طبع رازیانه چیست و مصرف آن برای چه افرادی مناسب است؟

رازیانه از گیاهان دارویی پر مصرف، با خواص فروان است. طبع رازیانه گرم و خشک است و برای گرم مزاجان ایجاد مشکل می‌کند. افراد با طبع گرم و خشک بایستی برای متعادل کردن رازیانه از عرق کاسنی استفاده نمایند.

طبع رازیانه چیست و مصرف آن برای چه افرادی مناسب است؟

با توجه به اینکه بدن افراد طبع مختلفی دارد، بایستی از مواد غذایی استفاده نمایند که دارای طبع سازگار با بدن آن‌هاست. بنابراین دانستن طبع مواد غذایی جهت مطابق کردن آن با طبع بدن، می‌تواند مفید باشد. رازیانه از گیاهان دارویی با عطر مطبوع و طعم شیرین است کاربردهای زیادی دارد اما آیا از طبع رازیانه اطلاعی دارید؟ آیا طبع رازیانه با طبع بدن شما مطابقت دارد؟ با ما همراه باشید که در این مقاله شما را با طبع رازیانه آشنا نماییم.



طبع رازیانه چیست؟

رازیانه از گیاهان دارویی است که به بدن گرما داده و گرما بخش جسم است. همچنین تری و رطوبت بدن را می‌گیرد. رازیانه برای افرادی که طبعی سرد و‌ تر دارند گزینه‌ی مناسبی است و افراد با این طبع می‌توانند به راحتی رازیانه مصرف نمایند. البته زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی برای همه افراد مضر است.
اما در مورد افرادی که طبع بدنشان گرم و خشک است باید بگوییم در مصرف رازیانه احتیاط کنند، زیرا ممکن است برای اینگونه طبع‌ها مصرف رازیانه مسائلی به همراه داشته باشد. چنانچه افراد با طبع گرم و خشک قصد مصرف رازیانه داشته باشند بایستی آن را با مصلح آن یعنی ماده غذایی دیگری که طبع گرم و خشک رازیانه را متعادل نماید، همراه کنند.



مصلح رازیانه چیست؟

ماده غذایی که بتواند با رازیانه همراه شده و طبع آن را متعادل نماید عرق دارویی به نام عرق کاسنی است. افراد با طبع گرم و خشک می‌توانند با همراه کردن رازیانه با عرق کاسنی، طبع آن را متعادل کرده و بدون نگرانی آن را مصرف کنند. همچنین رازیانه کمی دیر هضم است و برای این منظور نیز می‌توان آن را با مواد غذایی دیگر به عنوان مصلح استفاده نمود. مصلح رازیانه از این منظر عسل و سکنجبین است که مصرف آن‌ها هضم رازیانه را آسان می‌کند.


ویژگی‌های رازیانه

رازیانه از گیاهان دوساله علفی و معطر است و ارتفاع آن به ۲ متر می‌رسد. شیار‌های هم ردیف و موازی در ساقه‌های آن دیده می‌شود. برگ‌هایی نازک و مشابه نخ دارد. گل‌های رازیانه زرد رنگ بوده و در انتهای ساقه و به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. رازیانه دارای میوه‌ای کوچک به طول ۸ میلی متر و عرض ۳ میلی متر است. رازیانه طعمی شیرین و دلنشین و بویی معطر دارد.


قسمت‌های مورد استفاده رازیانه

تمام قسمت‌های گیاه رازیانه از جمله دانه، ریشه، پیاز و برگ آن قابل استفاده و خوراکی است. اما توجه داشته باشید، روغنی که از دانه‌های رازیانه به دست می‌آید، سمی بوده و سبب مشکلات تنفسی، دانه‌های پوستی و حالت تهوع می‌شود.


فواید رازیانه

رازیانه با داشتن مقادیر بالایی پتاسیم که در خود دارد باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.
رازیانه می‌تواند به خاطر خاصیت خلط آوری که دارد سرماخوردگی را درمان کند و سرفه را بهبود بخشد.
گیاه دارویی رازیانه سموم را از بدن پاک می‌کند.
رازیانه التهاب دهان را رفع می‌کند.
برگ‌های گیاه رازیانه ادرار آور بوده و باعث از بین رفتن نفخ و گاز معده می‌شود.
برگ‌های رازیانه برطرف کننده درد‌های مفاصل است.
بخاری که از جوشاندن برگ‌های این گیاه حاصل می‌شود، می‌تواند تسکین دهنده آسم و برونشیت باشد.
مصرف رازیانه طی دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادران می‌شود.
رازیانه می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

رازیانه چشم را تقویت می‌کند و حساسیت‌های مربوط به چشم را از بین می‌برد.
رازیانه قاعده آور است و مصرف رازیانه طی دوران قاعدگی به بهبود درد‌های ناشی از آن کمک می‌کند.
رازیانه مغز را تقویت می‌کند.
در صورت بروز درد آرتروز می‌توان روغن رازیانه را در محل مورد نظر مالیده و درد را از بین برد.
اگر چنانچه ریشه رازیانه جوشانده شود، می‌تواند خاصیت ملین و مسهل داشته باشد.
رازیانه حاوی هورمون زنانه است و می‌تواند باعث جلو انداختن رشد در دختر‌ها شود.
رازیانه با خاصیت ضد بلغمی خود در از بین بردن کیست‌های زیر چشمی بسیار مفید است.

ریشه گیاه رازیانه دارای مقدار زیادی کومارین است. این ماده خاصیت رقیق کنندگی خون دارد و در افرادی که به تصلب شرائین یا مسدود شدن رگ‌ها مبتلا هستند استفاده از جوشانده ریشه گیاه رازیانه می‌تواند اثر بخش باشد.
پیاز رازیانه حاوی مواد مغذی مفیدی از جمله مواد معدنی، ویتامین C ، ویتامینB۳ و فیبر است. همچنین در پیاز رازیانه مقادیر بالایی منگنز، پتاسیم، آهن، منیزیوم، کلسیم وجود دارد. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه آن را به پیازی مفید به عنوان ضد باکتری بودن تبدیل کرده است.
همچنین پیاز رازیانه گزینه مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.
قابل ذکر است که پیاز رازیانه با توجه به میزان فیبر بالایی که دارد کلسترول بدن را کاهش می‌دهد و پیشگیری کننده سرطان روده است.
دم کرده برگ رازیانه اعصاب را تقویت نموده و به هضم غذا سرعت می‌بخشد.

طریقه دم کردن رازیانه

ابتدا میزان یک قاشق چایخوری از رازیانه را به خوبی می‌کوبیم، سپس آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه می‌دهیم به مدت ۱۰ دقیقه بماند و دم بکشد.

دم کردن برگ رازیانه

به میزان ۳۰ گرم از برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش ریخته و مانند روش قبل برای مدت ۱۰ دقیقه دم می‌نماییم.


حرف آخر

همانطور که گفته شد طبع رازیانه گرم است. همچنین با داشتن هورمون زنانه مهم استروژن اثرات بسزایی بر شفافیت و شادابی پوست داشته و لکه‌های پوستی را از بین می‌برد. رازیانه همچنین می‌تواند چین و چروک پوست خانم‌ها را از بین برده و به جوانی چهره زنان تداوم بخشد.

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • من
    4

    نویسنده محترم لطفاً یکبار متن رو بخونید خداوکیلی مثل اینکه تو عالم هپروت بودین!!!

  • ناشناس
    3

    سلام من ماه هاست که دارم دمنده رازیانه می‌خورم طبعم سرد ومرطوب هست بسیار مفید بوده برای بدنم وب کلی طبعم فراموش شده اطلاعات جامع مفید بود ممنونم

  • ناشناس
    0

    رازیانه برای من معجزه کرده.طبع سردم رو که باعث شده بود معدم هم سرد بشه با مصرف رازیانه والبته صبحها عسل واب گرم ،اصلاح کنم وخودم باورم نمیشه

  • ناشناس
    1

    من طبع سرد وتر دارم و گرفته گی عضله دارم ودردهای شدیدی دارم هیچ غذای سردی را نمی توانم بخورم آیا می توانم از رازیانه استفاده کنم وچطور مصرف کنم

  • ناشناس
    0

    واقعا بی تردید برای افراد بلغمی معجزه می‌کنه من تجربه داشتم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها