سازمان محیط زیست: قاچاق خاک صحت ندارد

میزان فرسایش خاک در ایران، سالانه حدود 16 تن در هکتار است که با شاخص جهانی پنج تا 6تن در هکتار ، فاصله دارد. 

سازمان محیط زیست: قاچاق خاک صحت ندارد

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به ضرورت اولویت بندی تهدیدات زیست محیطی خاک اظهار داشت: بررسی های انجام شده طی هفته های اخیر نشان می دهد تمام مواردی که تحت عنوان قاچاق خاک رسانه ای شده تایید صحت نشده و عمدتا صادرات خاک صنعتی بوده که طبق قانون منعی ندارد.

مسعود تجریشی با اشاره به اینکه خاک پایه و اساس تحقق امنیت غذایی و استقرار جوامع است، گفت: متاسفانه گزارش وضعیت کمی و کیفی خاک کشور حاکی از آن است که با وجود محدودیت شدید خاک حاصلخیز (فقط 1.2 میلیون هکتار)، با انواع تهدید های زیست محیطی از جمله فرسایش و آلودگی مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، میزان فرسایش خاک در ایران، سالانه حدود 16 تن در هکتار است که با شاخص جهانی پنج تا 6تن در هکتار ، فاصله دارد.

تجریشی گفت: در واقع میزان فرسایش 8000 برابر صادرات خاک صنعتی است که ارزش افزوده تولید غذا را نیز ندارد و باید اهتمام ویژه در خصوص کاهش و رفع کامل معضل فرسایش خاک صورت گیرد چرا که از عوامل اصلی ایجاد گرد و غبار نیز است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به پیگیری های انجام شده و تصویب قوانین مربوطه در برنامه های پنجم و ماده 23 قانون احکام دائمی توسعه ای کشور کشفی در خصوص صادرات غیرمجاز خاک نداریم و اگر قاچاقی هم باشد بسیار کم و ناچیز است.

وی تاکید کرد: با نظارت ها و هماهنگی هایی که بین دستگاه های مختلف پیش آمده ، عملا راه برای متخلفین بسته است.
به گفته تجریشی، با ابلاغ قانون حفاظت از خاک ، موضوع نظارت ها دقیق تر شده و صادرات غیر مجاز به طور کامل ریشه کن خواهد شد.

تجریشی در خصوص خروج خاک از جزیره هرمز و موارد مشابه گفت: موضوع در دست بررسی بوده و طبق اظهارات جدید فعلا خاکی از هرمز صادر نمی‌شود.

وی افزود: مردم بدانند که مسئولین در بالاترین رده ها نسبت به موضوع حساس بوده و نظارت دارند و اگر موردی را به صورت مشکوک مشاهده کردند حتما با دستگاه های نظارتی و فنی در میان بگذارند.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها