جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبر فوری:

طبق مصوبه شورای رقابت، در سایپا باید تخته شود/ خریداران سایپا هزینه سرمایه‌گذاری مدیران را در جاهای دیگر می‌پردازند

رییس سابق شورای رقابت می‌گوید: با کمک مصوبه قبلی شورای رقابت و توان اجرای این شورا شرکت سایپا باید در آن تخته و مدیران آن جریمه شوند.

طبق مصوبه شورای رقابت، در سایپا باید تخته شود/ خریداران سایپا هزینه سرمایه‌گذاری مدیران را در جاهای دیگر می‌پردازند

جمشید پژویان در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در واکنش به افزایش قیمت پراید و محصولات شرکت سایپا گفت: پرایدی که پنج میلیون تومان هم ارزش ندارد معلوم نیست با چه مجوزی به چهل میلیون تومان رسیده است؟

وی با اشاره به قدرت شورای رقابت برای رسیدگی به این موضوع گفت: شورای رقابت به عنوان یک شورای مستقل ابزار قوی در دست دارد که به راحتی و با کمک دستورالعمل و مصوبه های قیمت گذاری می تواند متخلفین را به راحتی جریمه و برای اجرا به شورای احکام بفرستند، وقتی شرکت سایپا به مصوبه شورای رقابت اهمیت نداده است شورای رقابت باید سریع در سایپا را ببند و آن را تعطیل کند حتی دستور بدهد که مدیرعامل یا مدیر فروش طبق مصوبه جریمه و تنبیه شوند و سریع هم باید این حکم را اجرایی کند.

رییس سابق شورای رقابت ضمن اظهار تاسف از تعلل شورای کنونی در ورود به تخلف خودرو سازان، گفت: معلوم نیست به چه علت شورای رقابت آن قاطعیت لازم را ندارد درصورتیکه این توان را دارد که از مصوبات قانونی که هم از مجلس شورای اسلامی و هم تشخیص مصلحت نظام مجوز دارد، استفاده کرده و قوانین خود را اجرایی کند.

وی افزود: سایپا خودسرانه اتومبیل پنج میلیون تومانی را چهل میلیون تومان قیمت گذاری کرده است که بسیار جای تامل دارد، البته با توجه به افزایش تورم و افزایش قیمتهای مواد اولیه نمی توان قیمتها را به چندسال قبل برگرداند ولی چهل میلیون تومان هم بسیار غیرعادی است.

دبیر اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام راه حل تنظیم قیمت و کیفیت خودروهای داخلی را کاهش تعرفه های ورود خودوهای خارجی از سوی دولت دانست و گفت: با تعیین مناسب تعرفه ها از سوی دولت شاید برخی از خودروسازان خارجی در داخل ایران سرمایه گذاری کنند و این انحصار از بین برود و یک رقابت هم چه از جهت قیمت و چه از نظر کیفیت ایجاد شود.

پژویان هزینه ها و قیمتهای محصولات سایپا و خودروسازان داخلی را غیر واقعی دانست و افزود: یک بخش عمده هزینه ای که خودروسازان برروی قیمتهای خودرو خود اعمال می کنند هزینه ای که نباید خریداران بپردازند، بعضی از این هزینه های اضافی هزینه سرمایه گذاری آقایان در جاهای دیگر است که این هزینه را جزو قیمت تولید خودرو می‌آورند و خریداران باید جای آنها هزینه کنند.

رییس سابق شورای رقابت با اشاره به مصوبات قبلی این شورا گفت: ما در سال 92 یک مصوبه و دستورالعمل دایم و مادام العمری تصویب کردیم که براساس آن و طبق تورم بخشی اعلام شده بانک مرکزی و کیفیت خودرو برطبق شاخص سازمان استاندارد، فرمول اصلی قیمت گذاری خودرو تعیین می‌شد ضمن اینکه طبق این فرمول و مصوبه خودروسازی قیمت را بیشتر اعلام می‌کرد شورای رقابت توان تنبیه و اجرای احکام را دارد.

پژویان در پایان سخنان خود شورای رقابت را یک شورای فرا قوه ای معرفی کرد و اظهار داشت: این شورا کاملا مستقل و فراقوه ای است و هیچ قوایی نمی تواند در کار آن دخالت کند، مصوبات شورا کاملا اجرایی و بالاتر از حکم قاضی است لذا باید برای اثرگذاری بیشتر در جامعه و حوزه خودرو از این مصوبات بدون هیچ واهمه ای استفاده کند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    تنها راه نجات خودرو سازی ایران واگذاری خودروسازی های دولتی به بخش خصوصی و آزاد سازی واردات خودرو است.

  • عادی
    0

    والا باید درشو تخته کنند فقط جون مردم می گیره

  • علی شوفر
    0

    الان فقط سایپا تخلف کرده؟ چرا کسی به داد مشتریان ایران خودرو نمی رسد؟

  • علی
    0

    این همه غلط املایی چیه.... عجب خبرگزاریه..... متاسفم!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها