خطیب جمعه اهواز:

سهم خوزستان در بودجه سال جدید منصفانه دیده شود

امام جمعه موقت اهواز گفت: از 18 نماینده خوزستان و سایر نمایندگان مجلس می‌خواهیم سهم خوزستان از بودجه سال جدید، منصفانه پرداخت شود.

سهم خوزستان در بودجه سال جدید منصفانه دیده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده در خطبه های نماز جمعه امروز، ۲۸ دی ماه در مصلای اهواز با اشاره به پیش رو داشتن ایام فاطمیه، اظهار کرد: ما باید حضرت زهرا(س) را بشناسیم و از او پیروی کنیم. روایات زیادی درباره شخصیت ایشان وجود دارد. حضرت محمد دخترش را سیدة النساء العالمین نامیده بود، همچنین پیامبر گفته است خدا با خوشحالی فاطمه خوشحال می‌شود و از خشم فاطمه خشمگین می‌شود. رفتار پیامبر با حضرت فاطمه متفاوت با رفتار هر پدری با دخترش بود.

وی افزود: چیزی که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر آن تأکید می‌کند، سبک زندگی افراد است. رفتار مادر خانواده، اقتصاد جامعه و سیاست باید آنچه باشد که حضرت زهرا داشت و ما به این تاسی نیاز داریم. حضرت زهرا الگویی برای همه زن‌ها و مردها است؛ آنچه که حضرت زهرا در زندگی بسیار ساده اش داشت مانند زهد، ایثار و فداکاری، الگو هستند. باید این مسائل را از زندگی حضرت زهرا فرا بگیریم و مردم باید ایثار و فداکاری داشته باشند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: ایثار، سجیه و رفتار ثابت حضرت زهرا بود. مردم ما امروز به این ایثار نیاز دارند. کسی که مواد دارویی را نیز احتکار می‌کند، حتی اگر صد مجلس فاطمی هم بگیرد با این ظلمی که به مردم می‌کند، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

حسن‌زاده خاطر نشان کرد: تمام مسئولان زندگی شهید رجایی را مد نظر داشته باشند، نه اینکه تنها در زمان هفته دولت فیلمی از آن نشان داده شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با آیت الله جزایری داشتیم در خصوص مشکلات مردم و روش‌های حل آن مشکلات صحبت شد. وظیفه ما مسئولان حل مشکلات مردم است. اگر گرانی باشد و مسئولان سختی اش را نفهمند این مواسات و همراهی با مردم نیست. این خلاف فرمایش امیرالمومنین است. زندگی بسیار ساده امام خمینی و زندگی بسیار ساده رهبر معظم انقلاب باید برای مسئولان الگو باشد. ما فاطمیه را برگزار می‌کنیم اما باید به این محتوا و تأسی و پیروی کردن از حضرت زهرا نیز برسیم؛ آنگاه است که در مقابل حضرت زهرا رو سفید هستیم.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: در هفته پیش رو مناسبت‌های مختلفی داریم؛ در ۲۶ دی ماه شاه از کشور فرار کرد و بعد از برخی وقایع، امام خمینی تصمیم به بازگشت به کشور گرفت. با تمام مانع‌تراشی‌هایی که انجام شد، نتوانستند جلوی ورود امام به کشور را بگیرند. ما باید انقلاب را به نسل‌های بعد معرفی کنیم. این انقلاب یک انقلاب مردمی بود، بار آن بر دوش مردم بود و اگر مردم همراهی نمی‌کردند به پیروزی نمی رسید. امروز نیز در این مشکلات اقتصادی و جنگ اقتصادی موجود به همراهی مردم نیاز خواهیم داشت. مردم ما آزادگی و بصیرت دارند. ما در این راه انقلاب ایستادگی کرده ایم و هزینه‌هایی نیز داده ایم و هنوز هم داریم هزینه می‌دهیم اما برکات انقلاب اسلامی نیز باید گفته شود و در گفتن این برکات نیازی به زیاده روی نیست، همین که تاریخ صحیح، با انصاف به مردم و نسلی که در زمان انقلاب نبودند گفته شود، کافی است.

حسن‌زاده در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: امسال بارندگی‌های خوبی در خوزستان و سایر استان‌های کشور داشتیم اما این بارندگی‌ها برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است. وضعیت آبگرفتگی معابر بسیار سخت بود و عمده دلیل این مشکلات نیز این است که مسئولان در گذشته با کمبود آب و مشکلات این چنینی درگیر بودند و تمرکز خود را روی بارندگی‌ها نگذاشتند.

وی گفت: به دلیل بارندگی، سدها در حال حاضر در وضعیت خوبی هستند. روستاهایی که در مسیر دز قرار دارند نیز گفته شده که باید خانه های خود را تخلیه کنند. اما کشاورزی ما بر اساس روش سنتی نباید ادامه پیدا کند. باید به سمت استفاده از روش‌های آبیاری نوین روی بیاوریم. روش های جدیدی که با حداقل مصرف آب، بیشترین بازدهی را داشته باشد. هم کشاورزان و هم جهاد کشاورزی باید از این مسأله استقبال کنند. به این بارندگی های امسال مغرور نشویم و امید نداشته باشید که این بارندگی ها که ادامه پیدا کند؛ دیگر مثل گذشته آب برای هیچ یک از مناطق کشور وجود ندارد. اگر مسئولان کمک کنند و مردم نیز بخواهند و تقاضا کنند، این وضعیت قابل ادامه نیست و آبی هم نباید از خوزستان منتقل شود.

امام جمعه موقت اهواز گفت: لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است. خوزستان پردرآمدترین استان از نظر نفت و گاز و مشتقات آن و کشاورزی و صنعت است. خوزستان استان خاصی است و این استان دارای مرز آبی و زمینی است. در دوران جنگ سایر استان‌ها رشد کردند و بعد از جنگ رشد را ادامه دادند اما خوزستان رشد نکرد. گفته می‌شود خوزستان بالاترین بودجه را در میان همه استان‌های کشور دارد؛ درست است اما زمانی که پیشرفت و توسعه هزینه کمی داشت، استان‌های دیگر به این پیشرفت نسبی رسیدند و البته که خوزستان حالا به بودجه بیشتری نیاز دارد اما نه اینکه این مساله لطفی به خوزستان است.

حسن‌زاده ادامه داد: از 18 نماینده خوزستان و سایر نمایندگان مجلس می‌خواهیم سهم خوزستان منصفانه پرداخت شود. پتروشیمی‌ها سهم ناچیزی به خوزستان پرداخت می‌کنند و اگر پتروشیمی‌ها عوارض و مالیات خود را در خوزستان پرداخت کنند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. مالیات چاه‌های نفت خوزستان نباید به تهران پرداخت شود. سهم خوزستان از بودجه، بخشی از بودجه کشور است و بخشی منابعی است که در خود خوزستان وجود دارد. البته نباید بخشی نگری شود و ما نمی‌گوییم آب، نفت و کشاورزی تنها برای خوزستان است، ما که نمی‌خواهیم کشور ملوک الطوایفی اداره شود، چیزی که می‌خواهیم این است که به خوزستان با دیده انصاف نگاه شود.

وی تصریح کرد: خوزستان در انقلاب سهمی داشته است که هیچ استانی بعد از تهران نداشته است. اعتصاب کارکنان شرکت نفت باعث شد یک قطره نفت به خارج از کشور صادر نشود. برای خوزستان زیبنده نیست که یک دانش‌آموز ۱۰ کیلومتر راه را طی کند تا به مدرسه برود. آمار بازماندگان از تحصیل در خوزستان آمار بالایی است و ما از نمایندگان می‌خواهیم خوزستان را منصفانه ببینند. شایسته نیست در کنار این پالایشگاه‌ها، پتروشیمی ها و ... فقر وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: خوشحال هستیم که با گذشت این مدت، از مواضعی که در دوران انقلاب داشتیم انحراف پیدا نکردیم و بر سر این استقلال ماندیم تا از زیر یوغ آمریکا خارج شویم. با فداکاری‌های مردم و رهبری مقام معظم رهبری، این کشور دیگر به زیر سلطه آمریکا برده نخواهد شد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها