کوثری در گفت و گو با خبرفوری مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای برهم خوردن روابط ایران و عراق فایده‎ای ندارد/ برای دور زدن تحریم‎ها کارهای لازم را انجام می‎دهیم

نماینده سابق مجلس گفت: رویکرد آمریکایی‎ها در جهت تخریب روابط ایران و عراق قطعا باتوجه به محبوبیت ایران در منطقه هیچ دستاوردی برای این کشور نخواهد داشت.

تلاش آمریکا برای برهم خوردن روابط ایران و عراق فایده‎ای ندارد/ برای دور زدن تحریم‎ها کارهای لازم را انجام می‎دهیم

فاطمه علی‎اصغری- مایک پمپئو وزیرخاجه آمریکا در جریان سفری که روزهای گذشته به عراق داشت بر ضرورت همکاری میان مقامات عراقی و آمریکایی و اعمال تحریم‎های جدید علیه ایران تاکید کرد، اما این بارهم اظهارات عادل المهدی نخست وزیر عراق برای حفظ روابط متقابل ایران و عراق، مطالبات آمریکایی‎ها برای حصر ایران در منطقه خاورمیانه را با شکست روبه رو کرد اما سوال مهم و اساسی این است که عراقی‎ها و سایر کشورهای همسایه تا چه زمانی در برابر فشارهای آمریکا دوام خواهند آورد ؟ آیا در خطر بودن منافع ملی آنها موجبات دوری از ایران را برای آنها فراهم می‎کند یا بازهم ترجیح خواهند داد در جهت استمرار روابط خود با ایران تاکید داشته باشند.

در شرایط فعلی کلاف سردرگمی برای کشورهای منطقه و حتی جهان در راستای برقراری ارتباط با ایران به وجود آمده است که آمریکا در آن نقش محوری را ایفا می‎کند، از این رو قطعا در این وضعیت اتخاذ تدابیر و استراتژی‎های موثر از سوی ایران بسیار کارگشا خواهد بود چراکه قطعا بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق قطعا امنیت و ثبات خود را مدیون ایران هستند و به ادامه این وضعیت نیز نیازمندند.

***

اسماعیل کوثری نماینده سابق مجلس و جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری از وضعیت روابط ایران و عراق باتوجه به افزایش فشارهای آمریکا برای کمرنگ کردن این رابطه سخن گفت.

وی اظهار کرد: روابط میان ایران و عراق از دو رویکرد قابل بررسی است ابتدا در دوران صدام حسین و پس از آن در زمان پایان حضور رژیم بعث در این کشور که در هرکدام از آنها رویکردهای متفاوتی در قبال ایران وجود داشت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در زمان حکومت صدام حسین بر عراق، آمریکا و شوروی سابق دو ابرقدرت وقت به دلیل وقوع انقلاب ایران در 29 تیر 1358 صدام حسین را برای مقابله با ایران در عراق بر سر کار آوردند و سپس با ارائه تئوری‎های به صدام حسین زمینه حمله به ایران را از سوی وی رقم زدند و این رویکرد زمانی رخ داد که میان ملت ایران و عراق هیچ مشکلی وجود نداشت.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تصریح کرد: صدام در تمام طول حکومت خود در عراق علی‎رغم ادعا و اظهاراتی که داشت عروسک خیمه‎شب بازی کشورهای اروپایی، آمریکا و شوروی بود و به معنایی واقعای استقلالی از خود نداشت از این رو تمامی رویکردهایی که از سوی وی در قبال ایران رخ داد قطعا نشات گرفته از اندیشه متحجر وی در تقلید از غربی‎ها بود.

کوثری خاطرنشان کرد: ملت و مسئولین ایران هیچگاه با عراق سرجنگ نداشتند به گونه‎ای که تاریخ نیز گواه می‎دهد که صدام جنگ علیه ایران را آغاز کرد، از این رو در وضعیت فعلی برگ جدیدی در روابط ایران و عراق شکل گرفته است که قطعا خدشه دار کردن آن به راحتی امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در طی سال‎های اخیر و بعد از سقوط رژیم صدام در عراق از رویکردهای ایران در حمایت از ملت عراق عصبانی هستند از این رو از هر وضعیت و موقعیتی در جهت ضربه زدن به ایران استفاده می‎کنند ولی خودشان هم می‎دانند که این اقداماتشان راه به جایی نمی‎برد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارکرد: مقامات آمریکایی و متحدانشان به خوبی می‎دانند که ایران از راههای مختلفی قادر به حل مشکل تحریم‎ها است از این رو سیاست آنها در جهت تحت فشار دادن عراق برای تحریم ایران قطعا مثمرثمر نخواهد بود.

جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تصریح کرد: آمریکایی این روزها تنها به دنبال این هستند که جلوی پیشرفت ما را بگیرند وبا تحت فشار گذاشتن همراهان ایران می‎خواهند ما را تحت فشار قرار دهند غافل از اینکه این رویکردها دیگر فایده‎ای ندارد.

کوثری خاطرنشان کرد: ایران در طی سال‎های اخیر ثابت کرده است که از طریق راههای زمینی و آبی برای تامین نیازهای خود اقداماتی را که لازم باشد انجام می‎دهد و قطعا تحریم‎ها در جهت کاهش قدرت ایران در منطقه خاورمیانه تاثیری نخواهد داشت و حتی ممکن است در جهت افزایش محبوبیت کشورمان در منطقه موثر باشد و نتیجه معکوس داشته باشد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها