قاچاق به تراکتور هم رسید!/ ۵میلیون می‌گیرند، تراکتور از مرز رد می‌کنند

افزایش نرخ و چند نرخی شدن آن از دلایلی است که کارشناسان برای افزایش قاچاق مطرح می کنند.

قاچاق به تراکتور هم رسید!/ ۵میلیون می‌گیرند، تراکتور از مرز رد می‌کنند

فرقی نمی کند کالا چه باشد محصول کشاورزی یا تراکتور کافیست آن سوی مرزها مشتری داشته باشد تا دلالان در تکاپوی خرید آن بیفتند و کسانی را برای رد کردن آن از مرز استخدام کنند.


قاچاق در کشاورزی اتفاق تازه ای نیست، افزایش نرخ دلار بازار آن را داغ کرده است، اما فروش ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور اتفاق تازه ای است که سودجویان به سراغ آن رفته اند. امری که به شدت فعالان بخش کشاورزی را نگران کرده است. به گفته آن ها برای سودجویان فرقی نمی کند تراکتور نو باشد یا دست دوم یا حتی اسقاطی و از رده خارج، قاچاق آن برایشان خوب می صرفد.

یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه کشاورزی که نخواست نامش فاش شود در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: سودجویان دلالانی را در استان ها استخدام کرده اند که اقدام به مراجعه به مزارع و خرید تراکتور دست دوم یا نو می کنند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از کشاورزان را تشویق به خرید تراکتور با تسهیلات بانکی می کنند و با پرداخت مبالغ قابل توجه آن را از کشاورزان خریداری و اقدام به قاچاق می کنند.

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به تسهیلات پرداختی قابل توجه با سود بانکی پایین برای خرید تراکتور، اظهار کرد: هم اکنون به کشاورزان تسهیلات خرید تراکتور با سود 15 درصد و در مناطق مرزی با سود 4 تا 8 درصد می دهند که مدت بازپرداخت آن بیش از 7 سال است.

به گفته وی؛ قیمت تراکتور برای کشاورزان حدود 135 میلیون تومان تمام می شود که در آن سوی مرزها بیش از 220 میلیون تومان فروخته می شود.

این فعال حوزه کشاورزی افزود: سوجویان با پرداخت 5 میلیون تومان به راه بلدهای حاضر در مرز تراکتورها را به اربیل عراق قاچاق و سودهای کلان بی زحمت را نصیب خود می کنند.

بر اساس این گزارش؛ نوسازی ناوگان کشاورزی قدم مهم حرکت از کشاورزی سنتی به صنعتی است، امری که موجب افزایش بهره وری و کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی می شود و تضمین کننده تداوم امنیت غذایی در شرایط خشکسالی کشور است.

منبع: اقتصاد آنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سلام
    0

    چه خبره پس مرزبانی چه کار میکنه فرض کنید موضوع برعکس باشه یعنی از آنطرف دلالان پول بدن سلاح‌های جنگی بیاد ایران آقایان مسئله بزرگی است که نیازی به هوشیاری دارد

  • تمشکال
    0

    دلالان ریشه در بالا دارندپول هایی که از طریق قاچاق چه گوسفند و یا تراکتور و چیزهای دیگر به جیب عده ای می رود از مظاهر ( پولشویی) تلقی می شود آنانیکه که انکار می کردند در ایران پولشویی نیست و اگر کسی می گوید باید مدارک ارائه کند حالا می توانند ( پولشویی)را از رسانه های ما دنبال کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها