کشف قدیمی‌ترین جدول تناوبی عناصر جهان در اسکاتلند

دانشگاه «سنت اندروز» اسکاتلند از کشف قدیمی‌ترین جدول تناوبی جهان خبر داده است.

کشف قدیمی‌ترین جدول تناوبی عناصر جهان در اسکاتلند

به نظر می رسد ۲۰۱۹ سال پرباری برای شیمی است چرا که پس از نامگذاری آن به عنوان سال جهانی جدول تناوبی عناصر و برپایی رویدادهای مختلف، حالا قدیمی ترین جداول تناوبی عناصر با قدمت بیش از صد و سی سال پیدا شده است.

این جدول مدت ها قبل توسط یکی از شیمیدان های دانشگاه سنت اندروز، سومین دانشگاه قدیمی در میان تمام کشورهای انگلیسی‌ زبان و در میان مجموعه ای از لوازم قدیمی آزمایشگاه پیدا شد. نمودار مذکور علی رغم بزرگ بودن بسیار شکننده و در حال از بین رفتن بوده است.


به گفته مسئولان دانشگاه این چارت شبیه به نسخه دوم جدول تناوبی است که مندلیف در سال ۱۸۷۱ ارائه کرد. در بررسی های اولیه قدمت جدول پیدا شده بین سال ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۸ برآورد شد اما تیمی از متخصصان پس از بررسی های تخصصی از طراحی آن بین سال های ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۶ خبر دادند.

جنس این جدول از کاغذ است و صفحه پشتی آن با پارچه کتانی پوشش داده شده اما به خاطر نگهداری در شرایط نامناسب تا مرز نابودی پیش رفته بود. بازسازی جدول مستلزم کارهای ظریف و دقیقی مثل پاکسازی آلودگی ها، جداسازی پارچه کتان، شستشو، بازسازی پارگی ها و بخش های کنده شده بود. پس از تایید شدن قدمت و ارزش بالای جدول تناوبی پیدا شده حالا در محفظه ای با دمای کنترل شده از آن نگهداری می شود.

دانشگاه سنت اندروز با انتشار بیانیه ای تاکید کرده که این جدول تنها نمونه باقی مانده از دوره مذکور در اروپا است و تا زمان پیدا شده نمونه ای با قدمت بیشتر به عنوان قدیمی ترین جدول تناوبی یاد خواهد شد.

جدول تناوبی عناصر شیمیایی یکی از مهمترین و اثرگذارترین دستاوردهای بشر در علوم مدرن است که ماهیت شیمی، زیست شناسی و دیگر رشته ها را منعکس می کند.

1980

حجم ویدیو: 1.76M | مدت زمان ویدیو: 00:01:39 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها