علائم سادیسم چیست؟

سادیسم یک اختلال روانی است که در آن فرد از آزار و اذیت رساندن به دیگران لذت می‌برد. علائم سادیسم معمولا حول همین محور هستند و فرد با آگاهی و به عمد به آسیب رساندن اقدام می‌کند.

علائم سادیسم چیست؟

افرادی که به اختلال شخصیتی سادیسم مبتلا هستند، معمولا از دیدن رنج دیگران لذت می‌برند. آن‌ها ممکن است اطرافیان خود را تحقیر کرده و فریب بدهند یا به تمسخر آن‌ها بپردازند و از این کار سرخوش شوند. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که با علائم سادیسم روبرو هستیم؟ چه چیزی باعث می‌شود که این افراد چنین رفتار کنند؟ این مقاله به شما درباره علل، نشانه‌ها و درمان این اختلال شخصیتی می‌گوید.

علائم سادیسم چیست؟

همانطور که گفته شد فرد مبتلا به سادیسم، از اینکه دیگری را آزار دهد لذت می‌برد. اما آیا همین یک نشانه برای تشخیص سادیسم کافیست؟ بسیار دیده می‌شود که روزانه به فردی برچسب سادیستیک زده می‌شود. اما واقعا چطور می‌توان از علائم سادیسم مطمئن شد؟
مهم‌ترین ویژگی رفتاری افراد سادیستیک، رفتار ظالمانه و بی رحمانه آنهاست. آنها از تحمیل درد به کسانی که فکر می‌کنند ضعیف‌تر و پایین‌تر هستند، لذت می‌برند.
دیدن اینکه کسی از درد به خود می‌پیچد، به نظر برای افراد مبتلا به سادیسم سرگرم کننده می‌رسد. گا‌ها آن‌ها حتی برای ایجاد درد و رنج در افراد یا حیوانات خودشان اقدام می‌کنند.
یکی از علائم سادیسم دروغ گویی است. فرد مبتلا به سادیسم، بی شرمانه دروغ می‌گوید، مردم را فریب می‌دهد و مرتکب جرم می‌شود تا دیگران را آزار دهد. آن‌ها حتی با کسانی که دوستشان دارند نیز این چنین رفتار می‌کنند.
به نظر می‌رسد خشونت، سلاح، قتل و روش‌های شکنجه برای این افراد جذاب است.
آن‌ها دوست دارند بر دیگران مسلط شده و محدودیت‌هایی برای آن‌ها اعمال کنند. تمایل زیادی در تحقیر دیگران در افراد سادیستیک دیده می‌شود.
آن‌ها نیاز شدیدی به کنترل مردم دارند. این افراد به عمد بر سر زیردستان خود و یا اعضای خانواده‌شان فریاد می‌زنند تا آن‌ها را بترسانند.

فرد دارای علائم سادیسم، شادی را از درد روانی یا فیزیکی افراد دیگر به دست می‌آورد.
در سادیسم جنسی فرد به رابطه جنسی خشن علاقه‌مند است و شریک خود را برای رسیدن به لذت شکنجه می‌دهد. آن‌ها حتی ممکن است به طور همزمان با چند نفر در رابطه باشند.
آن‌ها همیشه می‌خواهند در راس قدرت باشند. اگر کار‌ها به خواستشان پیش نرود، ممکن است خشن و مهاجم شوند.
چه در خانه و چه در محل کار، دوست دارند قوانین سخت گیرانه‌ای وضع کنند و اطمینان حاصل کنند که همه از آن‌ها پیروی می‌کنند.
نیاز به تسلط بر دیگران ناشی از عدم تحمل و نفرت نسبت به افراد ضعیف است. آنها بر این باورند که می‌توانند اهمیت خود را با پایین آوردن دیگران یا ایجاد حس حقارت در آن‌ها تثبیت کنند.


توضیحات بیشتر در رابطه با سادیسم

واژه سادیسم یا سادیستیک از یک اشراف زاده فرانسوی به نام مارک د. سادِ، گرفته شده است. او فیلسوف و نویسنده فرانسوی بود که رمان‌های شهوانی بسیاری می‌نوشت. نوشته‌های او سرشار از خشونت بود و به آزادی جنسی نامحدود معتقد بود. او بسیاری از مردان و زنان را شکنجه داد و به همین علت دستگیر شد. در نهایت او را دیوانه اعلام کردند.


تنها دیدن یک انسان و یا حتی حیوان درحال رنج باعث می‌شود ما به عنوان یک انسان احساس بدی پیدا کنیم. اما اختلال شخصیتی سادیسم افراد را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد که او برای لذت و شادی دیگران را دچار رنج می‌کند. فرد سادیستیک ممکن است دست به رفتار‌های خشونت آمیز و توهین آمیز بزند.


علل بوجود آمدن علائم سادیسم

اختلال سادیسم یک بیماری غیرمعمول است و بنابراین علل خاصی را نمی‌توان برای آن برشمرد. مسائل حل نشده مربوط به دوران کودکی یا بدرفتاری‌های شدید در حق کودک می‌تواند اصلی‌ترین عامل پیدایش علائم سادیسم در افراد باشد. البته عوامل بیولوژیکی نیز بی تاثیر نیستند.
احساس شدید عدم امنیت می‌تواند دلیل دیگر بروز اختلال سادیسم باشد. اگر فردی که بسیار به یک کودک نزدیک است به طور مداوم از او سواستفاده کند یا او را آزار دهد تاثیر روانی منفی بزرگی بر او می‌گذارد. کودک ممکن است در بزرگسالی به سادیسم مبتلا شود. با این حال دیده شده کودکانی که در خانواده‌ای خوب رشد کرده‌اند نیز علائم سادیسم را از خود نشان داده‌اند.



درمان سادیسم

درمان اختلال سادیسم، بسیار گسترده است و ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد. درمان گروهی، درمان خانوادگی و مشاوره می‌تواند موثر باشد. مشارکت دوستان و خانواده بسیار حائز اهمیت است. امروزه درمان سادیسم با کمک روان درمانی و طب سنتی نیز امکان پذیر است. اکثر افراد سادیستیک واقعا نیاز به کمک حرفه‌ای را احساس نمی‌کنند و همین باعث سخت‌تر شدن درمان می‌شود.

سخن آخر
بسیار مهم است که درک کنیم یک بیمار روانی و یک سادیستیک گا‌ها علائم مشابهی را از خود بروز می‌دهند، اما تفاوت اصلی میان این دو این است که یک بیمار روانی متوجه نمی‌شود که موجب آزار به دیگری می‌شود، اما یک بیمار سادیستیک با علم به این موضوع و به عمد اقدام به آزار و اذیت می‌کند. افرادی که علائم سادیسم را از خود نشان می‌دهند باید تحت درمان تخصصی قرار بگیرند. فاصله گرفتن از آن‌ها از روی ترس مسئله‌ی اصلی را حل نمی‌کند. این اختلال نیاز به درمان دارد.

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • +=+
    0

    چجوری درمان شم.......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها