لزوم توجه به تجربیات تلخ گذشته/ نباید عسلویه دیگری ایجاد شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ازدحام صنایع در عسلویه و وضعیت آلایندگی در این منطقه،‌ گفت: در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باید تجربیات تلخ گذشته را مد نظر داشته باشیم.

لزوم توجه به تجربیات تلخ گذشته/ نباید عسلویه دیگری ایجاد شود

فرهاد قلی‌نژاد اظهار داشت: در راستای مقابله با تخلفات زیست‌محیطی در استان بوشهر تلاش و پیگیری گسترده‌ای داریم و در این راستا تاکنون بالغ بر ۱۰ پرونده قضایی تشکیل شده و این موارد را در دست پیگیری داریم.

وی در ارتباط با برگزاری تورهای گردشگری در مناطق طبیعی و حفاظت‌شده و آثار ملی استان بوشهر خاطرنشان کرد: انتظار ما از آژانس‌های مسافرتی این است که تورهای گردشگری را با هماهنگی سازمان محیط زیست برگزار کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: انتظار داریم گردشگران با هماهنگی وارد این مناطق شوند تا راهکارها و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه کنیم و در کنار این تورهای گردشگری، آموزش فرهنگ محیط زیست را نیز داشته باشیم.

وی به تلفات گسترده جانوران در راه‌ها و جاده‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بایستی با نصب تابلوهای راهنمایی و ایجاد کریدورهای عبور مسیری ایمن‌تر برای عبور حیوانات در جاده‌ها ایجاد کنیم تا شاهد کاهش تلفات باشیم.

محیط زیست میدان آزمون و خطا نیست

قلی‌نژاد با بیان اینکه با اجرای هیچ پروژه‌ای مخالفت نداریم، افزود: در اجرای پروژه‌ها مخالفتی نداریم ولی الزامات باید رعایت شود و مسائل زیست‌محیطی مد نظر قرار گیرد و شاهد بروز مشکلات پس از اجرای پروژه نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر لزوم رعایت مسائل زیست‌محیطی و ترویج این فرهنگ در جامعه بیان کرد: محیط زیست میدان آزمون و خطا نیست و نباید تجربیات تلخ گذشته تکرار شوند.

وی با تشریح مشکلات زیست‌محیطی در گتوند، زاینده‌رود و دریاچه ارومیه، تصریح کرد: نباید کاری کنیم که در دیگر مناطق کشور هم چنین مسائلی تکرار شوند و با برنامه‌ریزی مناسب و مطالعات و رعایت الزامات نسبت به اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها اقدام شود.

لزوم سازگاری با مسائل کم‌آبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به وضعیت بالای آلودگی در جنوب استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: نباید کاری کنیم که عسلویه دیگری در استان بوشهر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی از دیرباز در کشور ما وجود داشته است،‌ اضافه کرد: ایجاد صنایع آب‌بر در کویر، افزایش جمعیت در مناطق بدون آب، انتقال سرشاخه‌های آب و . . . مشکلات متعددی در کشور ایجاد کرده است.

قلی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید سازگاری مناسبی با مسائل کم‌آبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد:‌ باید در تصمیم‌گیری‌ها به مسائل مدیریت آب توجه ویژه داشته باشیم و رعایت این مسائل باعث کاهش معضلات در آینده می‌شود.

توسعه برنامه‌های آموزشی

وی با تشریح برنامه‌های محیط زیست در استان بوشهر از توسعه برنامه‌های آموزشی خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های اجرای طرح محیط‌یار در مدارس مقطع ابتدایی استان بوشهر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از برگزاری جشنواره شهروند دوست‌دار محیط زیست خبر داد و بیان کرد: در این جشنواره از ۵۰ نفر از شهروندان دوست‌دار محیط زیست تقدیر خواهد شد.

قلی‌نژاد در ادامه از اجرای طرح‌های آموزشی محله پاک و آپارتمان سبز خبر داد و گفت: کتابخانه‌های تخصصی محیط زیست در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

وی از نشست با اصناف و ارائه برنامه‌های آموزشی خبر داد و اظهار داشت: برنامه یک ساعت با محیط بان در مدارس، دوره آموزشی انسان و محیط زیست و حضور در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست از دیگر برنامه‌ها در این ایام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از راه‌اندازی دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های دشتی و دیلم خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این دو ایستگاه‌ها، در سطح استان شش ایستگاه سنجش خواهیم داشت.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها