چرا دیروز معامله گران ارز نتوانستند قیمت ارز را بالا ببرند؟

روز گذشته با وجود تلاش‌های نوسان‌گیران، قیمت دلار تغییرات زیادی را تجربه نکرد.

چرا دیروز معامله گران ارز نتوانستند قیمت ارز را بالا ببرند؟

روز چهارشنبه دلار با رشد محدود ۳۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۵۱۰ تومان رسید. این درحالی بود که نوسان‌گیران تلاش کردند با ایجاد سه پندار اشتباه در میان معامله‌گران، هیجان کاذب در بازار ایجاد کنند. خروج احتمالی ایران از برجام، حمایت از درهم در مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی و پر رنگ کردن تنش‌های منطقه‌ای سه باوری بودند که بازیگران غیررسمی سعی کردند در بازار برجسته کنند و با استفاده از آن قیمت را به سطوح بالاتر ببرند.

در پنجمین روز کاری بازار، سکه تمام بهار آزادی در کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی ارتفاع گرفت و دلار از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد، هر چند که نوسانات زیادی را به ثبت نرساند. روز گذشته، دلار با ۳۰ تومان افزایش به بهای ۱۱ هزار و ۵۱۰ تومان رسید و سکه با ۲۲ هزار تومان رشد روی عدد ۳ میلیون و ۹۳۲ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، معامله‌گران ارزی دیروز سعی داشتند با برجسته کردن برخی اخبار و وقایع، قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر ببرند، ولی عرضه بازارساز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار و عدم ورود تقاضای احتیاطی موجب شد که طرح نوسان‌گیران ناکام شود. به باور شماری از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران در روزهای اخیر سعی کرده‌اند با جوسازی پیرامون خروج احتمالی ایران از برجام، تغییرات قیمتی را افزایش دهند. آنها، در این روزها تلاش داشتند اخباری که به این موضوع مربوط است را برجسته و پس از آن این تصور را در بازار ایجاد کنند که به دنبال این خروج، قیمت‌ها جهش سنگینی را تجربه خواهند کرد؛ در نتیجه این حس را به مخاطب خود انتقال دهند که زودتر اقدام به تهیه ارز کند.

عامل دومی که دیروز خصوصا معامله‌گران پیرامون آن بحث می‌کردند، روند حرکتی درهم بود. آنها تاکید می‌کردند، نرخ حواله درهم در مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومان حمایت شده و این موضوع نشانگر آن است که قیمت دلار در بازار داخلی نیز رو به بالا خواهد بود. درست است که نرخ حواله درهم متغیر اثرگذاری در معاملات بازار ارز داخلی است و بسیاری از معامله‌گران به آن توجه دارند ولی اینکه نرخ درهم بالای مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومان باقی مانده است، نمی‌تواند تنها به معنای آن باشد که نوسانات جدی پیش روی بازار است؛ بلکه خیلی راحت‌تر می‌توان آن را اینگونه تفسیر کرد که بازار در برابر کاهش قیمت به زیر مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومان مقاومت کرده است؛ با این حال، همان نرخ حواله درهم میل زیادی به افزایش قیمت از خود نشان نداده که بتوان از آن نقشی نوسان‌ساز ارائه کرد.

نرخ حواله درهم دیروز در محدوده ۳ هزار و ۱۳۰ تا ۳ هزار و ۱۵۰ تومان حرکت کرد و مانند دلار در بازار داخلی تغییرات زیادی نداشت. بر اساس نرخ حواله درهم ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در دو محدوده ۱۱هزار و ۴۰۰ و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کند.

در واقع نرخ حواله درهم به اندازه‌ای بالا نرفته بود که بتوان انتظار زودرس ورود دلار به مرز ۱۲هزار تومانی را در روز چهارشنبه داشت؛ سومین متغیری که نوسان‌گیران سعی کردند با توسل به آن دامنه تغییرات قیمتی دلار را در بازار داخلی بالا ببرند، تنش‌های لفظی بین ایران و اسرائیل بود که در ۲ روز گذشته وجود داشت.

نوسان‌گیران سعی می‌کردند این حس را به مخاطب خود انتقال دهند که اتفاق قریب‌الوقوعی در منطقه رخ خواهد داد؛ در نتیجه بهتر است افراد پیش از آن به منظور احتیاط ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. در مجموع می‌توان گفت نوسان‌گیران تلاش کردند نقش‌های نوسان‌سازی را در بازار ارز برجسته کنند و به کمک آن تقاضای احتیاطی را بار دیگر به بازار بازگردانند؛ با این حال، برخلاف انتظار آنها تقاضای جدیدی از سوی افراد عادی وارد بازار نشد که بتواند قیمت‌ها را دچار تکان زیادی کند. دراین میان، دسته‌ای از معامله‌گران باور داشتند، دیروز بازارساز با یک رشد پلکانی مدیریت شده کمی قیمت را افزایش داد.

منبع: الف

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها