مهاجران افغانستانی از داشتن کارت عابر بانک محروم هستند/ چرا بانک مرکزی زمینه تخلف را برای مهاجران فراهم می‌کند

عدم دریافت خدمات الکترونیک بانکی از محدودیت‌های مهاجرین افغانستانی در ایران؛ فرصت‌هایی که می‌سوزد.

مهاجران افغانستانی از داشتن کارت عابر بانک محروم هستند/ چرا بانک مرکزی زمینه تخلف را برای مهاجران فراهم می‌کند

سیدمحمدرضا هاشمی؛ خبر فوری ؛ عدم دریافت خدمات الکترونیک بانکی یکی از محدودیت‌هایی است که مهاجرین افغانستانی در ایران با آن مواجه هستند.

قوانین بانک مرکزی ایران حق داشتن خدمات الکترونیک برای این دسته از افراد را قائل نشده و مطابق دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان خارجی مصوب سال 1390 این بانک، اتباع خارجی دارای کارت آمایش نمی‌توانند خدمات الکترونیک بانکی مثل کارت عابر بانک دریافت کنند؛ هرچند آنهایی که دارای پاسپورت هستند، اوضاع خوبی در دریافت خدمات شهروندی دارند. این در حالی است که به باور آگاهان اقتصادی، عدم ارائه خدمات الکترونیک بانکی به مهاجرین، ایران از مزیت‌ها و فواید گردش حساب مالی و درآمد مهاجرین محروم می‌سازد و زمینه‌های سوءاستفاده را فراهم می‌کند.

آن‌چه در زیر می‌خوانید، گزارشی است که در راستای پیگیری سوژه ثبت شده در سامانه «فارس من» با عنوان «چرا من حق ندارم از کارت بانکی استفاده کنم!»، توسط خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تهیه شده است.

اکثر مهاجران در ایران مشغول به کار هستند و ماهیانه درآمد نسبتا مناسبی دریافت می کنند. خیلی از آنها در ایران تشکیل خانواده داده اند و مخارج نسبتا بالایی هم دارند. مطابق اعلام سازمان آمار ایران در سال 95 تعداد بعد خانواری خانواده های افغانستانی 5 نفر بوده است یعنی به طور متوسط هر خانوار 3 فرزند داشته است. اگر تنها یکی از این فرزندان به همراه پدر خانواده شاغل باشند و میانگین هر کدام 1 میلیون تومان دریافت کنند. گردش ماهانه هر خانوار حدود 2 میلیون تومان است. اگر کل خانوارهای مهاجران در ایران را 500 هزار نفر در نظر بگیریم گردش مالی مهاجران در ایران 12000 میلیارد تومان در سال می شود، مبلغی که از شبکه بانکی ایران خارج بوده است یعنی یا به صورت نقدی و یا به صورت استفاده کردن از حساب شخص ایرانی در حال چرخش است.

دادن خدمات بانکداری مناسب به مهاجران، منافع زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت. چند مورد از این مزایا در این گزارش ذکر شد. در مجموع، اصلاح قوانین خدمات بانکی مربوط به اتباع خارجی در راستای اعطای خدمات الکترونیک به آنها، این مزایا را دارد:
الف- گردش مالی نادیده گرفته‌ای را برای بانک‌ها فعال می‌کند.
ب- اشراف اطلاعاتی روی تراکنش‌ها، مبدا و مقصد معاملات اتباع خارجی را ایجاد می‌کند.
ج- ارائه این خدمت به مهاجران امری انسانی به حساب می‌آید زیرا در دنیای کنونی زندگی بدون داشتن کارت بانکی امری پیچیده و آزار دهنده است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها