را عملی خواهد کرد.

اگرچه سازندگان به سختی روی قابلیت پرواز خود مختار ان ماشین پرنده کار میکنند، اما هدف اصلی آنها، استفاده از انسان برای هدایت Lilium Jet است. به همین منظور، از چتر نجات نیز در ان وسیله نقلیه پیشرفته استفاده شده و سیستمی با نام "Flight Protection System" مانع انجام حرکات نمایشی یا عبور از پارامترهای پروازی خواهد شد. این وسیله جدید قرار است به صورت 5 نفره تولید شود؛ در نتیجه چیزی که پیشتر در برنامه "Jetsons" دیده بودید، در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد.

به علاوه پیش بینی میشود از ماشین پرنده Lilium Jet بتوان به عنوان تاکسی‌های هوایی نیز استفاده کرد. در این صورت کاربران میتوانند با رساندن خود به سکوهای اختصاصی، از سفری سریع و ایمن لذت ببرند.

2. Black Fly

به تازگی استارت آپی آمریکایی از یک ماشین پرنده به نام Black Fly رونمایی کرد. این شرکت مدعی شده است که همه افراد به راحتی میتواند این وسیله نقلیه را کنترل و با آن پرواز کنند.

نمونه اولیه‌ی Black Fly یک هواپیمای تمام الکتریکی تک سرنشین است که نیازی نیست برای رانندگی آن، گواهینامه‌ی خلبانی تهیه کرد. استارت آپ یاد شده که Opener نام دارد، 9 سال پیش تنها طرح های مفهومی این هواپیما را منتشر کرد اما اکنون موفق شده نمونه اولیه ای تولید کند که قادر است 40 کیلومتر را با بیشینه‌ سرعت 100 کیلومتر بر ساعت طی کند. Black Fly وسیله‌ی نقلیه‌ی سبکی است که انرژی بسیار کمتری نسبت به دیگر خودرو الکتریکی مصرف میکند و باتری آن را میتوان تنهای طی مدت 25 دقیقه شارژ نمود.

با اینکه گفته شده نیازی به داشتن گواهینامه‌ی خلبانی برای یادگیری پرواز با این وسیله نقلیه نیست اما هر کاربر باید تمرینات ویژه ای برای راندن آن بگذارد. برای مثال باید بتواند پرواز 5 دقیقه ای را در شبیه ساز این وسیله نقلیه تجربه کند و هیچ اشتباهی از خود نشان ندهد. هشت موتور کوچک الکتریکی در این ماشین پرنده تعبیه شده است که میتوان آنها را با یک جوی استیک کنترل کرد. ضمن اینکه یک ویژگی به نام «به خانه برمیگردیم» در آن تعبیه شده که میتواند کاربر را به صورت خودران به محل تعیین شده انتقال دهد.

این وسیله‌ی نقلیه در کانادا به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است و موفق شده مسافتی را بدون مشکل بپیماید. Black Fly قرار است تا سال آینده در بازار ماشین های پرنده حضور داشته باشد و این شرکت قصد دارد قیمت مناسبی برای آن در نظر بگیرد تا همگی بتوانند این وسیله‌ی نقلیه را خریداری و از آن استفاده کنند. به همین دلیل انتظار میرود ماشین پرنده یاد شده، قیمتی معادل یک خودرو شاسی بلند معمولی داشته باشد.

3. Vertical Aerospace

استارت آپ ورتیکال ایرو اسپیس (Vertical Aerospace) که در بریستول انگلستان فعالیت خود را آغاز کرده است، قصد دارد خدمات بین شهری تاکسی هوایی (تاکسی پرنده) را طی چهار سال آینده در شهرهای بریتانیا ارائه دهد. این شرکت اولین گام برای طرح جسورانه خود را با ساخت و پرواز آزمایشی هواپیمای تمام الکتریکی و عمود پرواز برداشت.

استارت آپ ورتیکال ایرواسپیس در سال 2016 توسط استفن فیتزپاتریک از شرکت اوو انرژی (OVO Energy) تاسیس شد و اکنون موفق شده است که هسته اصلی کارشناسان و تکنیسین های خود را با استخدام مهندسانی از شرکت های ایرباس، بوئنگ، رولز رویس و مارتین جت پک، دارک تریس (Dark Trace) و جنرال الکتریک تکمیل کند.

طی دوازده ماه اخیر، ورتیکال ایرو اسپیس توانست با ساخت خودروی پرنده برقی عمود پرواز (eVTOL) و کسب مجوز از اداره ملی هوانوردی انگلستان، مدل آزمایشی آن را در فرودگاه کاتس ولدز شهر کیمبل در ایالت گلوسسترشایر به آسمان بفرستد. خودروی پرنده سه چرخ ورتیکال ایرو اسپیس مجهز به باتری، 4 روتور سه تیغه ای (دارا پیکربندی دو به دو) و با وزن 750 کیلوگرم است.

مدل آزمایشی ورتیکال ایرواسپیس روی شعاع پرواز و سرعت نیست، اما ایتارت آپ بریتانیایی امیدوار است که این مشخصات را در آینده ارتقا دهد. پس از پرواز موفقیت آمیز خودروی پرنده ورتیکال ایرو اسپیس به صورت آزمایشی این شرکت قصد دارد با آژانس هوانوردی و ایمنی پرواز اروپا برای بهبود مدل بعدی و کسب گواهینامه کیفیت همکاری کند؛ این برنامه بهعنوان بخشی از طرح گسترده این شرکت برای توسعه خدمات تاکسی هوایی و هواپیمای عمود پرواز برقی تا سال 2022 عمل خواهد کرد.

در همین حال ورتیکال ایرو اسپیس همچنان به بهبود فناوری برای گسترش محدوده خودروی پرنده الکتریکی عمود پرواز ادامه میدهد و قصد دارد جنبه های رانندگی خودران را برای طراحی آن در نظر بگیرد این شرکت همچنین به دنبال افزایش مسیر های خدمات تاکسی پرنده در سراسر انگلستان است و انتظار میرود که بیشینه سرعت مدل عملیاتی خودروی پرنده به 320 کیلومتر بر ساعت و شعاع آن به محد.ده ای بین 160 تا 225 کیلومتر برسد؛ با توجه به این مشخصات، پیش بینی میشود شعاع پرواز این ماشین پرنده در نهایت به میزان 800 کیلومتر به ازای هر بار شارژ برسد.

4. خودروی پرنده لیبریتی

حدود یک ماه پیش بود که لیبرتی (Liberty) ادعا کرد اولین خودروی پرنده در جهان آماده فروش شده است و این شرکت در حال مار روی فرآیند صدور گواهینامه نهایی برای ژیروکوپتر دو صندلی سه چرخه PAL-V است؛ لیبرتی اقدامات قانونی را برای تردد خودروی پرنده انجام میدهد و به زودی شاهد پرواز اولین نسخه از آن در آسمان خواهیم بود.

ظاهرا هنوز مشخصات فنی از خودروی پرنده لیبرتی منتشر نشده است و تا سال آینده نسخه تولید محدود و پیشگام PAL-V با قیمت 600،000 دلاری راهی بازار خواهد شد؛ این در حالی است که سال بعد، نسخه اسپرت خودروی پرنده لیبرتی با قمت 400 هزار دلاری برای علاقه‌مندان عرضه میشود.

البته پیش از این قیمت هایی برای مدل های این خودروی پرنده عنوان شده بود، که به نظر میرسد با افزایش روبه‌رو شده است. فناوری و مهندسی ساخت PAL-V به کمک مهندسان هلندی انجام میشود و در طراحی داخلی نیز از برندهای ایتالیایی کمک گرفته میشود. با توجه به حساسیت قطعات هواپیما و خودروهای پرنده، در ساخت خودروی پرنده لیبرتی از بهترین مواد اولیه و آخرین فناوری روز استفاده میشود که دلیل قیمت گزاف آن نیز همین موضوع است. تنها 90 دستگاه از نسخه پیشگام (pioneer) ساخته خواهد شد و 25 هزار دلار به عنوان سپرده غیرقابل بازگشت از خریداران گرفته میشود.

در جدول زمانی لیبرتی همچنین پیش بینی شده است که خریداران میتوانند 9 ماه قبل از تحویل قادر هستند سفارش خود را برای خرید خودروی پرنده PAL-V ثبت کنند. به طور مشابه، سپرده اولیه برای نسخه اسپرت لیبرتی غیرقابل استرداد است، اما با کمی کاهش به مبلغ 10 هزار دلار میرسد. رانندگی با اولین خودروی پرنده جهان منوط به داشتن گواهینامه رانندگی معمولی است، اما اگر مالک مال به پرواز با خودرو باشد باید مجوز کامل خلبانی را نیز دریافت کند.

ظاهرا هزینه اخذ این مجوز بخش از قیمت خودروی پرنده محسوب میشود. هنوز مشخص نیست که آیا خلبانان برای خرید لیبرتی تخفیف داشته باشند، چراکه آنها مطمئنا بازار هدف اولیه برای خرید خودروی پرنده PAL-V هستند. خلبانان مسائل مربوط به ایمنی هواپیماها را درک میکنند و بهتر از سایرین میتوانند قابلیت رانندگی معمولی با آن را به حالت پرواز تغییر دهند.

طبق گفته های لیبرتی، تغییر خودرو به هواپیما تقریبا بین 5 تا 10 دقیقه زمان میبرد که این مدت برای بررسی و آزمایش صرف میشود. هنگامی که خودروی پرنده لیبرتی PAL-V به هواپیما تبدیل شود، برای تیک آف به حداکثر وزن 910 کیلوگرم نیاز دارد؛ ظرفیت حمل بار و سوخت (حداکثر 100 لیتر) نیز به وزن مسافران بستگی دارد. حداکثر ارتفاع عملیاتی به 3500 متر میرسد، در حالی که خودروی پرنده میتواند با بیشینه سرعت 180 کیلومتر بر ساعت در محدوده 500 کیلومتر پرواز کند.

لبرتی برای بلند شدن از سطح زمین به 330 متر فاصله زمینی و فاصله گردش فرود حدود 30 متر نیاز دارد. در حالتی که از خودروی پرنده لیبرتی در جاده استفاده شود، PAL-V به یک سه چرخه تبدیل میشود که بسیار سرگرم کننده به نظر میرسد. طرح اصلی این خودروی پرنده در حقیقت از یک رودستر سه چرخ گرفته شده است، که با پیشرانه 99 اسب بخاری میتواند به سرعتی بالغ بر 160 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

منبع: تابناک با تو

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها