مروری بر شرایط فروش نفت ایران پس از تحریم ها ؛

آیا آمریکا معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را تمدید خواهد کرد؟

رویترز طی گزارشی اعلام کرد که آمریکا احتمالا معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را در ماه می تمدید خواهد کرد.

آیا آمریکا معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را تمدید خواهد کرد؟

به گزارش خبر فوری ، مهلت شش ماهه معافیت آمریکا برای هشت کشور در رابطه با خرید نفت ایران به زودی به پایان می‌رسد. در این شرایط بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا آمریکا مجددا مدت معافیت را تمدید می‌کند یا نه؟ و در صورت عدم تمدید این‌مهلت چه اتفاقاتی برای صنعت نفت ایران رخ می‌دهد؟
در این رابطه گمانه زنی‌های بسیاری صورت گرفته است. رویترز طی گزارشی اعلام کرد که آمریکا احتمالا معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را در ماه می تمدید خواهد کرد، ولی تعداد کشور‌های این لیست را کاهش می‌دهد.
به گفته رویترز احتمالا هند و چین مشمول این معافیت جدید شوند تا خشم این کشورها که از خریداران اصلی نفت ایران هستند کم شود و قیمت نفت هم دچار نوسانات نشود.
رویترز طی گزارشش کشورهایی را که احتمالا از معافیت آمریکا بهره ببرند معرفی می‌کند. علاوه بر چین و هند، ژاپن، کره و ترکیه هم احتمالا پس از اتمام مهلت معافیت‌های فعلی در ماه می، دوباره معافیت می‌گیرند. از طرفی، ترامپ احتمالا ایتالیا، یونان و تایوان را از لیست معافیت‌های فعلی حذف کند.
بسیاری معتقدند اگر این اتفاق بیفتد صنعت نفت ایران آسیب بیشتری خواهد دید اما برخی کارشناسان تاکید دارند که حتی در شرایط فعلی هم کشورهای ایتالیا و یونان و ... با ایران رابطه نفتی ندارند و ایران عمده رابطه تجاری و نفتی اش را با چین و هند برقرار می‌کند.
پس از شوک اولیه حاصل از تحریم نفتی آمریکا، اکنون کشورهای مختلف مجددا وارد معامله نفتی با ایران شده اند. کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که اعلام کرد از ژانویه مجددا نفت ایران را می‌خرد.
اویل پرایس به نقل از مدیر اجرایی شرکت نفت ملی کره جنوبی یعنی کیم جون گفته است:"همانطور که می‌دانید کره جنوبی از معافیت تحریمها در رابطه با خرید نفت ایران برخوردار است بنابراین، طبق مذاکرات انجام شده با طرف ایرانی به نظر می رسد (نفت ایران) بتواند در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه به کره وارد شود و رابطه تجاری ایران و کره در زمینه نفت مجددا برقرار گردد"‌.
ایران همچنین دارای رابطه قوی نفتی با هند است و اخیرا این دو کشور توانسته اند راهی برای ادامه معاملات در زمینه نفت خام را از طریق دورزدن تحریمهای بانکی آمریکا و استفاده از روپیه به جای دلار و همچنین راه اندازی سیستم بانکی مستقل از سیستم مالی آمریکا پیدا کنند.
در این میان اما چین جایگاه خاصی دارد. ‌شرکتهای نفت چینی پس از تحریم نفتی خرید نفت از ایران را به شدت کم کرده بودند.
به گزارش اویل پرایس کشور پهناور چین که از بزرگترین مشتریان نفت ایران بوده است، در ماه اکتبر سال 2018حدود 247,160 بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که در مقایسه با ماههای قبل از آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.
وال استریت ژورنال اما در گزارش دیروزش به نقل از شرکت سیانوپک نقل می‌کند که این شرکت به زودی قرارداد بهره برداری از میدان نفتی یادآوران در جنوب غربی ایران را نهایی و عملی می‌کند.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، برخی مدعی اند این اتفاق نقض ممنوعیت ایالات متحده مبنی بر تحریم نفت ایران و امضای قرارداد نفتی جدید با ایران است. البته چین معتقد است این امر نقض دستور آمریکا نیست ،چرا که اولا این اتفاق به سال 2007 برمی گردد و ثانیا چین از معافیت خرید نفت ایران بهره مند است.
سیانوپک اعلام کرده است که در صورت اجرایی شدن نهایی بهره برداری از یادآوران ظرف شش ماه تولید نفتی این منطقه به بیش از 200هزار بشکه در روز می‌رسد.
بنا به گزارش وال استریت ژورنال شرکت ملی نفت چین (CNPC) و سیانوپک میلیاردها دلار در میدان نفتی یادآوران سرمایه گذاری کرده اند.
این اتفاقات نشان می‌دهد که روابط نفتی ایران و سایر کشورها من جمله کره، ژاپن، هند و چین رو به بهبود گذاشته و اگر آمریکا در معافیت جدیدش همانطور که رویترز حدس زده است این کشورها را وارد کند، مسلما درآمد نفتی ایران رو به افزایش خواهد گذاشت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها