حکم حبس و شلاق برای ۵ صراف متخلف بازار ارز

احکام ۵ صرافی متخلفی که موجب افزایش قیمت ارز و کالا‌های اساسی شده بودند، از سوی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی صادر شد.

حکم حبس و شلاق برای ۵ صراف متخلف بازار ارز

از سوی شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به ریاست «قاضی مسعودی مقام»، احکام «احسان صفوی امیر» فرزند محمد، «بهزاد بهرامی» فرزند احمد، «سید مازن قاینی» فرزند سید جواد، «مجید انصاری» فرزند عظیم و «پیمان ارغوانی» فرزند محمود، ۵ صرافی که با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارز‌های مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده و با این اقدامشان موجب افزایش قیمت ارز و کالا‌های اساسی گردیده بودند، صادر شد که به شرح ذیل است:

«احسان صفوی» امیر فرزند محمد و شرکت صرافی تضامنی احسان صفوی امیر و شرکاء با نمایندگی مهدی علی پوریان فرزند علی اصغر به «اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۴۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۹۰ دلار به طور صوری با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ ۲ میلیارد ریال»، محکوم شناخته شدند. براساس این حکم، متهم احسان صفوی امیر به تحمل «۱۰ سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ دو میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی احسان صفوی امیر و شریک به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۸ میلیارد ریال معادل ۴ برابر مبلغ تحصیل شده توسط احسان صفوی امیر در حق دولت محکوم شده‌اند».

مطابق احکام صادره «بهزاد بهرامی» فرزند احمد و شرکت صرافی تضامنی بهزاد بهرامی و شرکاء با نمایندگی حمیدرضا صفری فرزند هدایت اله به «اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۳۹ میلیون و ۹۰ هزار و ۸۵۰ دلار به طور صوری با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ ۲ میلیارد ریال، محکوم شناخته شدند». براساس این حکم، متهم بهزاد بهرامی به «تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ ۲ میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی بهزاد بهرامی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۸ میلیارد ریال معادل ۴ برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم بهزاد بهرامی در حق دولت محکوم شده‌اند».

«سید مازن قاینی» فرزند سید جواد و شرکت صرافی تضامنی قاینی با نمایندگی سید مصطفی قاینی فرزند سید مازن به «اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ سی میلیون دلار به طور صوری با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ چهارصد میلیون ریال، محکوم شناخته شدند». براساس حکم صادره، «متهم سید مازن قاینی به تحمل ۹ سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی قاینی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال معادل ۴ برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم سید مازن قاینی در حق دولت محکوم شده‌اند».

«مجید انصاری» پیر سرائی فرزند عظیم و شرکت صرافی تضامنی مجید انصاری و شریک (صرافی ایران زمین) با نمایندگی مریم انصاری پیر سرائی فرزند مجید به اتهام مشارکت در «اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۲۴ میلیون و ۵۹۰ هزار و چهارصد و پنجاه دلار به طور صوری با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ ۳ میلیارد ریال، محکوم شناخته شدند». براساس حکم صادره، «متهم مجید انصاری پیر سرائی به تحمل ۹ سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ ۳ میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی مجید انصاری و شریک (صرافی ایران زمین) به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال معادل ۴ برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم مجید انصاری پیرسرائی در حق دولت محکوم شده‌اند».

«پیمان ارغوانی» فرزند محمود و شرکت صرافی تضامنی ارغوانی و شرکاء با نمایندگی قانونی محمود ارغوانی فرزند اسماعیل به «اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۸۴ دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، محکوم شناخته شدند». براساس حکم صادره، «متهم پیمان ارغوانی به تحمل هفت سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی محمود ارغوانی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۶ میلیارد ریال معادل ۴ برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم پیمان ارغوانی در حق دولت محکوم شده‌اند».

بر اساس این گزارش، احکام صادره قطعی است و دادگاه به استناد بند ۶ ماده ۱ مقررات ناظر به عملیات ارزی صرافی‌ها مصوب ۱۳۹۳ و بند ج. ماده ۱۱ و بند الف. ماده ۴۲ قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱ و ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها و بند ج. ماده ۲۰ و تبصره ۱ ماده ۲۳ و مواد ۲۱ و ۱۲۵ و ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ و بند الف. ماده ۱ و تبصره ۱ ذیل آن و قسمت اخیر ماده ۲ و تبصره‌های ۲ و ۴ و ۶ ذیل آن از قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۶۹ و مواد ۵ و ۱۰ آیین نامه اجرایی نحوه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۹۷، به صدور رای برای این صرافان متخلف مبادرت ورزیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها