بلوغ دختران و هر آنچه والدین باید در مورد آن بدانند

دختران در دوران بلوغ با تغییرات هورمون های بدن دچار تغییرات روحی و جسمی مانند رشد موهای زائد یا شروع قاعدگی می شوند و والدین نقش بسیار مهمی در این دوران دارند.

بلوغ دختران و هر آنچه والدین باید در مورد آن بدانند

معمولا ورود به دوران نوجوانی با تحولات جسمی و روحی فرزندانمان همراه است که ممکن است برخی از آنها به چشم نیاید..دوران بلوغ دختران باید با آگاهی و اموزش والدین همراه باشد.


بلوغ چیست؟ تقریباً تمام سیستم های اندامی بدن انسان پس از تولد رشد کرده و پیشرفت می کنند با این حال, سیستم تولید مثل برای چندین سال غیرفعال باقی می ماند.در حالی که خواب است, مغز مقادیر بسیار کمی از هورمون های تولیدمثلی را ترشح می کند و مانع از وقوع هر گونه رشد جنسی می شود.

زمانی که دختران به سن حدوداً 10 سالگی می رسند, چنانچه پیش از این در بخش سلامت نمناک گفته شده است هورمون های باروری توسط مغز ترشح می شوند و دستگاه تناسلی را فعال می کنند تا آن را برای عملکرد در بزرگ سالز آماده کنند.این افزایش عموماً به شروع بلوغ ارجاع داده می شود و منجر به آغاز زندگی جنسی در بزرگسالان می شود. هورمون های محرک فولیکولی (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) غالب هستند.

میزان این هورمون ها به تدریج از سنین باروری و پس از آن افزایش می یابد.بلوغ به طور کلی سرآغاز دوران بزرگسالی است, اما این دو چیز یک سان نیستند.نوجوانی خود را می توان به عنوان دوره بین شروع ترشح هورمون های جنسی تا رسیدن به رشد کامل بزرگسالان تعریف کرد.بلوغ اولین دوران بزرگسالی محسوب می شود و زمانی کامل می شود که دختران اولین دوره قاعدگی خود و پسران اولین انزال خود را تجربه کنند.

مراحل بلوغ در دختران :

1. رشد سینه:

این اولین نشانه قابل توجه بلوغ در دختران است. ساختارهای درونی پستان تحت تاثیر هورمون های استروژن و پروژسترونقرار می گیرند. سپس هورمون های رشد و گلوکوکورتیکوئیدها رشد شبکه را در پستان کامل می کنند, در حالی که بافت چربی و فیبری, پستان را بزرگ تر می کنند. توسعه پستان معمولاً در تمام سنین باروری انجام می شود.با این حال, تغییرات جزئی در هر سیکل قاعدگی رخ می دهد و سینه ها در دوران بارداری به طور چشمگیری تغییر می کنند.

2. رشد موی زائد:

مو شروع به رشد و تکثیر در اطراف ناحیه حنجره و زیر بغل می کند. غدد عرق و چربی هم به ویژه در منطقه گواتر شکل می گیرند. آندروژن ها که دسته ای از هورمون های تستوسترون هستند، توسط تخمدان ها ترشح می شوند و موجب این تغییرات می شوند. این ترکیبات همچنین محرک جنسی در مردان و زنان را تحریک می کنند. زنان نسبت به مردان آندروژن نسبتاً کمی ترشح می کنند.

3. قاعدگی :

اولین دوره قاعدگی, پایان بلوغ را نشان می دهد. میانگین سن قاعدگی در طی دهه گذشته در کشورهای غربی کاهش یافته است و در حال حاضر حدود 12 سال است. تصور می شود که این به خاطر بهبود تغذیه است.

کسب اولین قاعدگی به این معنی نیست که یک دختر بارور می شود، چون اولین سیکل قاعدگی احتمالاً منجر به رهاسازی یک تخمک نمی شود (تخمک گذاری). تخمک گذاری به طور معمول در حدود یک سال پس از شروع قاعدگی رخ می دهد.

پروژسترون و استروژن:

پروژسترون و استروژن هورمون های مهمی در توسعه عملکرد تولیدمثلی بزرگسالان هستند. سطوح هر دو هورمون در زمان بلوغ به طور معنی داری افزایش می یابد و منجر به تغییرات زیادی در بدن می شود.

پروژسترون عمدتاً بر رحم تاثیر می گذارد تا آن را در نیمه دوم سیکل قاعدگی آماده کند.رحم را سفت می کند تا آماده شود و تخمک گذاری کند.اگر باروری رخ ندهد, این پوشش را می شکند و به صورت خونریزی قاعدگی بیرون می رود.

قاعدگی و تغییرات هورمونی بدن دختران در بلوغ

استروژن بیشتر تغییرات مربوط به بلوغ را تحریک می کند.یکی از اثرات استروژن تغییر اندام های جنسی زنان از کودکی به بزرگ سالی است. رشد تخمدان ها, لوله های رحمی, رحم و واژن را تحریک می کند. دستگاه تناسلی خارجی شامل لب های فرج نیز افزایش می یابد.

استروژن نیز مسئول رشد سینه ها هستند. یک سیستم گسترده توسعه یافته و چربی اضافی در این ناحیه رسوب می کند. توانایی تولید شیر نیز در نتیجه تاثیر استروژن رخ می دهد.جذب دوباره استخوان توسط استروژن مهار می شود.

این منجر به رشد استخوان شده است به طوری که رشد قد دخترها به مدت چند سال سریع تر است. با این حال، استروژن باعث می شود که رشد استخوان های دختران قبل از مردان متوقف شود بنابراین زنان به طور کلی کوتاه تر هستند.

استروژن رسوب بافت چربی را افزایش می دهد، به طوری که زنان درصد بالاتری از چربی بدن را نسبت به مردان دارند.چربی به ویژه در مفصل ران، باسن، کفل و سینه ها ته نشین می شود.این حالت ساعت شنی هیکل زنانه را تولید می کند. پوست همچنین در دخترها ضخیم تر می شود، اگر چه نازک تر، نرم تر و گرم تر از مردانی است که در سنین مشابه هستند.

تغییرات روان شناختی در دوران بلوغ:

در طول دوره بلوغ و بزرگسالی، جوانان از تفکر عینی به تفکر انتزاعی بزرگسالان دور می شوند.تفکر عینی زمانی رخ می دهد که اشیا باید "چیزها" یا "ایده هایی" برای حل مساله باشند.در مقابل تفکر انتزاعی توانایی استفاده از نمادهای درونی و یا تصاویر برای نشان دادن واقعیت است. بنابراین جوانان قادر به حرکت از تفکر به لحاظ نظری در مورد آینده، و ارزیابی پیامدهای چندگانه زمانی هستند که با یک مشکل مواجه هستند.

بلوغ زودرس:

در مراحل اولیه بلوغ، تفکر عینی هنوز غالب است، اما مفاهیم اخلاقی اولیه شروع به ظاهر شدن می کنند. گرایش جنسی نیز ممکن است در این مرحله افزایش یابد.


بلوغ میانه:

در بلوغ میانه، تفکر انتزاعی برجسته تر می شود. بسیاری از جوانان در این مرحله هنوز حس "شکست ناپذیری" شبیه به دوران کودکی را دارند. قانون هنوز به طور کلی به عنوان یک راهنمای به سمت راست شناخته می شود و اخلاق آن مورد سوال قرار نمی گیرد. ایدئولوژی ملتهب نیز ممکن است شروع به رشد کند، به عنوان مثال به شکل دیدگاه های مذهبی یا سیاسی.

بلوغ دیر:

بلوغ دیر رس، توسعه تفکر انتزاعی پیچیده و شناسایی تفاوت های بین قانون و اخلاق وجود دارد که منجر به پرسش از قانون و چهره های معتبر می شود. هویت شخصی نیز بیشتر توسعه می یابد.

بلوغ زود رس

بلوغ زودرس می تواند در نتیجه اختلالات سیستم عصبی مرکزی رخ دهد که هورمون آزاد شونده گنادوتروپین(GnRH) را مختل می کند، یا می تواند مستقل از ترشح GnRH باشد.ظهور بلوغ قبل از سن 8 سالگی به طور کلی بلوغ زودرس در دختران را تعریف می کند. این بیماری شامل تغییرات فیزیکی زود هنگام بلوغ و نیز رشد سریع و رشد استخوان است و این می تواند نهایتاً منجر به یک فرد بزرگ سال کوتاه قد شود، چون رشد استخوان ها متوقف شدند.

بلوغ دیر رس:

هنگامی که علایم اولیه رشد جنسی ثانویه در سن 13 سالگی در دختران وجود ندارد، گفته می شود بلوغ به تعویق افتاده است. بلوغ می تواند با تعدادی از عوامل مختلف از جمله تغذیه ناکافی، بیماری های مزمن، سطوح شدید استرس و مشکلات تعامل بین مغز و سیستم تناسلی به تاخیر بیافتد.

منبع: نمناک

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها